جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مناره آجری خرم آباد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آبان ۱۴۰۰

منار آجری خرم‌آباد یکی از آثار تاریخی استان لرستان است که در جنوب شهر خرم‌آباد در داخل محوطه پارک شقایق محله قاضی‌آباد قرار دارد. این منار (مناره)، بنایی است استوانه‌ای شکل که بر روی یک سکوی مکعب مربع سنگی واقع شده است . در گذشته به عنوان میل راهنما (جهت هدایت کاروان‌ها) و دیده‌بانی (نگهبانی از شهر) کاربرد داشته است. با توجه به سبک معماری بنای مناره، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلمیان مربوط می‌شود.

معماری بنا

ارتفاع این بنا با احتساب پایه سنگی آن، در حال حاضر ۳۰ متر است که به طور قطع بلندای آن ‌در گذشته بیشتر بوده و در اثر دخالت عوامل طبیعی، به مقدار کنونی رسیده است. قطر مناره در پایین‌ترین قسمت به ۴.۵ متر می‌رسد. ورودی بنا در جبهه غربی واقع شده و دسترسی به بالا و پشت‌بام مناره، از طریق صعود از ۹۹ پله در فضای داخلی آن امکان‌پذیر است.

%name مناره آجری خرم آباد

اگر از پله های این منار بالا بروید در بالا چشم اندازی جذاب از مناظر اطراف در انتظارتان است. موقعیت مکانی خوب این بنا و اینکه دسترسی راحتی دارد باعث شده تا سالیانه گردشگران زیادی از آن دیدن کنند. در اطراف مناره دیواره هایی به چشم می خورد که نشان می دهد در اینجا بناهایی مثل مسجد و کاروانسرا وجود داشته است. مناره یعنی جای نور و در اصطلاح بنایی بلند و کشیده است که معمولا در کنار بناهای مذهبی مثل مساجد ساخته می شود. در دوره اسلامی ساخت منارها متداول تر شد به طوری که در سال های نخستین اسلام، مناره ها معمولا به صورت تکی و در کنار مساجد بنا می شدند. ولی از حوالی قرن پنجم هجری شیوه ی ساخت و ساز آن ها تغییر کرد و به صورت دوتایی در سردر ورودی مسجد نمایان شدند.

کاربرد مناره

شیوه ساخت و همینطور کاربرد مناره ها با هم فرق دارد و به صورت استوانه ای، چند ضلعی و مخروطی بنا می شوند. در زمان قبل از اسلام این مناره ها به غیر از اینکه جنبه مذهبی داشتند برای راهنمایی کاروانیان و مسافران هم به کار می رفتند. برای این کار در هنگام تاریکی شب بر روی مناره ها آتش روشن می شد تا کاروانیان بتوانند با این نور، مسیر خود را به راحتی بیابند. در دوره اسلامی این مناره ها کاربردهای زیادی پیدا کردند و حتی کاربردهایی مثل پیشگیری از رانش زمین و محکم کردن بناهای اطراف داشتند.

مناره آجری خرم آباد2 مناره آجری خرم آباد

جاهای دیدنی خرم آباد

مکان واقعی این منار در شهر شاپور خواست است. با توجه به ویرانه های اطراف به نظر می آید که این منار در آن زمان درست در مزکز شهر و مسلط به خانه ها و مسیرهای اطراف بوده است. در زمان های دور اگر حادثه ای در شهر اتفاق می افتاد با روشن کردن دود در بالای مناره، دیگر قسمت های شهر به خصوص قلعه فلک الافلاک باخبر می شدند. بعد از ارسال پیام های خطر از روی این منار، دروازه ی شهر بسته می شد و شهر در حالت دفاعی قرار می گرفت.

منار خرم آباد10 مناره آجری خرم آباد

فلک الافلاک

گردشگرانی که در زمان قاجار سفری به لرستان داشته اند در نوشته های خود از بناهای زیادی در اطراف منار حرف زده اند. یکی دیگر از جاذبه های مهم خرم آباد، قلعه فلک الافلاک است. قلعه ای تاریخی که قدمت آن به دوره ساسانی برمی گردد. دو موزه باستان شناسی و مردم شناسی در آن برپا شده تا نمایانگر تاریخ و فرهنگ این شهر برای گردشگران باشد. قلعه فلک الفلاک نماد شهر خرم آباد است و در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. بی جهت نیست که گردشگران زیادی در سفر به این شهر اول از همه به بازدید از این قلعه باشکوه و دیدنی می روند.

فلک الافلاک 1 مناره آجری خرم آباد

پل شاپوری

پل شاپوری هم از دیگر آثار کهن شهر است که در ضلع جنوبی فلک الافلاک قرار گرفته و با اینکه در ابتدا ۲۸ طاق داشته اما امروز فقط چند طاق آن به جای مانده است. مگر می شود به خرم آباد رفت و مجموعه توریستی مخمل کوه را نادیده گرفت؟ همین که تعطیلات می شود خرم آبادی ها راهی مخمل کوه می شوند تا مدتی را در میان طبیعت این منطقه توریستی بگذرانند.

بر روی صخره های این کوه، گلسنگ های زیادی به چشم می خورد که همین که فصل بارندگی فرا می رسد از رنگ سیاه به سبز تغییر رنگ می دهند. در این ناحیه آبشار زیبایی هم هست که جذابیت این منطقه را دوچندان کرده و اینجا را به محلی ایده آل برای طبیعت گردی و استراحت تبدیل کرده است.

نحوه دسترسی

آدرس: خرم آباد – میدان امام حسین (ع) (شقایق سابق)

منار خرم آباد3 مناره آجری خرم آباد

منار خرم آباد5 مناره آجری خرم آباد

%name مناره آجری خرم آباد

مناره آجری خرم آباد4 مناره آجری خرم آباد

منار مناره آجری خرم آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 4.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *