جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیامهای غیر کلامی رفتار چشم راهنمایان تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

در ادامه مبحث پیامهای غیر کلامی به رفتار چشم راهنمای تور می پردازیم. معمولا اولین تماسی که بین دو نفر برقرار می شود , تماس چشمی است . اگر این تماس برای یک نفر یا هردو طرف خوشایند نباشد , کاملا مشخص است که هیچ نوع تماس دیگری روی نخواهد داد .ما بدون بیان حتی یک کلمه , می توانیم با چشمهایمان به هم نوعانمان نزدیک شده, از آنها دوری گزیده , آنها را کنترل کرده , به آنها عشق ورزیده , از آنها متنفر شده , به آنها حمله کرده یا آنها را مورد توهین قرار دهیم .

رفتارهای چشمی دارای سه ویژگی ؛ نافذ بودن توانایی برای تحریک انگیزه و سرانجام درگیری هستند .

نافذ بودن : از آنجایی که رفتار چشم مثل نگاه خیره مستقیم , احتمالا توجه زیادی را به خود جلب می کند , معمولا نسبت به سایر حرکات بدن علامت تعاملی نافذتری محسوب می شود . یعنی رفتار چشم ما نقش بسیار مهمی در کنترل تعامل هایمان , جلب توجه دیگران و بیان علائقمان به آنچه که دیگران باید بگویند ایفا می کنند . ما معمولا از دیگران انتظار داریم به نگاه خیره ما واکنش نشان دهند و اغلب وقتی که آنها بی درنگ واکنش نشان نمی دهند , دلخور می شویم .
تحریک انگیزه : دومین ویژگی مهم رفتار چشم توانایی فوق العاده آن برای تحریک انگیزه است . محال است کسی را ببینیم و تحریک انگیزه را در خود تجربه نکنیم . این برانگیخته شدن انگیزه ممکن است منفی باشد . مثلا وقتی که نگاهمان به نگاه گذرای کسی می افتد , ترجیح می دهیم با او تعامل نکنیم .
درگیری : آخرین ویژگی مهم رفتار چشم درگیری است . دشوار است که یک تماس چشمی برقرار شود و تعاملی صورت نگیرد . حتی وقتی هنگام عبور از پیاده رو در کوتاه ترین زمان با غریبه ای برخورد کنیم , تماس چشمی مارا ملزم می کند تا سرمان را تکان دهیم و حتی اگز اتفاق دیگری هم نیافتد , لااقل لبخند بزنیم . برقراری تماس چشمی با دیگری عملا برقراری مشارکت و تعامل با ان فرد را می طلبد .
رفتار چشمی دارای کارکردهای گوناگونی است . نگاه دقیق , ایفای نقش در شکل گیری و تعریف روابط , وادار ساختن به تعامل با دیگران , بیان عواطف و هیجانات و هدایت و تنظیم تعامل ما با دیگران مهمترین این کارکردها می باشند .
به عنوان مثال در خصوص تنظیم و هدایت تعاملات ما با دیگران نقش رفتار چشمی می تواند خود را به صورت های زیر نشان دهد ؛
قطع تماس چشمی : به فرد مخاطب می فهماند به ادامه تعامل یا گفتگو با وی تمایلی نداریم .
نگاه خیره : تلاش در جهت اعمال و نمایش قدرت , درست نظیر بازی از روبردن دیگران
نگاه مثبت : کاستن از فاصله فیزیکی با فرد مخاطب : مثل اینگه راهنما در جمع برخی افراد گروه همراه را ورانداز کرده و به ایشان بنگرد . این امر سبب می شود افراد احساس کنند که به راهنما نزدیک هستند و بیشتر جذب گفتار او خواهند شد .

رفتار چشم پیامهای غیر کلامی رفتار چشم راهنمایان تور

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد