جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل گاومیشان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ شهریور ۱۴۰۲

پل گاومیشان یکی از جاهای دیدنی و تاریخی دره شهر می باشد. این پل یکی از قدیمی ترین پست های تاریخی در کشور محسوب می شود که مربوط به دوران ساسانی است این بنای تاریخی بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می سازد. جهت پل گاومیشان شمال شرقی به جنوب غربی می باشد. طول آن حدود ۱۷۵ متر و عرض گذر سطح پل نزدیک به ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر است. در حال حاضردارای ۶ چشمه طاق می باشد. پل گاومیشان که از بناهای عظیم دوره ساسانی است به شماره ۲۲۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

%name پل گاومیشان

تاریخچه پل گاومیشان

در شهرستان دره شهر در استان ایلام پل گاومیشان قرار دارد، که یکی از قدیمی ترین پل های تاریخی در کشورمان و به دوران ساسانی متعلق است. این پل قسمتی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می سازد و در ۳۰ کیلومتری پل دختر و در مرز بین دو استان ایلام و لرستان واقع گشته، نکته دیگر این که حدودا ۹۰ درصداز این سازه در استان لرستان قرار گرفته است.

پل گاومیشان توسط فردی به نام «حسین خان بزرگ» والی بزرگ و معروف ایلام و در تاریخ ۱۰۰۸ هجری قمری تعمیر شده است، برخی از مورخان و باستان شناسان بر این باورند که این پل در تاریخ ۱۳۳۴ هجری قمری بر اثر زلزله صدمه دیده و از بین رفته است.

این بنای تاریخی در تاریخ سوم اسفند ماه ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. استان ایلام دارای ۷۶۰ اثر تاریخی است که تمام این آثار تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و همین منجر شده تا این استان، یکی از قطب های گردشگری در کشور به حساب آید.

%name پل گاومیشان

نقشه و معرفی بخش های مختلف

پل گاومیشان بسیار پیچیده و فنی ساخته شده است. به گونه ای که رقیبی بسیار جدی برای پل های مهم در کشور به شمار می رود. تکیه گاه های اصلی و پایه های پل قطور و مدور است. مصالح و سنگ هایی که در این بنا به کار رفته، به شکل مکعبی بزرگ و تراشیده شده در ابعاد مساوی است. این سنگ ها به شکل «رگ چین» بر روی هم چیده شده اند و پایه اصلی و مهم این پل را ایجاد کرده اند.

داخل پایه ها برای استحکام بیشتر از قلوه سنگ و ملات گچ پر شده و مصالحی که در پل به کار رفته، از گچ و سنگ است. همچنین سقف طاق ها به وسیله آجر ساخته شده است. که تمام این ها در پیچیدگی این پل نقش به سزایی دارند.

در میان دالان ستون میانی، پله هایی قرار دارد که نشان دهنده این است که پل گاومیشان تنها یک پل ارتباطی نبوده است. راهروهای پلکان و داخل این بنا بیانگر این است که برخی از کاروان ها در گذشته از این پل به عنوان سر پناه در زمان عبور استفاده می کردند و در برخی مواقع بعضی از کاروان ها در این دالان ها شب را به صبح رسانده اند. این پل دارای طولی حدودا ۱۷۵ متر و عرض نزدیک به ۸ متر و ۲۰ سانتی متر می باشد، در حال حاضر ۶ چشمه طاق در آن جا قرار گرفته است.

%name پل گاومیشان

ابعاد پل

حد فاصل چشمه و پهنای آن تا ۲۵ متر متغیر است. چشمه اصلی در این پل دارای عرضی است تقریبا ۳۳ متر و ۷۰ سانتی متر، پل گاومیشان با دهانه ای با بیش از ۵۰ متر عرض در کشور بزرگ ترین دهانه پل کشور محسوب می شود. متاسفانه یکی از دهانه ها در زمان عقب نشینی سپاه ایران مقابل حمله اعراب به ایران تخریب شده است.

معماری و طراحی به کار رفته در این بنا، سبک معماری ساسانی است. اما در چشمه طاق ها آثاری از مرمت مربوط به دوران قاجار و صفویه به چشم می خورد. در سال ۱۳۸۷ نخستین فصل از مرمت پل گاومیشان پایان یافت.

گاو میشان 4 پل گاومیشان

رودخانه سیمره

از سرشاخه های مهم کرخه در غرب ایران رودی به نام سیمره است که سرچشمه اصلی آن گاماسیاب و از دامنه‌های غربی الوند از منطقه‌ی نهاوند است. در سمت شرق به غرب و گذشتن از کنگاور، صحنه و بیستون به کرمانشاه می‌رسد.
سیمره از شهرهای دره شهر، و سیروان چرداول در محل پل گاومیشان می گذرد . به رودخانه کشکان می پیوندد و رود کرخه را به وجود می آورد و وارد خوزستان می شود.

گاومیشان3 پل گاومیشان

نحوه دسترسی به پل گاومیشان

آدرس: مرز بین لرستان و ایلام، ۳۰ کیومتری دره‌ شهر، روی رودخانه سیمره
فصل بهار بهترین زمان سفر به این منطقه می باشد. چرا که آب و هوای فوق العاده آن منظره ای زیبا و لذت بخش می آفریند.

گاومیشان 2 پل گاومیشان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سفریتو

    وقتی از سمت پلدختر به مست دره شهر حرکت میکنید به این پر میرسید اما متاسفانه بهش نمیرسن یکی از جاذبه های باستانی این شهر به شمار میرود

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *