جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیامهای غیر کلامی اشاره و حرکت راهنمای تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

در ادامه مبحث پیامهای غیر کلامی به رفتار اشاره و حرکت راهنمای تور می پردازیم. همان گونه که ذکرگردید حرکات اجزا بدن اسبابی برای انتقال پیامهای غیر کلامی تلقی می شود که به آن زبان بدن می گویند . زبان اشاره و حرکت بسیار پیچیده بوده و هر حرکت در آن بسته به شرایط و محیط فرهنگی می تواند معانی کاملا متفاوتی را به مخاطب منتقل سازد .
به موضوعات زیر فکر کنید , سلام و احوالپرسی , خداحافظی , موافقت و عدم موافقت , درست و رراست شدن کاری , گرشنگی , پرسیدن ساعت , ندانستن , بیا جلو و دورشو . در جوامع مختلف هر یک از این مفاهیم و سوالات با علائم و اشارات حرکاتی گوناگونی به مخاطب رسانیده می شود .

عواملی از قبیل ؛ فرهنگ , تربیت , خاستگاههای جغرافیایی و قومی , موقعیت اجتماعی و شرایط محیطی در معنای اشاره ها وحرکات موثر هستند . به عنوان مثال اگر وقتی راهنما در سالن لابی هتل مشغول پفتگو با مخاطبان خود برای معرفی برنامه سفر در آن روز است مسافری نشسته بر مبل پاهایش را به روی هم بیاندازد چه پیامی را منتقل کرده است . در نگاهی بدبینانه به اقتضای یک موقعیت می توان تلقی کرد که او گفتار راهنما و برنامه اش را قبول ندارد یا برای او اهمیتی قائل نیست , در حالی که به سادگی مسافر مذکور در این حالت تنها احساس راحتی بیشتر می کند و منظور خاصی در رابطه با راهنما و برنامه ای که از سوی او اعلام می شود ندارد . ریچموند و مک کروسکی اشاره ها و حرکات انسان را به پنج نوع مختلف تقسیم بندی می کنند .
علامت ها : اشاره هایی مستقل از گفتار هستند که به شرط داشتن ویژگی های خاصی می توان از آنها معنایی برداشت نمود . این ویژگی ها را می توان چنین برشمرد
– باید برگردان کلامی مستقیمی در برداشته باشند
– باید توسط افراد یک گروه , فرهنگ یا خرده فرهنگ شناخته شده باشند
– باید بجای ارتباط کلامی معانی خاصی را در ذهن دیگران برانگیزانند
– باید آگاهانه بکاربرده شوند
– باید تحت کنترل استفاده کننده قرار داشته باشند
– بتوانند جایگزین گفتار شوند .
– رفتارهای آموخته شده ای باشند که معنای دقیقی به آنها نسبت داده می شود .
به عنوان مثال وقتی یک پرواز خطوط هواپیمایی آلیتالیا به زمین می نشیند ( و معمولا هم خلبانها به خوبی اینکار را انجام نمی دهند ) مسافران با هم شروع به دست زدن می کنند , یعنی بالاخره خلبان توانست این پرواز را سالم به مقصد برساند .
نمایشگرها : اشاره و حرکاتی هستند که با زبان گفتاری رابطه تنگاتنگی داشته و به شفافیت گفته ها کمک می کنند . نمایشگرها نیز عامدانه به کار می روند , اما به تنهایی دارای معنای کلامی نیستند . نمایشگرها بیشتر در تعاملات رودر رو بکار برده می شوند . مثل اینکه برای تاکیدی بر گفته های خود مشت خود را بر روی میز بکوبید .
کنترل کننده ها : اشاره ها وحرکات بدنی هستند که همراه با نشانه های چشمی و آوایی , تعامل بین گوینده ها و شنونده ها را حین گفتگوی کلامی حفظ و کنترل می کنند . مثلا وقتی گردشگری در جمع می خواهد با راهنما صحبت کند و سئوالی از او بپرسد , چگونه قصد صحبت کردن خود را منتقل می کند ؟
حالتهای نمایش تاثیر گذار : این نشانه ها بیشتر شامل حالتهای مربوط به صورت هستند . اما حالت بدن فرد , نحوه راه رفتن او , حرکات دست و پا و سایر رفتارهایی که اطلاعاتی درباره وضعیت و حالت های هیجانی شخص در اختیار مخاطب قرار می دهد را نیز شامل می شوند . گاه افراد این حالتها را به کمک آموزش و تجربه کنترل می کنند ولی گاه این حالتها نقش انتقال پیام خود را به درستی منتقل می کنند , لرزیدن دست هنگام اضطراب یکی از این حالتهای نمایشی تاثیرگذار به حساب می آید .
تنظیم کننده ها : رفتارهای غیر عمدی ای هستند که در واکنش به بی حوصلگی یا اضطراب انجام می شوند و یا با احساسات منفی ای که نسبت به خود یا دیگران داریم دارای ارتباطی نزدیک هستند . اینها را باید باقیمانده رفتارهای تقلید شده در دوران کودکی فرد تلقی کرد . کندن پوست لب , جویدن ناخن , انگشت کردن در بینی ,ضربه زدن با مداد یا خودکار روی میز نمونه هایی از این رفتارهای غیر عمدی هستند .
حالت بدن : حالات مختلف بدن انعکاس دهنده بسیار خوبی از حالات و روابط هیجانی افراد تلقی می شود . سلانه سلانه راه می روید یا پر جنب و جوش , گونه می نشینید , نحوه خوابیدن , لم دادن , خم شدن یا استراحت کردن فرد پیغام هایی را به مخاطبان و اطرافیان او منتقل می سازد.

راهنمای تور 4 پیامهای غیر کلامی اشاره و حرکت راهنمای تور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد