جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نیمی از تالابهای کشور تا ۸۰ درصد خشک شده‌اند

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ – معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ تالاب از ۸۵ تالاب کشور بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خشک شده‌اند گفت: ایجاد سد سیوند در بالادست تالاب بختگان منجر به افزایش تولید برنج در این منطقه خشک و نیمه خشک شد و در نهایت خشکیدگی تالاب بختگان را به دنبال داشت.

به گزارش پارس توریسم به نقل از مهر، دکتر احمدعلی کیخا در نشست خبری پیش از ظهر دوشنبه در سازمان محیط زیست به مناسبت هفته تالابها برگزار شده بود، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۱۶۸ کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند و در مجموع ۲ هزار و ۱۷۱ تالاب با مساحت ۲۰۷ میلیون هکتار در سراسر جهان عضو این کنوانسیون هستند.

به گفته وی، در ایران ۲۴ سایت شامل ۳۲ تالاب با مساحتی برابر ۱.۵ میلیون هکتار عضو رامسر سایت هستند.

کیخا با بیان اینکه تالابها هنگامی در شرایط مطلوب هستند که اکوسیستم منطقه در شرایط مطلوبی باشد، اظهار داشت: تالاب ها مزایای بسیار زیادی دارند و دارای بیشترین تنوع زیستی هستند به طوریکه ۵۰ درصد تنوع زیستی هر کشوری به تالاب ها اختصاص دارد. همچنین این اکوسیستم منبعی برای آب شرب، کنترل سیلاب، فرسایش خاک و حفظ حیات وحش و بهره برداری جوامع محلی محسوب می شوند.

وی با اشاره به اهمیت تالابها برای جوامع محلی اطراف هر تالاب تصریح کرد: این تالاب ها از جمله تالاب شادگان در استان خوزستان در تولید، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بسیار مهم هستند و نقش ارزنده‌ای در معیشت مردم محلی منطقه دارند. این در حالی است که هزینه احیا و بهره برداری از بخش تالابی از سایر بخش ها به مراتب کمتر است حتی این هزینه ها از هزینه های بهره برداری در بخش کشاورزی بسیار پایین تر است، اما متاسفانه در گذشته به اهمیت تالابها توجه نشده و پس از کنوانسیون رامسر هر ساله دوم فوریه به عنوان روز جهانی تالاب ها، همایشها و مراسمی برای توجه به این اکوسیستم ارزشمند برگزار می شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه امسال روز جهانی تالابها با عنوان تالاب ها و کشاورزی نامگذاری شده است، تصریح کرد: تالابها و کشاورزی دو جزء رشد و توسعه کشور محسوب می شوند، اما متاسفانه همواره در کشور ما با عنوان دو رقیب سرسخت اقدام کرده اند و تاکنون هرگز نتیجه توسعه کشاورزی برای تالاب ها مثبت نبوده است.

کیخا یادآور شد: به عنوان مثال در پارک ملی دریاچه ارومیه آنچه که بیشترین تاثیر را در نابودی این تالاب ارزشمند کشور داشته توسعه بی رویه کشاورزی بدون توجه به حق ابه این تالاب بوده است. سطح زیرکشت کشاورزی در حوزه این تالاب در گذشته برابر ۱۵۸ هزار هکتار بوده اکنون به ۴۵۰ هزار هکتار تا ۷۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است. یعنی در این حوزه در حال حاضر حداقل ۳۵۰ هزار هکتار افزایش سطح کشت داشته ایم و چنانچه مجموع درآمد حاصل از بخش کشاورزی در کل این حوزه ۶۵۰ میلیون دلار باشد در قیاس با قراردادن اکوسیستم ارزشمند دریاچه ارومیه در شرایط بحران این درآمد به هیچ عنوان صرفه ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر بخش کشاورزی نه تنها چالش و بحران را در دریاچه ارومیه تحمیل کرده است بلکه این بحرانها گریبان خود کشاورزان منطقه را از جهت بادهای نمکی و شور شدن آب چاه‌های کشاورزی گرفته است.

وی افزود: در حوزه هامون و بختگان نیز توسعه بی رویه کشاورزی تاثیرات بسیار وسیعی در این تالاب‌ها داشته است به عنوان مثال ایجاد سد سیوند در بالادست تالاب بختگان منجر به افزایش تولید برنج در این منطقه خشک و نیمه خشک شد و در نهایت خشکیدگی تالاب بختگان را به ارمغان آورد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت کشاورزی در تولید، درآمد، اشتغال و نیاز به تامین غذا از یکسو و رقابت آن با تالابها از سوی دیگر اظهار داشت: امسال در روز جهانی تالاب‌ها سازمان محیط زیست سعی می کند کشاورزی و تالاب ها را به عنوان شریک به جای رقبای ویران‌کننده برای عموم مردم و مسئولان جا بیاندازد تا بتوانیم هم احیای تالاب ها را و هم کشاورزی پایدار را در آینده توسعه دهیم.

به اعتقاد کیخا، برای حفاظت بیشتر تالاب ها یکی از مهمترین بخشهایی که باید درگیر شوند، خود مردم و جوامع محلی هستند، لذا از سازمانهای مردم نهاد دعوت کرده ایم تا با بررسی نقاط قوت و ضعف هر تالاب در هر منطقه به کمک سازمان محیط زیست بیایند.

وی از تشکیل دفتر ایستگاههای تالابی مردم نهاد در معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست خبر داد و افزود: امیدواریم در حوزه تخصصی هر یک از تالابهای کشور در هر شهرستان و استان حداقل یک سازمان مردم نهاد فعال داشته باشیم.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ تالاب در سراسر کشور شناسایی شده اند، یادآور شد: از این تعداد حدود ۸۵ تالاب، جزو تالاب های مهم کشور هستند که ۲۴ تای آنها عضو کنوانسیون رامسر و از این تعداد ۶ تالاب جزو تالاب های مونترو یعنی تالابهای در معرض خطر شدید و بحرانی هستند.

به گفته کیخا، تالابهای هامون هیرمند و صابوری، بختگان و انزلی از تالابهای لیست مونترو هستند، اما دریاچه ارومیه هنوز وارد این لیست نشده و امیدواریم که با اقدامات احیایی که در مورد این تالاب در معرض خطر انجام شده این تالاب وارد این لیست نشود.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته ۷ تالاب از کشور عضو لیست مونترو و تالابهای در معرض خطر بودند، اما در حال حاضر تالاب آلماگل، آجی‌گل و آلاگل با اقدامات احیایی که انجام شده از لیست مونترو خارج شده‌اند.
7961 نیمی از تالابهای کشور تا 80 درصد خشک شده‌اند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد