رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ تیر ۱۳۹۸

موزه فلک‌الافلاک خرم آباد

اشتراک گذاری

موزه فلک‌الافلاک یا موزه قلعه یا موزه دژ شاپورخواست یکی از موزه‌های مردم‌شناسی استان لرستان است. موزه فلک‌الافلاک در قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و در دوره پهلوی با قرار دادن برخی مدارک فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت آن متوقف شد. موزه فلک‌الافلاک پس از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را از سر گرفت. موزه فلک‌الافلاک بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به علت نبود امکانات نگهداری استاندارد تعطیل بود. موزه فلک‌الافلاک ۱۲ ویترین دارد که هر ویترین ۵۰ اثر تاریخی را به نمایش می‌گذارد.
قلعه فلک الافلاک با نام‌های قلعه دوازده برجی، دژ شاپور خواست و قلعه خرم آباد شناخته می‌شود و مربوط به دوره ساسانیان بوده است. شهر خرم‌آباد واقع در استان لرستان با قلعه فلک‌الافلاک شناخته می‌شود.
این قلعه با مساحتی حدود ۵۳۰۰ متر مربع بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است. فلک‌الافلاک از سمت شرق و جنوب شرقی به رودخانه خرم‌آباد، از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلک‌الافلاک محدود می‌شود. وسعت محوطه باستانی قلعه حدود ۴۰۰×۳۰۰ مترمربع است.
قلعه فلک الافلاک ۸ برج دارد، محیط کل آن ۶۰/۲۲۸ متر و بلندترین دیوار آن تا سطح تپه ۵/۲۲ متر می‌باشد. همچنین دارای دو صحن، ۱۲۴ اتاق و ۱۱ کفش کن در بین اتاق‌ها است.
بخش مردم‌شناسی موزه قلعه در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد و دارای ۱۲ سالن است که آداب و رسوم مردم لر را به نمایش می‌گذارد. در تالار موزه مردم‌شناسی، عکس‌ها و ماکت‌های کوچک و بزرگ متعددی از شیوه‌ها و رسوم گوناگون زندگی مردان و زنان عشایر و روستایی در منطقه لرستان به نمایش گذاشته شده است. یکی از دیدنی‌های موزه مردم شناسیی سنگ قبر‌های اهالی منطقه است که با دیگر نواحی ایران تفاوت بنیادی دارند.

موزه فلک‌الافلاک خرم آباد
موزه فلک‌الافلاک خرم آباد موزه فلک‌الافلاک خرم آباد

منابع:
ویکیپدیا
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *