جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چرا کودکان نیاز دارند با طبیعت در ارتباط باشند؟

تاریخ بروزرسانی :
۸ اسفند ۱۳۹۷

امروزه با برنامه‌های تلویزیونی، کامپیوتری و ابزارهای الکترونیکی، کودکان از لذت کشف طبیعت بی‌بهره مانده‌اند. این بیماری دوران ماست!
کودک را با طبیعت دوست کنیم!
مدرسه‌ها با فوق برنامه‌هایشان، زمان کمی برای بازی در بیرون از خانه برای کودکان می‌گذارند. حتی بدون این برنامه‌ها نیز فضای سبز کافی برای لذت بخشیدن به کودکان وجود ندارد. پارک‌ها و زمین‌های بازی، بسیار پیراسته و دست خورده‌اند، کنجکاوی کودکان را بر نمی‌انگیزند و فضایی برای کشف و شناخت بی پایان پدید نمی‌آورند. بخش مهمی از دوران کودکی کودکان امروز، از آن‌ها دزدیده شده است: یعنی ارتباط تنگاتنگ با طبیعت.

کودک و طبیعت چرا کودکان نیاز دارند با طبیعت در ارتباط باشند؟

چرا کودکان نیاز دارند با طبیعت در ارتباط باشند؟
بودن در خارج از خانه، به پدید آمدن حس شگفتی و کنجکاوی در کودکان کمک می‌کند. این کنجکاوی می‌تواند به جنبه‌های دیگر زندگی آن‌ها نیز گسترش یابد.

بودن در طبیعت به کودکان کمک می‌کند که هشیار باشند. طبیعت این امکان را به کودکان می‌دهد که از همه‌ی حواس خود استفاده کنند.

زندگی مدرن، بسیار سازمان‌یافته و کنترل شده است و کودکان را از شانس اکتشاف و خودآموزی محروم می‌کند. در چنین وضعیتی، نقش طبیعت در برانگیختن کنجکاوی کودکان بسیار مهم‌تر است.

به باور کارشناسان آموزش و پرورش، داشتن شانس پژوهش و اکتشاف در طبیعت، تمرکز و ظرفیت یادگیری کودکان را افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حضور در طبیعت و فضای سبز، اختلالات تمرکز در کودکان را کاهش می‌دهد.

فعالیت‌های بیرون از خانه، امکان بهره‌مند شدن از هوای تازه و تحرک بدنی را برای کودکان فراهم می‌آورد که هر دو برای سلامتی جسمی و ذهنی کودکان ضروری‌اند. بودن و حضور در طبیعت و لذت بردن از آن، عامل مهمی در رشد کودکان است.

تخریب و نابودی محیط زیست، یک واقعیت دردناک در دنیای امروز است. افزایش پیوند میان کودکان و طبیعت برای آگاهی نسل جدید از ارزش‌های محیط زیستی، بسیار اهمیت دارد.

فعالیت‌های بیرون از خانه، امکان بهره‌مند شدن از هوای تازه و تحرک بدنی را برای کودکان فراهم می‌آورد که هر دو برای سلامتی جسمی و ذهنی کودکان ضروری‌اند. بودن و حضور در طبیعت و لذت بردن از آن، عامل مهمی در رشد کودکان است.
آنچه شما باید انجام دهید
والدین، مربیان و آموزگاران می‌توانند کارهای بسیاری برای پرورش کودکان دوستدار طبیعت انجام دهند:

دوستی با طبیعت را از کودکی به کودکتان آموزش دهید
اگر شما خودتان دوستدار طبیعت باشید، پرورش این عشق در کودکتان بسیار آسان خواهد بود. برای آن‌ها امکاناتی فراهم کنید که بتوانند بودن در طبیعت را تجربه کنند. آن‌ها را به بازی در فضای سبز تشویق کنید. به آن‌ها اجازه دهید که برگ‌ها، گل‌ها، سنگ‌ها و … را لمس و مشاهده کنند. با اشاره به درختان، حشره‌ها، پرندگان و جانوران، آن‌ها را نام ببرید.

با هم باغبانی کنید
بهترین راه برای برقرار کردن ارتباط میان کودکان و طبیعت، کمک گرفتن از آن‌ها در باغبانی است. باغبانی سبب می‌شود که خاک را لمس کنند و انواع گوناگون حشره‌ها، کرم‌ها و دیگر موجودات شگفت‌انگیز طبیعت را ببینند.

کنجکاوی کودکتان را برانگیزید
او را به مشاهده و پژوهش محیط پیرامونش تشویق کنید. کتاب‌ها و لوح فشرده‌هایی را درباره‌ی طبیعت و حیات وحش به آن‌ها هدیه دهید. برای بازدید از موزه‌های حیات وحش یا کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی کنید.

طبیعت و کودک چرا کودکان نیاز دارند با طبیعت در ارتباط باشند؟

کودک را با طبیعت دوست کنیم!
او را به دل طبیعت ببرید

برای سفر به دل طبیعت، به طور منظم در سال‌های رشد کودکتان برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌های گردش و سفرهای کوتاه به بیرون شهر ترتیب دهید.

یک سرگرمی به او هدیه بدهید
با دادن یک ذره بین، دوربین دو چشمی یا تلسکوپ ساده، شادی و لذت بیشتری از طبیعت را به کودکتان هدیه دهید.

– او را به مطالعه و بررسی و ثبت چیزهایی که می‌بیند، تشویق کنید.

– به او یادداشت‌برداری را آموزش دهید. از کودک بخواهید طرحی ساده از آنچه می‌بیند را ترسیم کند.

– اگر کودکتان به عکس گرفتن علاقه‌مند است، یک دوربین ساده در اختیارش بگذارید.

– برای او کتاب‌های راهنما در زمینه‌ی حیات وحش، جانوران، پرندگان، حشره‌ها، درختان بومی مناطقی که سفر می‌کنید، بخرید.

پاسداری از محیط زیست را به کودکتان آموزش دهید
احترام به طبیعت را همچنان که کودکتان بزرگ‌تر می‌شود، به او آموزش دهید و او را به انجام فعالیت‌های محیط زیستی تشویق کنید. مهم این است که خود شما هم این فعالیت‌ها را انجام دهید. برای کودکتان توضیح دهید که چگونه انجام کارهای کوچکی مانند بستن شیر آب یا خاموش کردن چراغ‌ها هنگامی که به آن‌ها نیاز نداریم، در نگهداری از محیط زیست تأثیر دارد.

واداشتن کودکان به احترام به طبیعت، نه تنها آن‌ها را به شهروندان مسوول تبدیل می‌کند، بلکه از آن‌ها پاسداران بهتری برای سیاره‌مان زمین می‌سازد.

منبع:تبیان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    اگه كودكان در طبيعت نباشن به نظر من مثل ربات ها خواهند بود . خشك بي عاطفه طبيعت يك معجزه است

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *