جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مقبره حیات الغیب

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۳

مقبره حیات‌ الغیب یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان است که در روستایی به همین نام در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد و در مسیر جاده خرم‌آباد به اهواز و در ساحل شمال غربی رودخانه کشکان قرار دارد.

در این منطقه دو بنا در مجاورت یکدیگر واقع شده‌اند که بنای بزرگ‌تر مدفن محمد بن احمد رضی‌الدین؛ از نوادگان امام موسی کاظم(ع) و ملقب به «حیات‌الغیب» و بنای کوچک‌تر معروف به «گنبد الیاس» می‌باشد.

تاریخ ساخت این بنا بر اساس کتیبه سنگی موجود در مقبره، به دوره قاجاریه نسبت داده می‌شود و بنابر آنچه که از شواهد استنباط می‌شود، ابتدا گنبد الیاس به صورت مجزا ساخته و سپس مقبره حیات‌الغیب، در جنب آن احداث شد و در دوره قاجاریه، ورودی آن‌ها در هم ادغام شد.

پلان مقبره حیات‌ الغیب به صورت مستطیل و معماری آن از یک ورودی (کفش کَن) تشکیل شده است. این بنا دارای گنبدی به سبک نار دو پوسته است که بر روی پایه‌ای مدور و کوتاه قرار گرفته است (شواهد نشان می‌دهند که گنبد مقبره از سایر قسمت‌های بنا قدیمی‌تر است). در دیوار جنوبی، محرابی به ابعاد ۲×۱ متر ایجاد شده که دارای گچبری ساده در قسمت‌ حاشیه است. در بالای فضای داخلی مقبره، نقاشی‌هایی با نقش کبوتر و گچبری‌هایی به شکل گل دیده می‌شود.

به اعتقاد برخی پژوهشگران، گنبد الیاس مقبره شهاب‌الدین از حکمرانان اتابکان لر کوچک بوده است. مقبره الیاس فاقد کتیبه تاریخی و نام بانی می‌باشد. این بنا بر اساس نقشه چهارضلعی شکل گرفته و دارای گنبد مخروطی شکل است. راه ورود به گنبد الیاس به دو صورت امکان‌پذیر است؛ یک راه از درون مقبره حیات‌ الغیب و راه دیگر از طریق ایوان مقبره که توسط یک دهلیز به درون گنبد الیاس مرتبط می‌گردد. این دو راه، در مقابل ورودی گنبد الیاس به یکدیگر می‌پیوندند.

Maghbare Hayatolgheyb مقبره حیات الغیب

مقبره حیات الغیب2 مقبره حیات الغیب

مقبره حیات الغیب3 مقبره حیات الغیب

مقبره حیات الغیب4 مقبره حیات الغیب

مقبره حیات الغیب5 مقبره حیات الغیب

مقبره حیات الغیب6 مقبره حیات الغیب

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد