رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اسفند ۱۳۹۹

کارگاه قدیمی فرش بافی جوان تبریز

لینک این مطلب کپی شد!

کارگاه قدیمی فرش بافی جوان تبریز ، یکی از عمارت ها و خانه های تاریخی این شهر است .همانطور که می دانید تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه قالی بافی می باشد. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند و یا در مجموعه کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند و یا آنهایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند همواره خوش اقبال و خوش معامله هستند. فرش تبریز نه در حجره روی دست تاجر می ماند و نه در خانه مشتری مورد بی مهری قرار می گیرد.

-قدیمی-فرش-بافی-جوان-تبریز کارگاه قدیمی فرش بافی جوان تبریز

برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه آن در سال های اخیر بر روی ۱۶۰۰۰ دار قالی ۳۲۱۵۰ کارگر بافنده در کار گره زنی بوده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند از میان آن ها کارگاه های صدقیانی ایپکچی– محمود اوف – دیلمقانی اردوبادی – تهرانچی ممقانی – سلماسی – آنتیکچی ” – اهرابی – جوان – اعلاباف – عماد – طباطبائی – نظامی دوست – عالی نسب – اعتمادی – حیدر زاده – نقاشپور – گنجینه هنر – صمد رشیدی – فرامرز تاری شهرت بیشتری به هم زده اند.

در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریفی با رج شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیعی روی آور شده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالب بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی – عنابی – زیتونی و سرنجی به فراوانی استفاده می شود.

-قدیمی-فرش-بافی-جوان-تبریز-1 کارگاه قدیمی فرش بافی جوان تبریز

فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قابقابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و کلگی چندان خوشایند بافنده تبریزی نمی باشد.

نحوه دسترسی به کارگاه قدیمی فرش بافی جوان

آدرس: تبریز – ورودی میدان کاه از ملل متحد جنب مسجد امیری لر – اول کوچه حقیقت

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *