رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ بهمن ۱۴۰۰

موزه هنر ملل سعدآباد

لینک این مطلب کپی شد!

موزه هنر ملل سعدآباد که بخشی ازمجموعه فرهنگی کاخ موزه ملت در کاخ موزه سعدآباد است، در گذشته موزه هنری فرح پهلوی بوده که مورد استفاده او و اطرافیانش قرار می گرفت .باغی زیبا که با عنوان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد شناخته می‌شود، بناهای بسیاری را که هر یک روایت منحصربه‌فردی دارند، در خود جای داده است. یکی از کاخ‌موزه‌های جذاب سعدآباد در کاخی با نمای سفید خودنمایی می‌کند. در بخشی از این مجموعه به سراغ ساختمان کاخ سفید می‌رویم. بنای کاخ سفید در سال ۱۳۱۰ با مهندسی لئون طاطاووسیان، پپسیان و بوریس روسی انجام شد. البته اگرچه برای این کاخ ظاهری اروپایی طراحی کردند؛ اما در عین حال آن را به هنر دست هنرمندان ایرانی آراستند. کاخ ۵ سال بعد آماده شد و به عنوان اقامتگاه تابستانی خانواده شاه مورد استفاده قرار گرفت.

موزه هنر ملل سعدآباد

موقعیت مکانی موزه هنر ملل سعدآباد

موزهٔ هنر ملل در مجموعهٔ کاخ سعدآباد تهران و در بخشی از کاخ‌موزه ملت (کاخ سفید سابق) واقع شده است. در ابتدا برای بخش زیرزمینی کاخ سفید، کاربری گلخانه در نظر گرفته شده بود تا اینکه بین سال‌های ۱۳۴۵-۱۳۴۰ طراحان فرانسوی طبق سلیقهٔ فرح دیبا دست به بازسازی ساختمان کاخ زدند و بخش موزه اختصاصی فرح پهلوی ایجاد شد. آذین کاران فرانسوی طبق سلیقه فرح، تزئینات داخلی کاخ را تغییر دادند. گلخانه و زیرزمین به سالن سینما، موزهٔ مجموعهٔ هنری فرح، انبار ظروف، آبدارخانه و رختشوی‌خانه تبدیل شد و به دستگاه‌های حرارتی و خنک‌کننده و آسانسور مجهز و پنجره‌های طبقهٔ همکف با شیشهٔ ضدگلوله پوشیده شد.

از آن به بعد جای تمام آثار خریداری شده و اهدا شده به فرح دیبا از سراسر جهان در موزهٔ اختصاصی وی یعنی موزه هنر ملل امروزی بود. درواقع موزه هنر ملل به بخش فرهنگی کاخ‌موزهٔ ملت تبدیل شد. کاخی که نه تنها اقامتگاه تابستانی خانواده شاه بود بلکه به امور اداری و تشریفاتی نیز اختصاص داشته است.

مجموعه آثار این موزه از سراسر جهان خریداری شده و یا اهدایی است .این آثار شامل: تمدن های پیش ازاسلام، دوره اسلامی، هنر آفریقای سیاه، هند، خاوردور، مایاها و آثار هنر معاصر ایران و جهان است.

موزه هنر ملل سعدآباد

هنرباستانی

در بخش هنر باستانی ایران سفالینه های گلی منقوش، از هزاره چهارم تا هزاره اول ق.م. ازاسماعیل آباد قزوین و تپه های دشت مرکزی ایران – که نقوش آنها ملهم ازحیوانات مورد ستایش و جریان آب است – قرار دارد.

تمدن مایاها

پیش از کشف آمریکا، در سال ۱۴۹۲ میلادی دو کانون هنر و تمدن در آمریکا وجود داشته است، تمدن مایاها و اینکاها.آثاری از تمدن مایاها در موزه هنرملل وجود دارند که پیدایش آنها به اوایل سده اول پیش ازمیلاد نسبت داده شده است.

موزه هنر ملل سعدآباد

هنرآفریقا

بخش هنر آفریقا که روند هنرهای تمدن های مختلف این قاره را نشان می دهد، هنری است جادویی، سنتی، مذهبی، جمعی و کاربردی که در آن ازچوب، سنگ، عاج، سفال و فلز استفاده شده است.

هنرهای معاصرایران

در این بخش آثاری از نقاشان صاحب نام معاصر ایران مانند: سهراب سپهری، فرامرز پیلارام، حسین زنده رودی، اردشیر محصص، بهجت صدر، محمداحصایی و پیکره هایی ساخته پرویز تناولی، ژازه طباطبایی، مهری معتمد و اسماعیل توکلی (مش اسماعیل) قراردارند.

هنرهای معاصرجهان

در این بخش آثار ارزشمندی از هنرمندان قرن بیستـم میلادی مشاهده می شوند. مانند: هربرت بایریان سوبیسکی، فرناند لژه، مارک شاگال و مک آووی.

مرمت موزه هنر ملل

در سال ۱۳۹۷ پروژهٔ وسیع مرمت کاخ موزه ملت و موزه هنر آغاز شد. این پروژه شامل مرمت بنا، پاک‌سازی و رنگ‌آمیزی و همچنین بازبینی دوره‌ای آثار موزه‌ای است که توسط استادکاران و با نظارت مستقیم کارشناسان مربوطه انجام میشود. در این عملیات، تعدادی از تابلوهای نقاشی موجود در این موزه نیز با شیوه‌های مدرن مرمت می‌شود. در این زمینه کارشناس مرمت خاطر نشان کرده که: کلیه این تابلوها نیاز به تمیز کردن داشته و در مرحله پایانی جهت جلوگیری از گردوغبار و لایه‌های چربی، پشت تابلو با حفاظی از پروپیلن پوشانده می‌شود که این حفاظ با ایجاد بالشتک هوایی، باعث هوادهی بهتر و ردوبدل شدن اکسیژن به پشت تابلو می‌شود.

آدرس موزه هنر ملل سعدآباد

موزه هنر ملل سعد آباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، کاخ موزه سعدآباد قرار دارد.

برای رسیدن به مجموعه سعدآباد و موزه نظامی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید .سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید. یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد. اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌های تاریخی با معماری دوران پهلوی است. اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا اثار ديدني داره نقاشي هاي خارجي زيبا و ديدني و مجسمه هاي قديمي و جديد دست ساز و چشم نواز

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *