جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک جنگلی عینالی تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ فروردین ۱۳۹۹

این پارک جنگلی، از پارک ها و جاذبه های تفریحی شهر تبریز که در شمال غربی تبریز قرار دارد.عون ‌بن ‌علی (عینالی یا عینال-زینال)، کوه و آرامگاهی بر فراز رشته‌کوه سرخاب است که در ناحیه شمالی شهر تبریز قرار دارد. علاوه بر آرامگاه، امکانات رفاهی نظیر تله‌کابین عون بن علی ، رستوران و … این مکان را به یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری تبریز تبدیل کرده است. عینالی کوه و تفرجگاهی زیبا در شهر تبریز است و گردشگران و زائران زیادی را به هنگام سفر به تبریز به خود جذب می‌کند.

1053 پارک جنگلی عینالی تبریز

در ناحیه شمال غربی شهر تبریز، رشته‌ بلندیهای سرخ‌رنگی به نام عینالی (عون بن علی) قرار دارد که ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا ۱۹۶۰ متر است. در واقع، کوه عینالی به مجموعه‌ای از قله‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و… گفته می‌شود که در مجموعه جفرافیایی معینی قرار گرفته‌اند. این کوه از سمت شمال به رودخانه تلخه رود ( آجی چای)، دریاچه ارومیه و دره‌های شهرستان اهر، از شرق به چشمه کهلیک ( کهلیک بولاغی)، از جنوب به طرف فرودگاه تبریز و از غرب به خیابان‌ها و شهرک‌های شهر تبریز منتهی می شود.‌

 

بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای وجود دارد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می‌گردد و منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی است. این بنا در گذشته آتشکده و عبادتگاهی بوده است.  بنا به نظر ژان پاتیست تاورنیه، جهانگرد فرانسوی این مکان در گذشته کلیسا بوده که پس از ورود اسلام به ایران، به مسجد و زیارتگاه تبدیل شده است. شیوه معماری بنا به سبک معماری دوره ایلخانی است و در مجموع از ۹ اتاق، ۶ گنبد، هشتی، ایوان، دو میل مناره توپر و پنج ستون سنگی بزرگ تشکیل یافته است. ستون‌های قدیمی در گذشته از جنس چوب بوده که در انجام بازسازی‌ها ستون‌های سنگی جایگزین آن‌ها شده‌اند. همچنین عمده مصالح به کار رفته در بنای بقعه، سنگ کوه سرخاب و اندکی آجر است.

1050 پارک جنگلی عینالی تبریز

ساختمان بنا در طی دوره‌های مختلف دستخوش آسیب‌های فراوانی شده است. در واقع، بنا تا پایان قرن نهم سالم و آباد بوده، ولی پس از حمله امپراطوری عثمانی به کلی تخریب شده است. سپس در دوره صفوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، ولی در اثر زلزله ویرانگر تبریز در سال ۱۱۹۳ هجری ویران شد. پس از آن بازسازی مجدد بنا در دوره قاجار انجام گرفته که به منظور جلوگیری از تخریب بنا اتاقی در سمت شمال احداث و به مجموعه اضافه شده است.

در سال‌های اخیر، بقعه عون بن علی مورد بازسازی اساسی قرار گرفته و همچنین در فهرست میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است. با توجه به موقعیت کوهستانی بقعه، علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند از مسیر کوهنوردی و صخره‌نوردی به این مکان دست یابند. همچنین، راه دسترسی ماشین‌رو و آسفالته از مسیر اتوبان پاسداران (کمربندی شمالی) تا بالای کوه و محوطه امامزاده امتداد داشته و روشنایی آن به طور کامل تامین شده است که شب‌ها جلوه‌ای خاص به کوه می‌بخشد.

1051 پارک جنگلی عینالی تبریز

در طی سال‌های اخیر، اقدامات گسترده‌ای برای گسترش جاذبه‌ها و امکانات تفرجگاه عینالی صورت گرفته که با استقبال بی‌نظیر مردم و گردشگران روبرو شده است. از جمله این امکانات می‌توان به منطقه صخره‌ای برای تمرین صخره‌نوردان مبتدی، یادمان شهدای گمنام، تندیس استاد شهریار و سایر نام‌آوران شهر تبریز اشاره کرد.

علاوه بر این، تله‌کابین تبریز نیز اخیرا در این منطقه راه‌اندازی شده که از تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و پس از تکمیل پروژه به طولانی‌ترین تله‌کابین کشور تبدیل خواهد شد. به هنگام سوار شدن به این تله‌کابین می‌توان منظره بسیار زیبای کوهستان و شهر را تماشا کرده و از آرامش بی‌نظیر کوهستان لذت برد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها در ایستگاه دوم پذیرای گردشگران هستند.
رشته‌کوه عینالی در گذشته عاری از هر گونه پوشش گیاهی بوده و خاک آن نیز از لایه‌های گچ و ماسه‌های رنگی تشکیل شده بود، ولی به تازگی، در راستای افزایش سرانه فضای سبز تبریز و تلطیف هوای شهر، طرح ویژه جنگل‌کاری در محدوده عینالی اجرا شده است.

1054 پارک جنگلی عینالی تبریز

کوه نوردی در کوه عینالی و کوه های اطراف آن به ویژه کوه دند بسیار محبوب است و یکی از اصلی ترین تفریحات آن به شمار می آید. از زمان های دور که هنوز این میزان از امکانات و مسیرهای خوب دسترسی در کوه وجود نداشت مردم برای ورزش و لذت بردن از مناظر و زیارت بقعه عون بن علی، کوه نوردی می کردند؛ در سال های اخیر که با احداث راه آسفالته، مسیر کوه نوردی را برای همه گروه های سنی با هر توانی آسان کردند. البته راه آسفالت تنها راه صعود به قله نیست و آنهایی که به دنبال ماجراجویی و هیجان بیشتر هستند و می خواهند بیشتر از طبیعت لذت ببرند می توانند از مسیرهای دیگر کوه نوردی استفاده کنند.
چیزی که کوه نوردی را به طور کلی بسیار جذاب می کند، صعود همراه با دوستان و همراهان دیگر است. صعود به قله عینالی نیز از این قاعده جدا نیست. تا جای امکان در کنار دوستان‌تان به قله عینالی صعود کنید و روزی خاطره انگیز برای خود بسازید.

نحوه دسترسی به عینالی

مسیر اصلی رسیدن به قله عینالی، جاده ای آسفالته و ۳.۵ کیلومتری است که شما را در راهی پر پیچ و خم اما زیبا و پر از چشم اندازهای جذاب به بالای کوه می رساند. جاده ای که در قسمت های مختلفِ آن می توان نمایی دیدنی از شهر دلفریب تبریز را به تماشا نشست. اگر نزدیکی های غروب و یا شب در این مسیر باشید؛ می بینید که شهر با سو سوی چراغ ها دلبری می کند و زیبایی هایش را به رخ همه می کشد.
در مسیر هر چه که بالاتر می روید چشم اندازی که از شهر و اطراف آن می بینید وسیع‌تر می شود و گستره ای بزرگتر از تبریز با آسمان خراش ها و خیابان هایش زیر پای شما قرار می گیرد؛ به طوری که وسوسه می شوید هر چه سریعتر به قله رسیده و از آنجا به تماشای شهر اولین ها بنشینید.

نگران خستگی و مسافت راه هم نباشید، در قسمت های مختلف جاده آلاچیق هایی نصب شده که می توانید در آنجا اندکی استراحت کرده و خوراکی مختصری که با خود همراه آورده اید را میل کنید. اگر هم اهل ورزش هستید و دوست دارید در هوای پاک کوه عینالی و چشم انداز بی نظیر آن سلامتی خود را بالا ببرید، می توانید از وسایل ورزشی همگانی که در فواصل مختلف نصب شده استفاده کنید.
خوب است بدانید برای انتقال راحت تر سالمندان،‌ معلولان و جانبازان به بالای کوه در سال های گذشته چند دستگاه ون و تاکسی در پایین کوه وجود دارند که خیلی آسان می توانند این عزیزان را به قله برسانند.

به غیر از جاده اصلی که راحت ترین راه رسیدن به قله عینالی‌ست، دره ها و صخره های به نسبت سخت گذر نیز وجود دارند که صعود از آنها به تجهیزات و تجربه کافی نیاز دارد و کار هر کسی نیست. تعدادی از این دره ها در کوه عینالی مشهورترند و کوه نوردان حرفه ای از آنها برای صعود به بالای کوه استفاده می کنند. یکی از آنها، دره ایلان اوچانلار نام دارد که در سمت جنوبی قله و ضلع شمالی ایستگاه اول تله کابین قرار گرفته و تخته سنگ های مرتفع و بلند جلوه خاصی به آن می خشیده اند. این سنگ ها همچنین محل تمرین سنگ نوردان نیز هست.
دره دیگری که برای کوهنوردی از آن استفاده می کنند، دره قلبه زن است که مابین دکل مخابراتی و دره ای به نام داشکسن لر واقع شده و برای خاک قرمز رنگ خود مشهور است.
دره مشهور دیگر، قانلی دره است که در سمت شمالی دکل مخابراتی قرار دارد و یکی از دیدنی ترین دره های عینالی به شمار می آید. دره های کهلیک بولاغی و دوه چی کهلیک بولاغی در نزدیکی شمال قله و سمت رود آجی چای از دیگر مکان های محبوب صعود به سمت قله به شمار می روند.

آدرس :آذربایجان شرقی – تبریز – شمال غرب تبریز

1052 پارک جنگلی عینالی تبریز

 

 

 

1056 پارک جنگلی عینالی تبریز

1057 پارک جنگلی عینالی تبریز

1058 پارک جنگلی عینالی تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    بيشتر براي ورزش كردن و پياده روي عالي است و مناسب و پيك نيك

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • tabrizsuites

    با سلام مطالب خیلی خوبی از تبریز دارید
    پارک عینالی تبریز روز به روز توریست پذیر میشود و امکاناتش هم بیشتر
    وبسایت اجاره روزانه سوئیت در تبریز

    ۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    باید این پارک رو از نزدیک دیدخیلی زیبا و جاده های پر پیچ داره

    ۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *