جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشمه آب گرم وننق زنجان

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

چشمه آب گرم وننق در حومه روستای وننق دهستان قره‌ پشتلو استان زنجان قرار دارد.چشمه آبگرم وننق خاصیت درمانی دارد و نوع آن، آبگرم گوگردی است و وجه تسمیه چشمه وننق نیز به دلیل واقع شدن در محدوده روستای وننق از دهستان قره‌ پشتلو است.مجرای خروج آب چشمه وننق به صورت سنتی توسط تعبیه خار و خاشاک و گل و سایر موانع کنترل می‌ شود.استحمام در آب‌ های آبگرم وننق آرام بخش بوده و از درد های عصبی و عصبی مفصلی کاسته و حتی در درمان روماتیسم نیز موثر است.

چشمه آبگرم وننق دارای دو مظهر است که مظهر نخست در حوضچه‌ ای بسیار عمیق و با ابعاد دو در یک متر بوده که آب از شمال غربی به حوضچه خارج شده و در جویباری سرازیر می‌ شود و آب آن در حدود ۷ لیتر در دقیقه است.
مظهر دوم چشمه آبگرم که بزرگ‌ تر است شامل حوضچه‌ ای به ابعاد ۲٫۶۵ در ۲٫۶۰ متر است و عمق آن در حدود ۱۲۰ سانتی‌ متر برآورد شده که اطراف آن توسط افراد محلی به صورت سنگ‌ چین در آمده است. همه آب چشمه در قسمت پایین حوضچه به صورت استخر های ذخیره آب روستایی از استخر خارج شده و در زمین جاری می‌ شود و آب‌ دهی آن در حدود ۱۰ لیتر در دقیقه است.
چشمه «قطود بلاغی» در جوار چشمه وننق واقع شده است که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۹۸۲ متر است. این آبگرم بر اساس گفته مردمان بومی برای رفع پا درد بسیار مناسب است.

مالیدن گل‌ های مظهر نخست (لجن درمانی) بر روی بدن و به ویژه پاها در کاهش روماتیسم بسیار موثر است.این چشمه آبگرم بین دو روستای وننق و لگاهی واقع شده است.از مهم‌ ترین مشکلات چشمه وننق، خاکی بودن قسمتی از راه بعد از انشعاب جاده روستاهای وننق و از جاده آسفالته زنجان – ارمغان است.

آدرس : استان زنجان – دهستان قره پشتلو – روستای وننق

چشمه آب گرم وننق 1 چشمه آب گرم وننق زنجان
چشمه آب گرم وننق 2 چشمه آب گرم وننق زنجان

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد