رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ تیر ۱۳۹۸

تپه سفید آب کاشان

لینک این مطلب کپی شد!

تپه سفید آب مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کاشان، بخش مرکزی، روستای فین بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. براساس آثار به دست آمده از منطقه ‘سفیدآب’ کاشان، قدمت این محدوده متعلق به حدود ۱۵ هزار سال قبل است.در سال های ۸۷ و ۸۸ در پی دو فصل بازنگری دیگری که بر روی تپه سیلک انجام شد یافته های جدیدی در این منطقه به دست آمد که ازلحاظ باستان شناختی تمرکز بر ادامه مطالعات روی سیلک را بیشتر کرد.سیَلْک نام نخستین تمدن ایرانِ مرکزی در کاشان است که در جنوب غربی ایران قرار دارد. محوطهٔ باستانی سیلک که در منطقهٔ فینِ کاشان واقع شده قدمتی در حدود ۷ هزار سال دارد. این تپه دراصل ویرانه‌های زیگورات باستانی ایران است.

تپه سیلک در حقیقت ویرانه‌های قدیمی‌ترین زیگورات جهان و نیایشگاه مردمان باستانی ایران بوده‌ که از گِل رس و سفال ساخته شده‌است. این مجموعهٔ تاریخی تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین شده معروف بود.بر طبق یافته های حاصل از بررسی منطقه جنوبی کاشان در محدوده ‘سفید آب’ که توسط دکتر ‘فریدون بیگلری’ باستان شناس و محقق دوره پارینه سنگی انجام گرفته، آثار قابل توجهی از ابزارهای سنگی مربوط به دوره فرا پارینه سنگی با حدود ۱۵ هزار سال قدمت به دست آمد که در زمینه تاریخ حضور انسان در منطقه کاشان مبحث جدیدی را مطرح کرد.
یافته های موجود در منطقه عمومی کاشان که شامل تعدادی ابزار سنگی از منطقه سفیدآب و نیز یک ابزار سنگی از منطقه ‘فین’ است نشان می دهد تاریخ سکونت انسان در این محدوده به مراتب به زمان خیلی پیشتری نسبت به دوره سیلک می رسد.
این مبحث در مطالعات فلات مرکزی از اهمیت بسزایی برخوردار است و با توجه به این نکته مهم که با تمرکز بر روی انجام بررسی های باستان شناسی در این محدوده می توان به اطلاعات ارزشمندی در خصوص تاریخ استقرار انسان در فلات مرکزی و سیر تحولات مربوطه دست یافت به خصوص که ده ها محوطه و تپه باستانی وجود دارد که همچنان ناشناخته باقی مانده است.

تپه سفید آب کاشان

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *