رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آذر ۱۳۹۶

دلفارد بهشت گمشده جنوب کرمان – کمیل بهشتیان

اشتراک گذاری

کرمانی ها به خوبی با اقلیم چهار فصل مناطق جنوبی استان خود آشنا هستند، اقلیمی خاص که تنوع زیستی آن هر رهگذری را در بهت و حیرت فرو برده و گوشه ای از شاهکار هنری خالق زیبایی ها را به تصویر می کشد.
می توان ادعا کرد، جنوب استان زیبای کرمان به تنهایی همه فصل ها را در خود جای داده و تنوع گیاهی و جانوری آن به عنوان یک مزیت فوق العاده، عجیب و زیباترین مناظر خلقت را به نمایش گذاشته است و اینک از میان تمامی ظرفیت های بی نظیر این خطه پرگهر به معرفی منطقه کوهستانی دَلفارد می پردازیم.
منطقه کوهستانی دلفارد از جمله مناطق و ظرفیت های گردشگری بی نظیر کشور به شمار می رود که آب و هوای مدیترانه ای آن خواستگاه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از سراسر کشور و دنیا محسوب می شود.
گوشه ای از هنر خالق یکتا را می توان در زندگی مسالمت آمیز درختان گرمسیری و سردسیری دلفارد مشاهده کرد به گونه ای که وجود درختان نخل و مرکبات در کنار درختان گیلاس و گردو همچون یک راز کهنه از گذشته های دور با رهگذران جاده کوهستانی و با صفای دلفارد همراه بوده است، آری این نقطه از جنوب استان کرمان با ویژگی های خود، طبیعت چند صد ساله جنوب شرق کشور را زیر سوال برده است! اما نیک می دانیم که این موضوع برای جیرفت و شهرستان های جنوبی استان کرمان اتفاق عجیبی نیست چرا که با کشف تمدن پنج هزار ساله کنار صندل و کتیبه های خطی موجود در آن، بسیاری از کتاب های تاریخ دنیا نیز زیر سئوال رفت.
حقیقتا جاذبه های کم نظیر جنوب کرمان را باید از نزدیک مشاهده کرد و برای تحقق این مهم باید ببینیم امکانات و خدمات گردشگری موجود در منطقه در حد ظرفیت های گردشگری و جاذبه های تاریخی ما هست یا خیر؟
باید دید برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری جنوب استان کرمان چه قدم هایی برداشته و چه محصولات رسانه ای تولید شده است؟
شکی نیست که هر کدام از تفرجگاهها و جاذبه های تاریخی شهرستان های جنوبی استان کرمان، ظرفیت های فراوانی برای جذب گردشگران و ایجاد اشتغال بیشتر برای جوانان دارد و تنها وظیفه ای که بر عهده مسئولان این مناطق گذاشته شده، شناسایی و معرفی مستمر، صحیح و کامل ظرفیت های ذکر شده و هموار کردن مسیر سرمایه گذاری است چرا که اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی مطلع شوند چنین الماس هایی در قلب کویر وجود دارد به طور قطع این مناطق را در اولویت فعالیت های اقتصادی خود قرار خواهند داد و با ورود سرمایه، رونق اقتصادی نیز به مناطق برخواهد گشت و به تبع آن، زنگار فقر و محرومیت از چهره مظلوم و سختی کشیده اهالی جنوب زدوده خواهد شد.
دلفارد بهشت گمشده جنوب کرمان، از شهرستان جیرفت که ۲۵ کیلومتر به سمت راین و کرمان حرکت کنیم به منطقه زیبای دَلفارد می رسیم، منطقه ای با جاده ای به زیبایی جاده شمال کشور با این تفاوت که در مسیر جاده شمال فقط درختان سردسیری وجود دارد اما در یک سمت جاده دلفارد، درخت نخل و در سمت دیگر آن درخت گردو و زردآلو وجود دارد.
خانه باغ های کوهستانی پُر از درخت هم از کناره جاده دلفارد شروع و در امتداد شیب دره تا رودخانه قرار گرفته اند، آب و هوای مدیترانه ای دلفارد باعث شده که گونه های متعددی از پرندگان خوش صدا بر فراز باغستان های زیبا نغمه سرایی کنند، آواز پرندگان چنان آرامشی در انسان به وجود می آورد که تمایل پیدا می کنیم ساعتی را به دور از صدای خودرو در کوچه های شیب دار و پوشیده از درختان چنار و صنوبر قدم بزنیم و آرام آرام نفس بکشیم و خدا را برای وجود چنین نعمت گرانبهایی شکرگذار باشیم.
چند روز قبل که برای تهیه گزارش تصویری از رنگ آمیزی آسمانی پاییز به دلفارد رفته بودیم در کنار آبشار زیبای آنجا ایستادم، چشمانم را بستم و فقط نفس کشیدم…
صدای آب و آواز پرندگان و اکسیژن ناب ناب، تمام سلول های بدن را به جنب و جوش در می آورد، ای کاش امکاناتی همچون خانه های بوم گردی در مسیر آبشار دلفارد وجود داشت و یک شب را در دامان طبیعت بکر دلفارد سپری می کردم.
قطعا احداث و راه اندازی تله کابین بر فراز کوههای دلفارد و آبشارهای زیبای آن می تواند کمک شایان توجهی در جذب گردشگران به شمار رود و جمعیت زیادی که اواخر هر هفته برای دیدن مناظر دلفارد به این منطقه سفر می کنند می تواند توجیه خوبی برای صرفه اقتصادی این سرمایه گذاری باشد و می طلبد که مسئولان با استفاده از نظر کارشناسان خبره، میزان سرمایه گذاری برای احداث تله کابین یا هر پروژه اقتصادی دیگری را سنجیده و همراه با طرح توجیه اقتصادی آن در دسترس سرمایه گذاران قرار دهند.
آری جنوب استان کرمان ظرفیت های بی بدیل زیادی را در دل خود جای داده است، ظرفیت هایی همچون منطقه کوهستانی سربیژن، درب بهشت یا ساردوئیه، محمد آباد مسکون، سقدر، روستا و آبشار زیبای دوساری و جاذبه های منحصر به فرد دیگری که معرفی آنها همتی مضاعف و تلاشی مستمر می طلبد.

دلفارد  دلفارد بهشت گمشده جنوب کرمان - کمیل بهشتیان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *