بلیط هواپیما سوئیت تبریز

کارکردهای اصلی رفتار غیر کلامی راهنمای تور ۲

زمان مطالعه : 2 دقیقه
۲۳ بهمن ۱۳۹۷

در ادامه بحث کارکردهای اصلی رفتار غیر کلامی راهنمای توربه مبحث تاکید می پردازیم .
کارکرد تاکیدی : پیام های غیر کلامی به منظور تاکید , تقویت , تکیه گذاشتن یا برجسته کردن پیام کلامی به کار برده می شوند , مکث کردن قبل از صحبت کردن , حاکی از آن است که آنچه بعدا گفته می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است . با صدایی بلند حرف زدن به جای صدای معمولی , پیام کلامی را برجسته می کند .
اینک به عنوان یک راهنما به گارگردهای پیامهای غیر کلامی مجددا توجه نمایید تا دریابید که این کارکردها را چگونه در ارتباط با همراهانتان در تور می توانید به کار بندید .
چگونه وقتی می خواهید اهمیت بخشی از مطالب خودا را به گردشگر منتقل کنید برای تاکید می توانید از تغییر تن صدا یا مکث کردن استفاده کنید , چگونه با نگاه خود رفتار نامناسب گردشگری که در کنار دیگران سیگار خود را روشن کرده است به او گوشزد می کنید و سخن گفتن با نگاه را جانشین گفتگوی کلامی نمایید . در حالی که این زبان نگاه می تواند در حفظ شان و شخصیت گردشگر همراه موثرتر بوده و ازگفتگویی که ممکن است ناخوشایند هم باشد جلوگیری می کند و درعین حال نقشی کنترل کننده نیز ایفا می کند .همچنین است که وقتی گردشگری از شما درخواستی می کند نظیر گنجانیدن بازدید از محلی که انجام آن نشدنی باشد , شاید کنایه ای نظیر انیکه ( حتما چنین خواهم کرد ) نشان از عدم تحقق آن داشته باشد .
رفتارهای غیر کلامی در مقوله های مختلفی می گنجد و به تعبیری به کمک اسبابهای مختلفی به مخاطب منقل می شوند . ریچموند و مک کروسکی (۱۳۸۷) این مقوله ها را شمامل موارد زیر می دانند:
ظاهر فیزیکی ؛ اندازه و شکل بدن , رنگ پوست و مو , قدو وزن و اشیا مورد استفاده از سوی افراد
اشاره و حرکت ؛ حرکات دست , بازوها , حالت بدن و تنه و حرکات بدنی نظیر قدم زدن پیام حاصله به وسیله این نوع رفتار را زبان اندام می خوانند .
چهره و رفتار چشمی ؛ پیام های ارسال شده از چشم و صورت , اقداماتی نظیر بالا انداختن ابرو
رفتار آوایی ؛ مبتنی بر ویژگی های صدا و کاربرد آن , نظیر لهجه و گویش
فضا ؛ موضوع قلمرو جویی , استفاده از فضای مشخصی
لمس کردن ؛ به منظور انتقال پیام خاص به مخاطب نظیر لمس شانه ها به منظور تسلی دادن
محیط ؛ عواملی نظیر معماری , دکوراسیون محل , موسیقی , نور , رنگ , دما , عطر و بو
زمان ؛ مثلا دیر رسیدن یا به موقع حاضر بودن نشان از ارسال پیام های خاصی برای مخاطب به حساب می آید
در مقالات بعدی مصداق هایی در مورد برخی از این مقولات را به اختصار مرور می نماییم .توجه به این موارد برای راهنمایان به منظور ارتباط بهتر با گردشگران همراه ضرورت جدی است .

-تور-3 کارکردهای اصلی رفتار غیر کلامی راهنمای تور 2

برگرفته از کتاب فن راهنمایی گشت نوشته آقای محمد زاهدی و آقای ارسلان بلالی

           
چاپ

لینک های مرتبط :

رزرو هتل جااینجاس
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *