جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کشف و ضبط اشیای تاریخی دوران هخامنشی در ایلام

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۷ – فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از کشف اشیای متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و دوران هخامنشی و دستگیری ۳ قاچاقچی اموال تاریخی در استان ایلام خبر داد.

به گزارش میراث آریا(chtn) سرهنگ کربلائی حریری با اعلام این خبر گفت: یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام موفق به کشف و ضبط ۶ قلم شی تاریخی مربوط به هزاره اول قبل ازمیلاد و دوران هخامنشی و دستگیری تعداد ۳ نفر قاچاقچی اموال تاریخی شد.

وی ادامه داد: براساس گزارش پایگاه حفاظتی شهرستان دهلران مبنی برنگهداری مقادیری اشیاء تاریخی در دو منزل مسکونی واقع در این شهرستان، بلافاصله تیمی از نیروهای یگان حفاظت استان با اخذ مجوز قضایی و با هماهنگی و همکاری پلیس اطلاعات وامنیت عمومی منطقه به محل‌های مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده یگان حفاظت یادآور شد: طی بازرسی‌های انجام شده، تعداد ۶ قلم شی تاریخی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوران هخامنشی شامل یک عدد خنجر، یک دستبند، یک مجسمه بزکوهی، دو عدد الهه زن از این سه نفر قاچاقچی اموال تاریخی کشف شد.

کربلائی تصریح کرد: افراد دستگیرشده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی استان ارجاع و اقدام بعدی به منظور تکمیل تحقیقات در دستورکار قرار گرفته است.

وی در ادامه به انجام عملیات موفقیت آمیز اقدام در شهرستان باغملک استان خوزستان اشاره کرد و افزود: در این عملیات ماموران یگان استان ۳۶ شی تاریخی کشف و یک قاچاقچی اموال تاریخی دستگیر شد.

فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: برابر گزارش پایگاه یگان حفاظت شهرستان باغملک و ارسال گزارش از سوی نیروی انتظامی شهرستان مبنی بر نگهداری مقادیری اشیاء تاریخی فرهنگی توسط فردی بومی، تیمی از نیروهای یگان حفاظت استان با هماهنگی و همکاری مامورین انتظامی منطقه در عملیاتی موفقیت آمیز با دستگیری فرد مورد نظر موفق به کشف و ضبط تعدادی اشیای تاریخی شدند.

وی به کشف و ضبط ۳۶ قطعه شی تاریخی در این عملیات اشارره کرد و گفت: ۱عدد کاسه سفالی، ۴ عدد تنگ کوچک،۱ عدد سنگ ساب، ۱ عدد تابوت نقشدار، ۱ عدد لیوان سفالی، ۲ عدد سکه نقره،۱عدد مهره سوراخدار، و چند شی دیگر در این عملیات کشف شد.

کربلائی تصریح کرد: کارشناسان میراث فرهنگی با تایید اصالت اشیاء کشف شده قدمت آن را دوران اسلامی – ایلامی و اشکانی تخمین زده اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همچنین ازدستگیری باند حفاری غیرمجاز در استان آذربایجان شرقی خبرداد .

کربلائی ادامه داد: در پی کسب اخبار از همیاران محلی میراث فرهنگی، در رابطه با وقوع حفاری غیرمجاز به قصد یافتن اشیاء تاریخی در اراضی روستایی از توابع شهرستان کلیبر، با هماهنگی مبادی ذیربط، نیروهای یگان حفاظت استان، طی دو مرحله عملیات تلفیقی با عوامل انتظامی شهرستان کلیبر و اهر، موفق به دستگیری تعداد ۵ نفر اعضاء باند حفاری غیرمجاز شدند.

وی افزود: درمرحله نخست تعداد ۳ نفر اعضاء باند در محل حفاری واقع در شهرستان کلیبر و دو نفر دیگر در مرحله بعد در شهرستان اهر و در هنگام فرار دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد: دراین عملیات عوامل یگان حفاظت با انهدام باند حفاری غیرمجاز موفق به کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب و مقادیر ابزار و ادوات حفاری شدند، دراین رابطه یگان حفاظت استان ضمن مستند سازی و تشکیل پرونده قضایی ، اقدام به طرح شکایت علیه متهمین نموده و پرونده در حال سیر مراحل قضایی است.

6  1 1 کشف و ضبط اشیای تاریخی دوران هخامنشی در ایلام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد