جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کلیسای ارامنه معموره بروجن

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ دی ۱۳۹۸

کلیسای ارامنه معموره بروجن که زمانی محل عبادت ارمنی ها بوده واقع در روستای معموره یکی از اثار به جا مانده از دوران قاجار است که در شهرستان بروجن قرار دارد. این کلیسا همواره کاربری مذهبی داشته و در تاریخ ۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر ملی باارزش در فهرست آثار ملی ایران با شماره ی ثبت ۶۰۰۳ به ثبت رسیده است. کلیسای ارامنه در روستای معموره از توابع گندمان واقع شده است. این کلیسا در گذشته مورد استفاده ی مسیحیانی که در روستای معموره و منطقه ی لیواسکان در گندمان سکونت داشته اند قرار گرفته و محلی برای انجام اعمال مذهبی آنها بوده است. این مکان تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ترمیم و نگهداری شده و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

کلیسای ارامنه معموره بروجن1 کلیسای ارامنه معموره بروجن

تاریخچه  کلیسای ارامنه معموره

طبق گفته هایی که وجود دارد از آنجا که شاه عباس علاقه ی خاصی به ارامنه ی مسیحی داشته است تعداد زیادی از آنها را در اصفهان و اطراف آن جای می دهد. تعدادی از این ارامنه نیز به شهرستان بروجن می روند و در روستاهای معموره، قلعه ممکا و… با ساخت قلعه ای در کنار قلعه ی مسلمانان ساکن می شوند. تا چند سال پیش بقایای این قلعه ها در این روستاها قابل رویت بود اما امروزه تقریبا دیگر خبری از وجود آنها نیست. این سکونت و زندگی آنها تا دوره ی رضا شاه ادامه میابد اما طی جریانات اصلاحات ارضی ارامنه مجبور به ترک محل زندگی خود می شوند و عده ی زیادی از آنها به اصفهان نقل مکان می کنند. در این میان از آنجا که جمعیت ارامنه در روستای معموره نسبت به مناطق اطراف زیاد بوده در زمان سکونت خود در معموره یک کلیسا در این روستا بنا می کنند و به انجام امور مذهبی مرتبط با دین خود می پردازند. در این میان اشیائ باارزشی در این کلیسا از ارامنه به جا مانده بود که میراث فرهنگی آن ها را از آنجا منتقل کرده تا در بهترین شرایط حفظ و نگهداری کند و از دست سودجویان به دور دارد. از جمله ی این اشیاء تاریخی می توان به سنگی مربوط به غسل تعمید در کلیسا اشاره کرد.

حدود ۱۸ سال پیش یعنی تقریبا در سا ۱۳۸۰ این کلیسای تاریخی بازسازی شد. در نتیجه ارامنه از نقاط مختلف ایران و حتی جهان به سمت روستای معموره می آمدند تا از کلیسای قدیمی آن بازدید کنند اما متاسفانه به طور کاملا ناگهانی عده ای به جان مناره های کلیسا یعنی محل قرارگیری ناغوس در بالای کلیسا افتادند و آن را به کلی خراب کردند، چند روز بعد اعلام شد که این مکان به کانون روستا تبدیل شده است. این در حالی بود که کلیسای روستای معموره هر هفته عده ای را به سمت خود می کشاند اما در کمال تعجب تغییر کاربری داده شد. از جمله نکات جالب این روستا قبرستان ارامنه و سنگ قبرهای بسیار بزرگی است که بر روی قبرها گذاشته شدهاست. سنگ قبرهایی که می تواند برای بازدیدکنندگان جالب توجه باشد.

کلیسای ارامنه معموره بروجن2 کلیسای ارامنه معموره بروجن

روستای معموره

معموره، نام روستایی از توابع بخش گندمان در شهرستان بروجن از استان چهار محال و بختیاری است. از جمله بناهای تاریخی و دیدنی این روستا کلیسایی است که تحت عنوان کلیسای ارامنه ی معموره از آن یاد می شود. ساختمان این کلیسا مربوط به دوران قاجار است اما اشیاء موجود در آن به ویژه سنگ غسل تعمیدی که امروزه دیگر در کلیسا نگهداری نمی شود اثری مربوط به دوران قبل از اسلام می باشد. در این باره دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول اینکه قبل از شاه عباس بنای دیگری در محل قرارگیری این کلیسا وجود داشته و احتمالا آن هم کلیسا بوده، شاه عباس آن را خراب کرده و از نو ساخته است. البته بررسی این دیدگاه نیاز به کاوش های بیشتری دارد. دیدگاه دوم اینکه اشیاء موجود در کلیسا مربوط به جای دیگری بوده است که توسط شخصی مانند شاه عباس به این مکان منتقل شده است. در هر صورت این اشیاء متعلق به این کلیسا بوده که امروزه در مکان دیگری محافظت و نگهداری می شود. کلیسای ارامنه ی معموره در سال ۱۳۸۰ با سرمایه ی ارامنه ی خارجی و ایرانی کاملا بازسازی شد و در سال ۸۱ جزء اثار ملی ایران قرار گرفت. این کلیسا هر ساله بیش از ۳۵۰۰۰ نفر توریست ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب می کرد اما متاسفانه در سال ۸۷ صلیب و ناغوس و تمام اشیای باارزش ان از آنجا برده شده و ناغوسخانه هم خراب شد و مبدل به حسینیه و کتابخانه گشت.

کلیسای ارامنه معموره بروجن کلیسای ارامنه معموره بروجن

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *