رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آذر ۱۳۹۸

پیاده راه علم الهدی رشت

لینک این مطلب کپی شد!

پیاده راه علم الهدی یکی از خیابان‌های رشت است که در حافظه تاریخی مردم این شهر، خوش نشسته است.این خیابان اولین پروژه‌ی پیاده راه سازی شمال کشور است که این خیابان تاریخی طی مدتی کوتاه تبدیل به یکی از زیباترین خیابان‌های پیاده‌روی کشور شد.در رشت، خیابان‌های زیادی وجود دارد که برای قدیمی‌­ها، حسی نوستالوژیک دارد. خیابان‌هایی که برای خیلی‌ها بوی جوانی و شور می‌دهد. بوی باران‌های بی­امان و سقف‌های پوشیده از سفال و خاطرات دور و دراز.این خیابان جزء اولین خیابان‌های عریض رشت است که در سال ۱۳۱۰ خورشیدی احداث شد. کم ­کم در طرفین آن مغازه‌ها شکل گرفتند و قسمتی از مرکزیت شهر به سمت این خیابان سوق داده شد.

این خیابان، قدیمی‌­ترین و اصلی‌­ترین میادین شهر یعنی شهرداری و سبزه میدان رشت را به هم متصل می‌کند. قدیمی­‌های رشت نام این خیابان را به شانزلیزه می‌­شناسند.از اواخر مرداد ماه ۱۳۹۱ پیاده ­راه سازی این خیابان شروع و در اواخر اسفند ماه همان سال نیز افتتاح شد. این پیاده راه در ضلع غربی خیابان شهرداری قرار دارد.

پیاده راه علم الهدی رشت پیاده راه علم الهدی رشت

اگه به رشت آمدید حتما زمانی را برای قدم زدن در سنگفرش این خیابان زیبا در نظر بگیرید. ردیف چراغ‌های بلند، صندلی‌هایی برای درنگ و استراحت، حوضچه­‌های سنگی، نمادهای بومی این خطه مثل قایق چوبی و شالیزار کوچک و خلاصه حس و حال این خیابان در چهار فصل سال بی‌­شک چشمان شما را خیره می­‌کند.

سیاه مشقِ ابیاتی از شعرِ آشنای «باز باران» گلچین گیلانی به صورت پراکنده بر روی مکعب‌هایی توپر یا توخالی، از جذابیت‌های بصری این خیابان است. مکعب را در فضای این پیاده ­راه چندین بار می‌­بینیم. مکعب که ساختار حجمی قدرتمند و مدرنی در هنر معاصر به شمار می‌­رود، در کنار نمادهای سنتی به تلفیق سنت و مدرنیته در این خیابان کمک فراوانی کرده است.

پیاده راه علم الهدی رشت پیاده راه علم الهدی رشت

مجسمه‌­های برنزی این خیابان بسیار زیبا و هوشمندانه طراحی شده‌­اند. آن­ها فاقد جنسیت و جزئیات هستند و حالاتی از کار و زندگی روزمره‌‌ ‌افراد را با نگاهی هنرمندانه ترسیم کرده‌اند. انسان متفکر، رو‌به آسمان، چتر به دست، شالیکار، چانچو (زنبیل) به دوش. همه­ این مجسمه‌­ها سوژه‌­های جالبی برای عکاسی هستند.ماشین‌های برقی این خیابان نیز برای انتقال مسافران از سبزه ­میدان رشت تا شهرداری در طول این خیابان هر روزه به صورت رایگان در دسترس است.

ایده­ تاسیس اولین کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۰۶خورشیدی توسط محمد علی تربیت، رییس اداره فرهنگ گیلان، در زمین اهدایی شهرداری رشت مطرح شد و در ۱۹ مهر ۱۳۱۳ همزمان با جشن هزاره­ فردوسی، این کتابخانه شروع به کار کرد. کتابخانه­ ملی رشت در ورودی خیابان علم ‌الهدی، جنب ساختمان شهرداری رشت قرار دارد. روبروی در ورودی کتابخانه، به مجسمه­ چوبی زیبایی به شکل کتاب­‌های چیده شده بر روی هم برمی­‌خوریم که گویی ما را به کتابخانه دعوت می­‌کند.

این خیابان برای علاقمندان به خرید و پاساژ­گردی نیز گزینه­ مناسبی است. سه پاساژ نور، پاسارگاد و فاتحی و همچنین در طرفین خیابان، شاهد بوتیک‌های رنگارنگی از کیف و کفش، شال و روسری، البسه، زیورآلات، ساعت و مانند آن هستیم.

پیاده راه علم الهدی رشت پیاده راه علم الهدی رشت

غروب‌­ها این پیاده ­راه حال و هوای دیگری دارد و مملو از کسانی است که برای قدم زدن، حال و هوا عوض کردن و خرید ازخانه بیرون زده‌­اند. غروب‌­ها دو طرف خیابان علم الهدی پر از دست ­فروش‌­هایی است که اجناس متنوعی از گل و گیاه، کفش و کیف، اسباب بازی و صنایع دستی را برای فروش عرضه می­‌کنند.

وجود المان­ها و جذابیت‌­های بصری مدرن و سنتی در کنار هم، مراکز خرید، کتابخانه­ ملی، دو سینمای بزرگ (میرزاکوچک و سپیدرود) و همچنین مکانی برای قرار گذاشتن، نشستن و قدم زدن و از همه مهم­تر حال و هوای پرشور این پیاده ­راه، آن را به مکانی جذاب برای خیابانگردی در تمام فصل­‌های سال تبدیل کرده است.

پیاده راه علم الهدی رشت پیاده راه علم الهدی رشت

خیابانی که به نام یکی از اعضای جنبش جنگل نامگذاری شد

یکی از قدیمی ترین خیابانهای مرکزی شهر رشت، بعد از انقلاب اسلامی به نام خیابان «علم الهدی» نامگذاری شد. این خیابان اولین محوری بود که در سال ۱۳۹۱ سنگفرش شد و با ممنوعیت تردد خودرو، پیاده راه فرهنگی لقب گرفت.با این حال کمتر کسی از آیند و روندگان به این پیاده راه فرهنگی، از وجه تسمیه آن خبر دارند. امروز لقب «حجت الاسلام حاج شیخ علی حلقه سری» در تراکم بوتیک های کفش و لباس مراکز خرید این محور گم شده است.با اینکه وی از اعضای هیات اتحاد اسلام، بود (یعنی نخستین تشکیلات که جنبش ۷ساله جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی را بنیان نهاد) ولی در مورد این شخصیت تاریخی، اطلاعات بسیار محدودی در منابع و کتب تاریخی وجود دارد.شاید نخستین جلسات هیات اتحاد اسلام، در مسجد صالح آباد رشت و خانه یکی از سران جنبش یعنی «حاج احمد کسمایی» برگزار می شد. این خانه و مسجد درست در کوچه پس کوچه های محور علم الهدی قرار دارد.«علم الهدی»، بعد از سرکوب نهضت جنگل، همچنان سلامت نفس خود را حفظ کرد و با تهدید و تطمیع حکومت پهلوی، حاضر نشد از کسوت روحانیت خارج شود. دست سرنوشت موجب شد خیابانی که در دوران پهلوی ساخته شده بود؛ بعد از انقلاب به نام این چهره وارسته نامگذاری شود.

آدرس خیابان علم الهدی رشت

آدرس این پیاده راه بسیار راحت است و شما در شهر از هر فردی درمورد این پیاده راه سوال کنید به شما بهترین آدرس را خواهد داد.

این پیاده راه در ضلع غربی خیابان شهرداری قرار دارد و دو میدان قدیمی شهر را به یکدیگر متصل میکند.

پیاده راه علم الهدی رشت پیاده راه علم الهدی رشت

پیاده راه علم الهدی رشت پیاده راه علم الهدی رشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *