رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

پیامهای غیر کلامی رفتار چشم راهنمایان تور

لینک این مطلب کپی شد!

در ادامه مبحث پیامهای غیر کلامی به رفتار چشم راهنمای تور می پردازیم. معمولا اولین تماسی که بین دو نفر برقرار می شود , تماس چشمی است . اگر این تماس برای یک نفر یا هردو طرف خوشایند نباشد , کاملا مشخص است که هیچ نوع تماس دیگری روی نخواهد داد .ما بدون بیان حتی یک کلمه , می توانیم با چشمهایمان به هم نوعانمان نزدیک شده, از آنها دوری گزیده , آنها را کنترل کرده , به آنها عشق ورزیده , از آنها متنفر شده , به آنها حمله کرده یا آنها را مورد توهین قرار دهیم .

رفتارهای چشمی دارای سه ویژگی ؛ نافذ بودن توانایی برای تحریک انگیزه و سرانجام درگیری هستند .

نافذ بودن : از آنجایی که رفتار چشم مثل نگاه خیره مستقیم , احتمالا توجه زیادی را به خود جلب می کند , معمولا نسبت به سایر حرکات بدن علامت تعاملی نافذتری محسوب می شود . یعنی رفتار چشم ما نقش بسیار مهمی در کنترل تعامل هایمان , جلب توجه دیگران و بیان علائقمان به آنچه که دیگران باید بگویند ایفا می کنند . ما معمولا از دیگران انتظار داریم به نگاه خیره ما واکنش نشان دهند و اغلب وقتی که آنها بی درنگ واکنش نشان نمی دهند , دلخور می شویم .
تحریک انگیزه : دومین ویژگی مهم رفتار چشم توانایی فوق العاده آن برای تحریک انگیزه است . محال است کسی را ببینیم و تحریک انگیزه را در خود تجربه نکنیم . این برانگیخته شدن انگیزه ممکن است منفی باشد . مثلا وقتی که نگاهمان به نگاه گذرای کسی می افتد , ترجیح می دهیم با او تعامل نکنیم .
درگیری : آخرین ویژگی مهم رفتار چشم درگیری است . دشوار است که یک تماس چشمی برقرار شود و تعاملی صورت نگیرد . حتی وقتی هنگام عبور از پیاده رو در کوتاه ترین زمان با غریبه ای برخورد کنیم , تماس چشمی مارا ملزم می کند تا سرمان را تکان دهیم و حتی اگز اتفاق دیگری هم نیافتد , لااقل لبخند بزنیم . برقراری تماس چشمی با دیگری عملا برقراری مشارکت و تعامل با ان فرد را می طلبد .
رفتار چشمی دارای کارکردهای گوناگونی است . نگاه دقیق , ایفای نقش در شکل گیری و تعریف روابط , وادار ساختن به تعامل با دیگران , بیان عواطف و هیجانات و هدایت و تنظیم تعامل ما با دیگران مهمترین این کارکردها می باشند .
به عنوان مثال در خصوص تنظیم و هدایت تعاملات ما با دیگران نقش رفتار چشمی می تواند خود را به صورت های زیر نشان دهد ؛
قطع تماس چشمی : به فرد مخاطب می فهماند به ادامه تعامل یا گفتگو با وی تمایلی نداریم .
نگاه خیره : تلاش در جهت اعمال و نمایش قدرت , درست نظیر بازی از روبردن دیگران
نگاه مثبت : کاستن از فاصله فیزیکی با فرد مخاطب : مثل اینگه راهنما در جمع برخی افراد گروه همراه را ورانداز کرده و به ایشان بنگرد . این امر سبب می شود افراد احساس کنند که به راهنما نزدیک هستند و بیشتر جذب گفتار او خواهند شد .

-چشم پیامهای غیر کلامی رفتار چشم راهنمایان تور

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *