رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

چزنک رغو لرستان

اشتراک گذاری

لرستان یکی از استان‌هایی است که هر کسی با هر ذائقه‌ای که به آن سفر کند، حتما از غذاهای محلی‌اش خوشش می‌آید و غذاهای آن، باب میل همه افراد است.استان لرستان، سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت، و به عقیده‌ی باستان‌شناسان یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری بوده است. بی‌شک استانی با این قدمت، فرهنگ غذایی غنی و جالبی خواهد داشت.

زمانی که صحبت از غذاهای لرستان به میان می‌آید، قطعا به یاد غذاهای چرب، خوشمزه و سرشار از پروتئین می‌افتیم. آب و هوا و نحوه زندگی در لرستان باعث شده تا مردم این منطقه تنوع غذایی زیاد داشته باشند. غذا‌های آنها اکثرا از گوشت تهیه می‌شود و چرب و سنگین هستند.البته جالبی غذاهای لرستان در تنوع آنها نیز است.

چزنک رغو لرستان  چزنک رغو لرستان

چزنک رغو

این غذا در بین مردم لرستان به نشانه‌ی احترام به مهمان تازه از راه رسیده آماده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده‌ این غذا را از نام آن می‌توان تشخیص داد. این غذای مناسبتی خوشمزه از چزنک (نان فطیر) و رغو (روغن حیوانی و محلی) تهیه‌ می‌شود که بعد از تهیه‌ی نان و قبل از سرد شدنش چند قاشق روغن محلی روی آن می‌ریزند.
اغلب به این ترکیب شیره‌ی انگور یا خرما یا خاک قند اضافه می‌کنند.طرز تهیه آن نیز بدین صورت است که ابتدا خمیری آبکی و نرم بدون خمیر ترش تهیه می کنندو ان را با چنگ روی تاوه یا ساج داغ می ریزند و با انگشتان پهن می کنند (مثل نان ساجی) .بعد ازپشت و رو کردن نان خوشمزه و فطیری بنام چزنک آماده می شود که ان را بلافاصله قبل از سردشدن در ظرفی قرار می دهند و چند قاشق روغن محلی روی آن می ریزند و با خاکه قند (یا شیره) خوب مخلوط کرده و چنگ می زنند. و با دست می خورند.

 

چزنک رغو لرستان  چزنک رغو لرستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *