جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تابلوی آزمون بزرگ استاد محمود فرشچیان در سعدآباد

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ اسفند ۱۳۹۹

تابلوی قربانی شدن حضرت اسماعیل یکی از شاهکارهای استاد فرشچیان می باشد که علاوه بر زیبایی ظاهری محسور کننده اش که نشان از قلم توانای استاد دارد از لحاظ معنوی نیز قابل اهمیت است. این تابلو در سال ۱۳۷۶ به تصویر کشیده شده و تکنیک مورد استفاده در آن اکریلیک می باشد. در حال حاضر این اثر زیبا در موزه استاد فرشچیان واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در معرض دید همگان قرار گرفته است.

تابلوی آزمون بزرگ تابلوی آزمون بزرگ استاد محمود فرشچیان در سعدآباد

استاد در روز عید قربان سال ۱۳۷۶ قلم به دست می گیرد و با دلی آکنده از عشق تصویری چنین زیبا را نقش می زند، تصویری که با ۷ ماه کار مداوم سرانجام به پایان می رسد و آنچنان زیبا و هنرمندانه رنگ و نقش درهم می آمیزد که زبان هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.
این رنگهای اعجاب انگیز و این تصویر و نقش خیال انگیز واقعه ای را شرح می دهد که اکثر افراد به آن واقف هستند. شرح یک امتحان بزرگ برای یک انسان بزرگ، امتحانی سخت برای پدری پیر که سالها در انتظار فرزندی بود و بشارتی که خداوند در قرآن مجید به ابراهیم (ع) می دهد.

قالو لا توجل انا نبشرک بغلام علیم ( گفتند مترس که ما تو را به پسری دانا مژده می دهیم ) آیه ۵۳ سوره مبارکه الحجر
الحمدلله الذی وهب لی علی
الکبر اسماعیل و اسحق ان ربی السمیع الدعا ( سپاس خدای را که با وجود سالخوردگی اسماعیل و اسحاق را به من بخشید به راستی پروردگار من شنونده دعاست) آیه ۳۹ سوره ابراهیم
آنگاه پس از سالها ابراهیم(ع)شبی در عالم خواب دید که فرزندش را در راه خدا قربانی می کند.اما به راستی خداوندی که نسبت به بندگان خویش مهربان و رحیم است به چه علت چنین فرمانی به ابراهیم می دهد.
ابراهیم (ع)سخت اندوهگین شد اما فرمان،فرمان خداوند متعال بود.این عاشق افلاکی،تسلیم امر خداوند بود و آنگاه فرزندش را نیز در جریان گذاشت و اسماعیل نیزخواست که پدر ماموریتش را انجام دهد.(به روایتی:پس به پدر گفت که چشمانش را ببندد)تا مهر پدر و فرزند او را از این کار باز ندارد.اما هنگامی که او تیغه خنجر را به گلوی اسماعیل کشید مثل این بود که تیغه به تکه آهنی سرد و سخت تبدیل شد و اثری از برندگی در آن وجود نداشت و آنگاه به ابراهیم (ع)بشارت داده شده که امتحانی سخت را به پایان رسانده و خداوند گوسفندی را برای ذبح نزد ابراهیم (ع)فرستاد تا جای فرزندش قربانی کند.
رب هب لی من الصالحین(۱۰۰) فبشرناه بغلام حلیم (۱۰۱) فلما بلغ معه السعی قال یا بنی انی اری فی المنام انی اذبحک فانظر ماذا تری قال یا ابت افعل ما تومر ستجدنی ان شاء الله من الصابرین (۱۰۲) فلما اسلما وتله للجبین (۱۰۳) ونادیناه ان یا ابراهیم (۱۰۴) قد صدقت الرویا انا کذالک نجزی المحسنین (۱۰۶)و فدیناه بذبح عظیم (۱۰۷)
ای پروردگار من مرا (فرزندی )از شایستگان بخش(۱۰۰) پس او را به پسری بردبار مژده دادیم(۱۰۱) و وقتی با او به جایگاه سعی رسید گفت ای پسرک من ، من در خواب (چنین)می بینم که تو را سر می برم پس ببین چه به نظرت می آید گفت ای پدر من ،آنچه را ماموری بکن ان شاء الله مرا از شکیبایان خواهی یافت (۱۰۲) پس وقتی هر دو ،تن در دادند (و همدیگر را بدرود گفتند )و پسر را به پیشانی بر خاک افکند (۱۰۳) او را ندا دادیم که ای ابراهیم (۱۰۴) رویای خود را حقیقت بخشیدی ما نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم (۱۰۵) راستی که این همان آزمایش آشکار بود (۱۰۶) و او را در ازای قربانی بزرگی رهانیدیم (۱۰۷)
آیه (۱۰۰ تا ۱۰۷) سوره مبارکه صافات
و اکنون پس از گذشت قرنها روز عید قربان یاد آور همین واقعه است،یاد آور واقعه ای بزرگ برای انسانی بزرگ…

امروزه این تابلوی نفیس در موزه استاد فرشچیان در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ می توانید به بازدیدش بروید.
دوره تاریخی: اسلامی، معاصر
هنرمند: استاد محمود فرشچیان
سال خلق اثر: سال ۱۳۶۷ خورشیدی
سبک: مینیاتور
تکنیک: آکریلیک
محل نگهداری: موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سعدآباد
زمان بازدید: ۹ تا ۱۷ (در تعطیلات رسمی ساعت بازدید را کنترل کنید)
آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری

آزمون بزرگ تابلوی آزمون بزرگ استاد محمود فرشچیان در سعدآباد

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *