رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ آبان ۱۳۹۹

ورود دادستان به خانه بروجردی‌ها و تَرَک پرحاشیه گنبدشیخ لطف‌الله

لینک این مطلب کپی شد!

از مهمترین اخبار میراث فرهنگی می‌توان به دو خبر اشاره کرد؛ دادستان کاشان در پی مطالبه ایجاد شده در اعتراض به ساخت یک مجتمع در مجاورت خانه تاریخی بروجردی‌ها ورود کرد و خبر دیگر آنکه همچنان تَرَک مرمت شده گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان حاشیه ساز است.

دادستان کاشان در پی مطالبه ایجاد شده در اعتراض به ساخت یک مجتمع تجاری- گردشگری در مجاورت خانه تاریخی بروجردی‌ها، ضمن بازدید از محل به موضوع ورود کرد.

روح الله دهقانی دادستان کاشان در حاشیه بازدید از این طرح در دست ساخت گفت: دغدغه دوست‌داران میراث فرهنگی برای حفظ حریم منظر خانه بروجردی‌ها که به عنوان نماد خانه‌های ایرانی و از گزینه‌های ثبت در فهرست یونسکو شناخته می‌شود، ‌در نوع خود قابل تحسین و این نوع مطالبه‌گری از سرمایه‌های فرهنگی کاشان و بسیار حائز اهمیت است.

 ورود دادستان به خانه بروجردی‌ها و تَرَک پرحاشیه گنبدشیخ لطف‌الله

وی افزود: خانه بروجردی‌ها میراث ملی کشور به شمار می‌رود، رسالت همه ارگان‌ها تلاش در راستای حفظ این اثر بی‌نظیر است و با توجه به اهمیت بالا باید همه جوانب برای هر گونه اقدام سازه‌ای در حریم آن رعایت شود.

دادستان کاشان بیان کرد: باید موارد مرتبط با مجوزهای این مجتمع در حال ساخت به دقت بررسی شود و چنانچه به تشکیل کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری نیاز باشد، با قید فوریت و رعایت حقوق عمومی و حقوق مکتسب سرمایه‌گذار با نظر متخصصان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: چنانچه کارشناسان میراث فرهنگی ادعا کنند که فرآیندهای قانونی برای این طرح دریافت نشده است و یا درخواست توقف طرح را در راستای حفظ منظر خانه تاریخی بروجردی‌ها داشته باشند، پس از بررسی مدارک دستورات لازم صادر خواهد شد.

متولی عمارت تخت دریا قلی بیگ کرمان مشخص شود

مجتبی شفیعی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: برای اثر بخشی و بمنظور حفظ عمارت دریاقلی بیگ کرمان باید متولی و کاربری مناسبی برا ی این بنای تاریخی تعریف و مشخص شود.

شفیعی افزود: در این زمینه در حال رایزنی با دستگاه ها و نهادهای مرتبط نظیر شهرداری و همچنین بخش خصوصی هستیم که به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تجمع افراد معتاد در این محل و آسیب های وارده شده به این بنای تاریخی تصریح کرد: این بنای تاریخی برغم اینکه تاکنون چند بار مورد مرمت قرارگرفته ، اما بدلیل قرار گرفتن در محلی خلوت و بدون نگهبان بودن، آسیب هایی به آن وارد شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: پس از تصمیم گیری و حضور فیزیکی متولی، این بنا ساماندهی و برای معتادین و افرادی که به بنا آسیب می زنند نا امن خواهد شد.

بیلانکی تبریز، پهنه جدید چپاولگران میراث فرهنگی

محله قدیمی بیلانکی تبریز، پهنه تازه چپاولگران و غارتگران عرصه میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی است که یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اقدام به دستگیری متخلفان در آن کرده است.

سرهنگ کاظم داداشی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی از دستگیری باند حفاری غیرمجاز در منطقه بیلانکی تبریز خبر داد و افزود: به دنبال پیگیری و شناسایی محل حفاری غیرمجاز در منطقه یاد شده و در عملیاتی جامع، عوامل نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی در محل مورد نظر حاضر شده و افراد مشارکت کننده در این امر شناسایی و دستگیر شدند.

وی اظهار داشت: در این عملیات تعداد ۱۱ نفر از عوامل حفاری غیرمجاز که در منزلی مسکونی اقدام به حفاری برای کشف اموال تاریخی در سه نقطه به عمق های ۱۵، ۱۷ و ۲۰ متر کرده بودند، دستگیر و ابزار آلات مورد استفاده آنان ضبط شد.

وی اضافه کرد: افراد خاطی به همراه ابزارآلات پیشرفته به عنوان متهم به مراجع قضایی ارجاع داده شدند و مراحل قانونی برابر مقررات انجام خواهد شد.

داداشی توصیه کرد: مردم استان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را از طریق تماس با شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اطلاع دهند.

کوچک شدن شهر تاریخی جرجان بر اثر زمین خواری و فعالیت عمرانی

شهر تاریخی و به خاک خفته «جرجان» در سه کیلومتری گنبد با نشانه‌های روشنی از دوران حکومت سامانیان، آل‌زیار و سلجوقیان که در سال ۶۲۰ هجری بر اثر حمله مغول از بین رفت بدلیل استفاده بخشی از اراضی آن توسط اشخاص در گذشته و اکنون قرار گرفتن در طرح توسعه امامزاده یحیی کوچک‌تر می‌شود.

شهر تاریخی جرجان که بر اساس مطالعات و هفت فصل کاوشگری باستان شناسان طی چند دهه گذشته بخش‌هایی از آن از دل خاک بیرون آمده، در زمان آبادانی خود هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت داشت اما به دلایل مختلف نظیر توسعه بخش کشاورزی، ساخت خانه‌، کاوش‌های غیرمجاز و زمین خواران از بین رفته و اکنون گستره آن به حدود ۲۵۰ هکتار کاهش یافته است.

یکی از تهدیدات جدی پیرامون شهر تاریخی جرجان، ساخت و ساز اطراف آن است که کم توجهی به آن موجب کاسته شدن از حریم این محوطه باستانی شده و بر نگرانی علاقه مندان به تاریخ افزوده است.

یکی از نمونه های ساخت و ساز در حریم شهر تاریخی جرجان مربوط به اجرای طرح توسعه امامزاده یحیی بن زید است که به گفته عبدالمجید نورتقانی مدیر پایگاه شهر جرجان، عرصه و عیان این مکان مذهبی وارد محوطه این شهر تاریخی شده است.

کرونا مانع توسعه همکاری‌های فرهنگی ایران و اتریش نمی‌شود

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر گسترش همکاری‌های مشترک فرهنگی و گردشگری ایران و اتریش تاکید کرد و گفت: کرونا مانع توسعه همکاری‌های فرهنگی دو کشور نمی‌شود.

وی در دیدار اشتفان شولتس سفیر اتریش در تهران، گفت: نباید اجازه دهیم بیماری کرونا همکاری‌های بین دو کشور را کاهش دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام آمادگی بر تداوم همکارهای فرهنگی مشترک میان ایران و اتریش، تاکید کرد: باید با توجه به شرایط بیماری توافق‌نامه جدیدی را آماده کرده و پیش ببریم، برنامه‌های فرهنگی را می‌توانیم با اجرای خوب شیوه نامه های بهداشتی اجرا کنیم.

قصه پرحاشیه ترک مرمت شده گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان

ماجرای مرمت گنبد شیخ لطف‌الله همچنان ادامه دارد، مسوولان امر ، آن را تمام شده می‌دانند اما برخی از متخصصان با ابراز نگرانی از اقدامات انجام شده و ادامه کار با روش پیشین برای ترک‌های بعدی می‌گویند مرمت هر اثر جهانی نیازمند مشورت همگانی و رعایت اصول علمی است تا از دغدغه‌ها بکاهد.

آبان ماه سال گذشته بود که گنبد شیخ لطف‌الله به سرخط خبرهای میراث فرهنگی تبدیل شد و نحوه مرمت این اثر تاریخی همچنان با کش و قوس هایی ادامه دارد.

رئیس ایکوموس ایران، مهدی حجت در نشستی در اصفهان گفته بود گنبد را خراب کرده اند و بعد از آن انتقادها از سوی کارشناسان ادامه داشت، این اما تنها کارشناسانی نبودند که از نحوه مرمت گنبد انتقاد می‌کردند بلکه تغییر رنگ ترک مرمت شده نسبت به سایر ترک ها توجه مردم عادی را هم به خود جلب کرده بود.

شماری از کارشناسان و حتی کسانی مثل محمدحسن محبعلی که سال گذشته به همراه گروهی از سوی وزارت میراث فرهنگی در بازدید از گنبد شیخ لطف الله مرمت انجام شده را تایید کرده بود، از اینکه کارشناسان منتقد شاخص اصفهان همچنان بعد از گذشت یک سال نتوانسته اند، از نزدیک و از روی داربست ترک مرمت شده را تا بتوانند مشورت درستی درباره ادامه کار مرمت ترک‌های دیگر بدهند انتقاد کردند.

محمدحسن محبعلی از پیشکسوتان مرمت کشور است که از سوی وزارت میراث فرهنگی به عنوان ناظر عالی مرمت گنبد شیخ لطف الله تعیین شد اما هنوز این ابلاغ به دست او نرسیده و در یک سال گذشته دعوتی از او برای بازدید و بررسی گنبد نشده است.

محبعلی پیشتر به ایرنا گفته بود که مسئولان میراث فرهنگی اصفهان بهتر بود برای گنبدی با اهمیت شیخ لطف الله بیشتر مشورت می‌کردند.

 ورود دادستان به خانه بروجردی‌ها و تَرَک پرحاشیه گنبدشیخ لطف‌الله

تل خسرو تعیین عرصه و حریم شد

نوروز رجبی سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: کاوش های اخیر تل خسرو کهگیلویه و بویراحمد نشان داد، گستره عرصه تپه بیش از ۸ هکتار است و با تعیین عرصه و حریم از تخریب و آسیب بیشتر به حدود آن توسط کشاورزان یا فعالیت‌های عمرانی جلوگیری می‌شود.

رجبی با اعلام این خبر گفت: تل خسرو از اندک استقرارهای دائم دامنه های جنوبی رشته بلندی های دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد کاوش تعیین عرصه و حریم قرار گرفت.
او افزود: این تپه که ۱۵۰ متر درازا و ۱۰۰ متر پهنا دارد، نزدیک به ۲۰ متر بلندی دارد و به سبب داشتن نهشت های فرهنگی دوره های گوناگون و توالی فرهنگی منطقه ای اهمیت زیادی دارد.
رجبی گفت: این تپه کلیدی در فاصله ۲ کیلومتری جنوب شهر یاسوج جای دارد و در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۵۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. رودک سراب تاوه مهمترین منبع آبی نزدیک به تپه است که امروز از فاصله ۱۵۰ متری غرب تپه می گذرد.

میراث امپراتوری شیرازی‌ها در آفریقا روبه‌نابودی

جزیره کیلوا به عنوان نخستین دولت‌شهری که توسط شیرازی‌ها در آفریقا تاسیس و سال ۱۹۸۱ در فهرست میراث‌جهانی یونسکو ثبت شد، هم‌اکنون در حال نابودی است.

علی ابن حسن شیرازی و ۶ فرزند او از قرن ۱۰ میلادی به مدت ۵۰۰ سال چندین دولت‌شهر در شرق آفریقا شامل بخش‌هایی از کشورهای سومالی، کنیا، تانزانیا و موزامبیک، ایجاد کرده و امپراتوری پرافتخار شیرازی‌ها را تاسیس کردند. نهایتا در سال ۱۵۰۲ میلادی پس از شکست از پرتغالی‌ها تمدنی که برای شرق آفریقا، دولت، تجارتِ جهانی، شهرسازی نعمات بسیاری به همراه آورده بود، به مرور مسیر نابودی در پیش گرفت.

مرتضی رضوانفر عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه، گفت: در این میان شهر و جزیره کیلوا به عنوان اولین دولت‌شهری که توسط شیرازی‌ها تاسیس شده با داشتن آثار ارزشمندی از جمله دو مسجد زیبا (مسجد جامع و مسجد کوچک) و دو قصر باشکوه (قصر بزرگ و قصر کوچک) در سال ۱۹۸۱میلادی در فهرست میراث‌جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

او با بیان اینکه یونسکو این جزیره را گواه شاخصی برای گسترش اسلام در شرق آفریقا از قرن دهم تا نوزدهم ذکر می‌کند تصریح کرد: ابن بطوطه نیز با دیدار از این جزیره، آن را یکی از زیباترین شهرهای جهان نامیده است.

-چغازنبیل-1 ورود دادستان به خانه بروجردی‌ها و تَرَک پرحاشیه گنبدشیخ لطف‌الله

کارخانه‌ای در چغازنبیل ساخته نمی‌شود

محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: کارخانه قند به خارج از حرایم پایگاه چغازنبیل با رعایت قوانین اعلام شده از سوی این پایگاه، توسط سرمایه‌گذار در حوزه اجرایی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با پیگیری پایگاه جهانی چغازنبیل و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان جابه‌جا می‌شود

وی افزود: بر اساس بند (ه) صورت ‌جلسه نشست جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استان خوزستان که در هفتم تیر ماه سال‌جاری به ریاست استاندار محترم خوزستان برگزار، مقرر شد تا در اسرع وقت با معرفی اراضی جدید از سوی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، کارخانه قند به خارج از حرایم پایگاه چغازنبیل با رعایت قوانین اعلام شده از سوی این پایگاه جابه‌جا شود.

-رستم ورود دادستان به خانه بروجردی‌ها و تَرَک پرحاشیه گنبدشیخ لطف‌الله

دست‌ساخته‌های پارینه‌سنگی در تخت‌رستم نکاء کشف شد

حسین رمضان پور سرپرست کاوش باستان‌شناسی محوطه تخت‌رستم شهرستان نکاء در شرق مازندران از کشف بقایای دست‌ساخته‌های سنگی عصر پارینه‌سنگی در این محوطه تاریخی خبر داد.

رمضان پور گفت که کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر در منطقه تخت رسم به‌منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه انجام‌شد که به پیدا کردن دست ساخته های عصر پارینه سنگی انجامید.

دوران پارینه‌سنگی قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزار سنگی دست‌ساز استفاده کرد. پارینه‌سنگی از حدود ۳٫۳ میلیون سال پیش تا زمان عقب‌نشینی یخچال‌ها از نیمکره شمالی در فاصله سال‌های ۱۰ هزار تا۸۵۰۰ قبل از میلاد ادامه داشته‌است. به پارینه‌سنگی، عصر سنگ کهن و دیرینه‌سنگی هم گفته شده‌است.

سرپرست کاوش باستان شناسی محوطه تخت رستم نکاء گفت که این محوطه به دلیل ویژگی زمین‌شناختی و وجود سازندهای آهکی و سنگ‌های چرت، جذابیت بسیار بالایی در جذب جمعیت‌های انسانی در خود داشته است که بقایای کشف شده نیز حکایت از سکونت انسان های اولیه در منطقه دارد.

حساب‌ اقماری گردشگری سهم این صنعت را در اقتصاد ملی تعیین می‌کند

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه استقرار طرح حساب‌ اقماری گردشگری می‌تواند سهم این صنعت را در اقتصاد ملی تعیین کند، پیشنهاد کرد: از ظرفیت راهنمایان گردشگری برای استقرار این طرح در کشور استفاده شود.

وی در سومین نشست تخصصی اعضای کمیته راهبری «حساب‌های اقماری گردشگری (tourism satellite account/ TSA) » که با حضور جواد حسین‌زاده رییس مرکز آمار ایران و مدیران و کارشناسان این مرکز برگزار شد، استقرار این حساب‌ها را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد.

معاون گردشگری کشور اظهار داشت: روند رو به رشد گردشگری خارجی و دو برابر شدن تعداد گردشگران ورودی طی سه سال اخیر تا قبل از شیوع همه‌گیری کرونا، همگان را متقاعد کرد تا زیرساخت‌های عملیاتی و اجرایی این صنعت تاثیرگذار را بیش از پیش آماده کنند.

وی از بخش آماری نیروی انتظامی، مرکز آمار ایران و راهنمایان گردشگری را عناصر کلیدی در فرایند اجرایی طرح استقرار حساب های اقماری گردشگری دانست و پیشنهاد کرد: از تجارب ظرفیت راهنمایان گردشگری برای استقرار این حساب‌ها در کشور استفاده شود.

تیموری ابراز امیدواری کرد با استقرار طرح حساب‌های اقماری، سهم گردشگری در اقتصاد ملی تعیین و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش درآمدهای ارزی کشور ارتقاء یابد.

آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه به‌ عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی خبر داد.

وی در جلسه شورای معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی و پیگیری جدی در پایش و بازرسی از اماکن گردشگری و اقامتی برای اجرای این دستورالعمل‌ها تأکید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به محدودیت‌های جدید وضع‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته جاری، اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین تصمیمات صورت‌گرفته در این ستاد، محدویت‌های جدی در کشور اعمال خواهد شد که البته شهر به شهر نیز متفاوت است؛ باید در استان‌ها آمادگی کامل برای اجرای این دستورالعمل‌ها داشته باشیم تا این ویروس مهار و کسب‌وکار گردشگری در استان‌ها رونق بگیرد.

وی با اشاره به درخواست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه و اماکن اقامتی در استان‌ها به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی، تصریح کرد: این موضوع قبلا در جلسه هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود. وزارت بهداشت برای اجاره و پرداخت اجاره‌بهای این اماکن آمادگی دارد.

مدیران‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اعلام هرچه سریع‌تر این موضوع به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در استان‌ها، فهرست هتل‌های درجه یک، دو و سه را که به این امر علاقه‌مند هستند در اختیار وزارتخانه قرار دهند تا اسامی هتل‌ها به وزارت بهداشت اعلام شود تا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهر برای انعقاد قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.

-1 ورود دادستان به خانه بروجردی‌ها و تَرَک پرحاشیه گنبدشیخ لطف‌الله

تفکیک هتل‌ها برای نقاهتگاه بیماران کرونایی

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل‌داران در گفت‌و گو خبرنگار ایرنا با بیان این که هتل داران کشور نیز آماده کمک به ریشه کن کردن بیماری کرونا هستند، گفت: البته الزامی برای هتل داران وجود ندارد و آنهایی که علاقمند باشند می توانند به این لیست وارد شوند.

وی با بیان این که این کار استانی است و هر شهری شرایط خاص خودش را دارد، گفت: بر اساس نیاز وزارت بهداشت هتل ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و البته هتلی که در اختیار این گروه قرار می گیرد به صورت صدرصد به این افراد اختصاص خواهد یافت و قطعا پذیرش گردشگر در آن صورت نمی‌گیرد.

حمزه زاده با بیان این که به طور رسمی بیش از ۲۰۰ هتل و بیش از هزار اقامتگاه غیر خصوصی در کشور وجود دارد، گفت: قطعا تعداد قابل توجهی از این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها می توانند در این امر پیشگام شوند.

وی گفت: ما در حال پرس و جو از هتل ها برای فهمیدن میران علاقمندی شان در مشارکت در این طرح هستیم و پس از آن این فهرست را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهیم. البته مساله زمان بر است زیرا باید نحوه پرداخت هزینه‌ها از طرف وزارت بهداشت مشخص شود. همچنین موضوعی که قابل طرح و بررسی است نحوه رسیدگی به این بیماران است.

حمزه زاده گفت: کارکنان هتل ها فقط نحوه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراکز اقامتی را آموزش دیده اند و چگونگی مراقبت با بیماران کرونایی را نمی دانند قطعا در موارد مشابه نیاز به گفت و گو با وزارت بهداشت وجود دارد. که شاید نیاز باشد بخشی از کادر درمان در این مراکز حضور پیدا کنند.

سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در دوران کرونا تعطیل نشده است

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تاکید ویژه دولت یازدهم و دوازدهم بر تامین زیرساخت‌های صنعت گردشگری گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه در دوران کرونا تعطیل نشده است.

وی بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، تصریح کرد: از سال‌های گذشته شاهد تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری هستیم و تعداد زیادی طرح به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی گردشگری آغاز شده که برخی از آن‌ها هم به بهره‌برداری رسیده‌ است.

مونسان با اشاره به حجم طرح‌هایی که در حوزه گردشگری در استان‌های مختلف کشور در حال انجام است، اظهار داشت: این طرح ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در دوران کرونا تعطیل نشده است و آینده این صنعت در پساکرونا و درسال‌های آینده قطعا آینده روشنی خواهد بود.

 

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *