رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ مرداد ۱۴۰۰

نگاهی به آیین سنتی چاق‌چاقو در عزاداری حسینی مردم سامان

لینک این مطلب کپی شد!

مراسم چاق‌چاقو یکی از آیین‌های عزاداری حسینی در چهارمحال و بختیاری است که مردم شهرستان سامان آن را در عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) انجام می دهند و در نیمه شب عاشورا برگزار می‌شود.در این مراسم که با شعرها و آهنگ‌های ویژه همراه است، هر فرد ۲ تکه سنگ و یا چوب تخت را در دست گرفته و با نواختن نی، سنج، طبل و خواندن نوحه با آهنگی خاص آن‌ها را از نیمه شب تا اذان صبح روز عاشورا بر هم می‌کوبد.سامانی‌ها در این مراسم با سردادن شعار “یا علی” به عزاداران حسینی می‌پیوندند و با زیاد شدن تعداد افراد در هیات چاق‌چاقو عزاداری می‌کنند.

اعضای هیات چاق‌چاقو پس از سپری کردن مسافتی در دور تا دور شهر سامان برای اقامه نماز صبح به مسجد جامع این شهر می‌آیند.یادآوری جریان شب عاشورا و اقدام امام حسین (ع) در برداشتن بیعت از یاران برای آنان که نمی‌خواهند در صحنه بمانند از فلسفه‌های آیین چاق‌چاقو در سامان است.

-چاقو-1 نگاهی به آیین سنتی چاق‌چاقو در عزاداری حسینی مردم سامان

آیین چاق‌چاقو سامان ۲۲ آذرماه ۱۳۹۱ به‌شماره ۶۲۲ در فهرست آثار میراث‌معنوی (ناملموس) ایران ثبت ملی شد.برگزاری چاق‌چاقو برای تمام گروه‌های سنی اهمیت دارد.یکی از اهالی سامان در خصوص آیین چاق‌چاقو گفت: این مراسم در بین تمام گروه‌های سنی شامل نوجوانان، جوانان، میانسالان و بزرگسالان از اهمیت خاصی برخوردار است.محمد رضا اسعد سامانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برگزاری آیین چاق‌چاقو یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌های امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش در قیام کربلا است.

وی افزود: برگزاری این آیین همان زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا و شهادت و ترویج و انتقال آن به نسل‌های آینده است.اسعد سامانی به اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی در کشور، چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان اشاره و تصریح کرد: در سال‌جاری مراسم چاق‌چاقو برگزار نمی‌شود و امید است با مهار و ریشه‌کنی ویروس کرونا بتوان این آیین را در سال‌های بعد برگزار کرد.

-چاقو-2 نگاهی به آیین سنتی چاق‌چاقو در عزاداری حسینی مردم سامان

چاق‌چاقو آیینی به‌جای مانده از نیاکان ما در عزاداری امام حسین (ع) است.یکی دیگر از اهالی سامان نیز گفت: مراسم چاق‌چاقو آیینی به‌جای مانده از نیاکان ما در عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.مهدی شیخ‌ سامانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: براساس اسناد تاریخی موجود، برگزاری آیین چاق‌چاقو افزون‌بر ۲۵۰ سال در سامان قدمت دارد.

وی یادآور شد: ثبت آیین چاق‌چاقو سامان در فهرست آثار میراث ناملموس ملی نشان‌دهنده اهمیت و منحصربه‌فرد بودن این مراسم در بین مردم کشور است.

شیخ‌سامانی تصریح کرد: مردم سامان برای برگزاری طبیعی آیین چاق‌چاقو از تکه‌های سنگ و چوب استفاده تا خاطرات مربوط به قیام کربلا را به‌صورت طبیعی بازآفرینی کنند.وی اظهار داشت: مردم سامان مراسم چاق‌چاقو را از بامداد عاشورا تا اذان صبح برگزار و سپس نماز صبح را در مسجد جامع تاریخی این شهر اقامه می‌کنند.مراسم چاق‌چاقو از بامداد تا اذان صبح عاشورا برگزار می‌شود

-چاقو-4 نگاهی به آیین سنتی چاق‌چاقو در عزاداری حسینی مردم سامان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز در این باره گفت: اهالی سامان هر ساله بعد از عزاداری روز تاسوعا، حدود ساعت یک تا ۲بامداد از مساجد و تکیه‌ها به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌آیند و مراسم چاق‌چاقو را تا اذان صبح برگزار می‌کنند.

کوروش بابائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در این آیین شرکت‌کنندگان به‌صورت ستونی و با فاصله متغیر چند متری در ۲ صف روبه‌روی یکدیگر می‌ایستند و پس از تشکیل صف‌ها، هم‌زمان با خواندن نوحه ترکی قشقایی، ۲ تکه سنگ یا چوب را همدیگر می‌کوبند.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی، مراسم چاق‌چاقو سامان در سال‌جاری برگزار نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا وضع شد و بر این اساس تمامی اصناف، بانک‌ها و مشاغل دولتی به‌جز گروه‌های ضروری از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا روز شنبه ۳۰ مردادماه جاری تعطیل است.

-چاقو-3 نگاهی به آیین سنتی چاق‌چاقو در عزاداری حسینی مردم سامان

در این مدت برگزاری هرگونه مراسم، تعزیه، عزاداری و برنامه‌های مشابه مختلف براساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ممنوع است و اجازه تجمع به‌خصوص در فضاهای سربسته و زیر سقف داده نمی‌شود.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۶ مردادماه) ۱۷۷ هزار و ۳۲۴ مورد تست پی. سی. آر. (PCR) تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

سامان در ۱۶ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

-چاقو-800x533 نگاهی به آیین سنتی چاق‌چاقو در عزاداری حسینی مردم سامان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *