جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پایانه های سفر بیرجند

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

فرودگاه بیرجند

در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی از اراضی موات و بلاصاحب شهرستان بیرجند در موقعیت جغرافیایی ۵۲ و ۳۵ شمالی و ۱۲ و ۵۹ شرقی که در منطقه شمال شرقی شهر واقع است زمینی به ابعاد دو کیلومتر در دو کیلومتر (چهار میلیون مترمربع) از طرف دولت وقت تهیه و در آن با تسطیح اراضی و ایجاد یک باب ساختمان دو اطاقه فرودگاهی ساخته، از تاریخ تاسیس اداره کل هواپیمایی کشوری (مهرماه ۱۳۲۷ ) این فرودگاه در اختیار سازمان مذکور قرار گرفته و در این تاریخ باند خاکی شرقی – غربی بطول حدود هزار متر (۱۰۰۰ متر) با علائم دو طرف باند ساخته شده و یک دستگاه بیکنNDB نیز نصب گردیده است.

از مجموعه باند و تاسیسات و تجهیزات تا سال ۱۳۴۴ استفاده می شده و هواپیماهای یک موتوره در آن نشست و برخاست مینموده اند.

در سال ۱۳۴۴ (ه. ش) مشخص شد که باند مذکور جوابگوی ترافیک هواپیماهای آینده نیست لذا در امتداد باند قدیم (خاکی) باند دیگری به طول دو هزار و دویست متر (۲۲۰۰ متر) و بعرض چهل و پنج متر (۴۵متر) در جهت شرقی – غربی که ۱۶ متر آن در وسط آسفالت سرد و بقیه عرض باند شنی بوده احداث گردید و بعدها دو مرتبه روکش آن آسفالت سرد گردید.

بین سالهای ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ چهار دستگاه ساختمان جهت تاسیسات فنی شامل موتورخانه، سالن بیکن، انبار و پایلت توسط سازمان هواپیمایی کریدور (دالان) هوائی بشمار میرود و تعداد زیادی هواپیماهائیکه به کشورهای آسیایی تردد مینمائند. از این دالان هوائی استفاده می نمایند. در سال ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ نصب دستگاههای فنی شامل سه دستگاه مولد برق ۵ کیلو واتی و یک دستگاه بیکن (شامل دو قسمت فرستنده) و نصب آنتن (دکل) ۲۱۰ فوتی به منظور راهنمایی و هدایت هواپیماها ایجاد شده و کارمندان دوره دیده آموزشگاه عالی سازمان هواپیمایی کشوری شامل تکنسین و مکانسین روی دستگاههای مذکور مشغول به کار گردیدند. ضمناً سال ۱۳۴۱ یک دستگاه آشیانه توسط ژاندارمری منطقه بیرجند به این مجموعه اضافه گردیده که مورد استفاده هواپیماهای یک نفره قرار می گیرد.

پرو‍ژه های انجام شده در سال های اخیر

توسعه عوامل پروازی با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال
ترمینال و محوطه سازی سایت جدید با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال
ساختمان ایمنی زمینی و پلیس فرودگاه با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال
با اجرای این طرح ها فضای ترمینال فرودگاهی از ۱۳۰۰ مترمربع به ۳۰۰۰ مترمربع افزایش یافته است و همچنین طول باند فرودگاه از ۳۱۰۰ متر به ۴۰۰۰ متر افزایش یافته که هم اینک فرودگاه پذیرای هواپیماهای فوکر ۱۰۰، بوئینگ ۷۲۷، MD83، و همچنین هواپیماهای بدنه وسیع از نوع ایرباس ۳۰۰ است.

ارجای طرح محوطه سازی بیش از ۳۶ هزار مترمربع و نصب دستگاه ناوبری VOR، DME نیز از فعالیتهای انجام شده در این فرودگاه است و در حال حاضر ۳ پروژه نیز شامل تقاطع غیر همسطح و ورودی جدید فرودگاه ساختمان یگان حفاظت سپاه- پاویون جدید فرودگاه را در برنامه دارد.

پروازهای فرودگاه بیرجند

همه روزه به مقصد تهران و بالعکس و دو روز در هفته به مقصد مشهد می باشد و همچنین بطور متوسط هر هفته یک پرواز عتبات و هر پنج روز یک پرواز حج عمره نیز در این فرودگاه انجام می شود.

482 پایانه های سفر بیرجند

493 پایانه های سفر بیرجند

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    فرودگاه قدیمی و غیر کاربردی.یه رستوران هم در این فرودگاه وجود نداره وفقط یه بوفه هست کیکو کلوچه با آب معدنی میفروشه.

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    فرودگاهی خوبی بود فقط یکم پرواز ما تاخیر داشت

    ۱۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    این فرودگاه از نظر امکانات رفاهی چندان خوب نیست بهتره قبل از پیاده شدن با آژانس هماهنگ کنید

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *