رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اسفند ۱۳۹۳

کوه سلطان سنجر زنوز

لینک این مطلب کپی شد!

تنها جاذبه اشاره شده درطرح جامع گردشگری استان در ناحیه زنوز وپیرامون آن می باشد.کوه سلطان زنجیر که با نام‌های زنجیر وسلطان سنجر نیز شناخته می‌شود، با ارتفاع ۳۲۲۵ متر یکی دیگر از کوه‌های سترگ و زیبای آذربایجان که در محدوده‌ی شهر زنوز و در ۳۳ کیلو متری شمال غربی مرکز شهرستان اهر واقع شده است. جهت کوه شمال غربی – جنوب شرقی بوده و مختصات جغرافیایی قله‌ی آن به طول ۰۵/۶۴ و عرض ۳۶/۳۸ می‌باشد.

کوه سلطان سنجر که توسط اهالی امروزه سلطان زنجیر نامیده می شود در شرق شهر زنوز قرار دارد و علت نامگذاری این کوه بنام سنجر بدلیل این بوده که، وقتی سلطان سنجر، آخرین پادشاه سلجوقیان در یکی از جنگها از قراختائیان شکست می خورد و در کوههای این منطقه آواره می شود به پیرعابدی که در این کوه کلبه ای داشته، پناه می آورد ومدتی در آنجا می ماند. بدین جهت این کوه به عنوان مخفیگاه سلطان سنجر مشهور می شود. امروزه آرامگاه پیر زاهد بعنوان زیارتگاه مورد توجه شهروندان و شهرهای همجوار می باشد. لیکن به جهت پوشیده بودن آن از برف در تمام فصول تنها امکان صعود در ماههای گرم سال برای عموم میسر است. همچنین این کوه بواسطه ارتفاع مناسب و برفگیری خوبی که دارد منشأء رودخانه زنوز چای و همچنین مناطق پیرامون این کوه از جمله آبشار گل آخیر که دارای ارزشهای گردشگری مناسب است.دره زنوز از حوزه آبگیری آن بهره مند است و یکی از ارکان توسعه کشاورزی و باغداری در مناطق اطراف زنوز می باشد .
آیین زیارت پیر سلطان زنجیر
در نزدیکی این کوه روستایی به نام دویوجان قرار دارد که هر ساله در این روستا آیینی با شرکت همه‎ی زنان و مردمان روستا روی می‎دهد که بنا بر آن، ظهر نوزدهم تیرماه از روستا خارج شده و دسته دسته همراه زنان و بچه‎ها به سوی «پیر» یا «سلطان سنجر» که سلطان زنجیراش می‎گویند حرکت می‎کنند. حصار این پیر از سنگ است. مردم بخشی از راه خاکی را با تراکتور و بقیه را با پای پیاده می‎پیمایند.

عصر پیش از فرو رفتن آفتاب بر بلندی کوه سلطان سنجر رسیده و در میان سنگ‎های تلنبار شده جای می‎گیرند تا پیش از برآمدن آفتاب شاهد گوسفندان‎شان باشند که بر گرد پیر می‎چرخند. این نمایش برای سلامتی و پربرکت بودن دام‎های‎شان خوب است. داستان‎هایی از این آیین‎ها بر سر زبان‎هاست که اعتقادشان را بر آن بیش‎تر می‎کند. اطراف «پیر» پر است از خانواده‎هایی که شب را بر سر آتش به سر می‎برند و جوانانی که بر بلندی این کوه با احساس غرور از آینده‎ی برنامه‎هاشان سخن می‎گویند. از این بلندی روستای زنوزاق، زنوز و مرند دیده می‎شود. این پیر از آنِ مردمان زنوز است که فقط در این روز از سال روستاییان دویوجان زائر آن می‎شوند.

10647900838613858219 کوه سلطان سنجر زنوز

48782179041838200881 کوه سلطان سنجر زنوز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *