جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پنج ‘کاشی ماندگار’ بر سردر خانه اهل فرهنگ و هنر نصب شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ مرداد ۱۳۹۶

به‌گزارش ایرنا سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز دوشنبه هفتمین کاشی از سری کاشی های ماندگار که طرحی برای گرامی داشت و ماندگاری نام بزرگان فرهنگ و هنر است را بر سردر خانه استاد فقید سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی، در مراسمی با حضور حمید قادری، خواهرزاده او، نصب شد.
قادری، در حاشیه نصب این کاشی، این اقدام سازمان میراث فرهنگی را ارزشمند خواند و افزود: ارزش این کار در این است که این کاشی‌ها بر سردر خانه آن‌دسته از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر که در قید حیات‌اند نیز نصب می‌شود و به این وسیله، از فرهیختگان در طول زندگی‌شان تجلیل به‌عمل می‌آید.
او تصریح کرد: برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای پررنگ‌تر نشان دادن فعالیت‌های خود از هنرمندان تجلیل به‌عمل می‌آورند اما ارزش و ویژگی نصب ”کاشی ماندگار“ بر سردر خانه مشاهیر و هنرمندان در آن است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حقی برای خود ایجاد نمی‌کند.

هشتمین ‘کاشی ماندگار’ بر سردر خانه سیروس ابراهیم‌زاده
به گزارش سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هشتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما نصب شد.

ابراهیم‌زاده، در حاشیه نصب این کاشی، گفت: این کار بدون تعارف کاری ارزشمند است که در راه اعتلای فرهنگ و بزرگداشت خادمان فرهنگ صورت می‌گیرد.
او تصریح کرد: البته ارزشمندتر این بود که این طرح از شهرستان‌ها شروع می‌شد؛ چراکه در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان بزرگی داریم که چه‌بسا بیش از هنرمندان ساکن پایتخت شایسته تجلیل‌اند. البته باخبر شدم که این طرح در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد یافت.
سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، متولد ۱۳۱۶ در اردبیل است و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرده است. او در چهارمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۷۹ برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم «مومیایی ۳» شد.

** نهمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هادی سیف نصب شد
نهمین کاشی ماندگار بر سردر خانه هادی سیف، نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، نصب شد و او در این مراسم گفت: این کار سازمان میراث‌فرهنگی ارزشمند و قابل‌تقدیر است و مطمئنم نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.
سیف ادامه : هنرمندان که فعالان عرصه فرهنگ و هنر افرادی هستند سالیان دراز در این حوزه تلاش کرده‌اند و اقداماتی مانند نصب کاشی ماندگار توجه هر چه بیشتر به آن‌هاست و یک کار انسانی و عاطفی به‌حساب می‌آید.»
این پژوهشگر پیشکسوت عرصه هنرهای مردمی ادامه داد: امیدوارم گام بعدی پس از نصب کاشی برگزاری نشست‌های صمیمانه و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر با حضور مردم باشد.
هادی سیف، نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، با بیش از سه دهه سابقه فعالیت تا کنون ۷۳ کتاب در این حوزه نوشته است.

** دهمین کاشی ماندگار بر سردر خانه منوچهر طریقی نشست
دهمین کاشی ماندگار نیز بر سردر خانه منوچهر طریقی، استاد هنرهای ملی، نصب شد و او در حاشیه این مراسم گفت: نصب این کاشی ارزنده‌ترین کاری است که درحال‌حاضر می‌توان برای تجلیل از هنرمندان انجام داد.
او افزود: هنرمندان افراد احترام‌برانگیزی هستند که توجه به آن‌ها درحقیقت توجه و احترام به فرهنگ و هنر کشور است.

** نصب یازدهمین کاشی ماندگار بر سردر خانه ابراهیم یونسی
یازدهمین «کاشی ماندگار» نیز بر سردر خانه مرحوم ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم نامی ، در مراسمی با حضور رزا گلپاشی همسر و نیز عروس او، نصب شد.

ابراهیم یونسی در خرداد ۱۳۰۵ در بانه متولد شد و در عین فعالیت در ارتش و فعالیت‌های سیاسی در قبل ‌ازانقلاب، در حوزه نویسندگی و ترجمه نیز فعالیت چشمگیری داشت، به‌گونه‌ای که در طول حیات ۸۵ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها کتاب و رمان و ترجمه ۴۳ کتاب از آثار نویسندگان مشهور شد.

«هنر داستان‌نویسی»، «دلداده‌ها»، «رؤیابه‌رویا»، «مادرم دو بار گریست»، «کج‌کلاه و کولی» و «خوش آمدی» از مهم‌ترین آثار این نویسنده معاصر کشورمان است.

ترجمه کتاب‌هایی از چارلز دیکنز، ویلیام شکسپیر، توماس هاردی، لئو تولستوی، ماکسیم گورکی ازجمله فعالیت‌های ابراهیم یونسی در حوزه ترجمه است.

نخستین کاشی ماندگار بر سردر خانه ایران درودی نقاش پیشکسوت در اردیبهشت سال جاری نصب شد و به دنبال آن بر سر در منازل جواد مجابی نویسنده و روزنامه نگار، ناصر مسعودی خواننده فولکلور و علامه محمد تقی جعفری فیلسوف و مولانا شناس نصب شد.
طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی قرار است ۵۰ کاشی به افتخار ۵۰ هنرمند و فعال فرهنگی برسردر خانه آنها نصب شود.

کاشی پنج کاشی ماندگار بر سردر خانه اهل فرهنگ و هنر نصب شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *