جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل های شهر شیرگاه

تاریخ بروزرسانی :
۹ تیر ۱۳۹۸

پل های شهر شیرگاه شامل پل قوسی فلزی، پل شاه عباسی و پل راه آهن در کنار هم بر روی رودخانه کسلیان احداث شده و جاذبه‌ای زیبا در این منطقه ایجاد کرده است. پل راه آهن از نظر فنی حدود ۷۰ سال در حال فعالیت است و همچنین پل شاهپور و شاه عباسی قدمت ۴۵۰ ساله دارند. باید برای نگهداری از این بناها اقدامات لازم انجام شود. در شیرگاه، وجود دو رودخانه تالار و کسلیان مرکزیتی به این پل‌ها داد زیرا برای ارتباط بین خیابان‌ها از پل‌ها استفاده می‌کردند.شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی است و جاده‌های ارتباطی تهران- شمال، معروف به جاده فیروزکوه، راه آهن تهران- شمال، که بخشی از راه‌آهن سراسری ایران است، از شهر شیرگاه می‌گذرد و ۲۵ کیلومتر از قائم شهر و ۲۰ کیلومتر از زیرآب فاصله دارد.

شیرگاه از هر جهتی به غیر از شمال با رشته کوه‌های البرز مرکزی پوشیده شد و از غرب با کوه تِرز، از شرق با کوه وِرزک و از جنوب با کوه‌های ساره سر و شاه کوه محاصره ‌شده است. شیرگاه محل تلاقی دو رود تالار که از منطقه آلاشت و گردنه‌های دوگل سرچشمه می‌گیرد و دیگری رود کسلیان است. رود کسلیان در بیشتر مواقع سال، آبی روشن و زلال دارد و تنها در زمان بارندگی‌های شدید آب آن کمی گل آلود می‌شود اما تالار در بیشتر مواقع سال به دلیل وجود معادن شن و ماسه در بالادست گل آلود است.
وجود این دو رود و همچنین دره‌هایی به نسبت کم عمق، سبب شد تا شیرگاه دارای پل‌های متعددی شود و آن را به شهر پل‌ها لقب دهند.

پل راه آهن شیرگاه در کیلومتر ۲۵۰+۳۲۴ شیرگاه به زیرآب احداث شد. این پل دارای ۱۲ دهانه کوچک و یک دهانه با طول ۳۰ متری بزرگتر است. از آنجایی که خسارت وارده به پل‌های راه آهن بسیار سنگین و حساس است بازدید مداوم و ارزیابی‌های دقیق از پل‌های راه آهن و خود ریل‌ها انجام می‌شود. لایروبی‌هایی در دهنه پل‌های راه‌آهن انجام می‌شود تا در اثر سیلاب مشکلاتی ایجاد نشود.در سال ۱۳۸۳ ساخت پل قوسی فلزی شیرگاه، آغاز و در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. پیش از احداث پل قوسی فلزی، محل تردد خودروها، پل باستانی شاه عباسی بود. به دلیل ریزش در دو مرحله و همچنین بار ترافیکی بر روی این پل تاریخی، تصمیم به ساخت پل فلزی گرفته شد.
پل شاه عباسی شیرگاه در دوران صفوی در مسیر جاده شاه عباسی قدیم که اصفهان را به اشرف یعنی بهشهر کنونی متصل می‌کرد، بر روی رودخانه کسلیان بنا شد. این پل با شماره ۳۶۶۲ به ثبت ملی رسید. پل شاه عباسی بر روی رودخانه کسلیان یا روشن تلار واقع شده که در مسیر جاده قدیم شاه عباس قرار گرفته است. پهنای پل شاه عباسی بدون در نظر گرفتن جان ‌پناه‌ها ۵ متر و ارتفاع از کف رودخانه ۹ متر و دهانه آب روی آن ۱۵ متر است که در تاریخ ۱۱ هجری قمری بنا شد. پل شاه عباسی با قدمت ۴۵۰ ساله به دلیل بار ترافیکی سنگین در گذشته بر روی آن، در دو مرحله رانش کرد و در سال ۱۳۹۱ با حمایت میراث فرهنگی مازندران مورد بازسازی قرار گرفت.

پل های شهر شیرگاه پل های شهر شیرگاه

منبع:
خبرگزاری ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد