رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۱

موزه باستان شناسی دره شهر

لینک این مطلب کپی شد!

موزه باستان شناسی دره شهر یکی از مهمترین موزه های استان ایلام است و بخش مهمی از آثار شهر تاریخی سیمره را نمایش می دهد. این موزه در جوار شهر تاریخی سیمره قرار گرفته و اولین بنای موزه ‌ای استان ایلام است.استان ایلام با تمدن نه هزار ساله بخش مهمی از تمدن ایران را تشکیل می دهد. در این میان دره شهر شهری باستانی و اولین شهر ساسانی به شمار می رود. شاهکار آثار تاریخی شهرستان دره شهر شهر تاریخی سیمره است که امروز نمادی از تمدن و فرهنگ استان ایلام شده و در حدود ۲۰۰ هکتار رازهای نهفته تاریخی در خود جای داده است.

-باستان-شناسی-دره-شهر1 موزه باستان شناسی دره شهر

شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی دره شهر قرار دارد که بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان است. از اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بوده و مربوط به دروه ساسانی و قرون اولیه اسلامی است. مهمترین کشفیات این محوطه را گچبری‌ های نفیس منحصر به فرد با نقوش گل و گیاه و ظروف سفالی منقوش و ساده تشکیل داده است. شهر تاریخی سیمره یکی از مکانهای مهم تاریخی کشور بوده که قرار است در آثار جهانی ثبت شود. البته اشیا تاریخی این شهر حکایت از تمدنی مهم در این منطقه دارد. در سالهای گذشته آثار متنوع تاریخی از شهرستان دره شهر به خصوص شهر تاریخی سیمره به دست آمده است. امروز موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر عنوان تنها موزه باستان شناسی استان ایلام و تخصصی ترین موزه در غرب کشور این آثار را به نمایش گذاشته است.

-باستان-شناسی-دره-شهر2 موزه باستان شناسی دره شهر

موزه باستان شناسی دره شهر

موزه باستان شناسی دره ‌شهر نخستین موزه تخصصی استان ایلام می باشد. این موزه در بردارنده بیشترین یافته‌ های باستان شناسی در زمینه تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است. ساخت این موزه در سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت ۸۴۸ متر مربع و با زیر بنای ۵۵۰ متر شروع و در سال ۱۳۸۸ به بهره ‌برداری رسید و گشایش یافت، طبقه همکف این موزه شامل بخش اداری، فنی، کتابخانه و آزمایشگاه است.

بخشهای مختلف موزه باستان شناسی دره شهر

مجموعه موزه به سه قسمت پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی تقسیم شده است. ویژگی این موزه در آن است که تمامی مجموعه و یا تعدادی زیادی از آن توسط کاوش ‌های باستان شناسی در مکان ‌های باستانی از جمله شهر تاریخی سیمره به دست آمده است. برخی از اشیاء نیز در نتیجه یافته‌ های اتفاقی و حفاری های غیر مجاز به دست آمده است. نمایش این آثار بر اساس نمایش مستند در داخل ویترین بوده که شامل ویترین‌ های جمعی عمودی و ویترین ‌های جمعی افقی است. این موزه شامل آثار کاربردی، وسایل تزیینی و زیورآلات، ابزارهای جنگی و پیکرک های مفرغی، مهرهای استوانه ای، آثار آیینی و سکه ها است. گالری موزه در زیرزمین موزه با بعاد ۱۹ در ۲۰ متر دایر است. متاسفانه این موزه روی عرصه تاریخی شهر سیمره بنا شده است.

-باستان-شناسی-دره-شهر3 موزه باستان شناسی دره شهر

-باستان-شناسی-دره-شهر4 موزه باستان شناسی دره شهر

-باستان-شناسی-دره-شهر5 موزه باستان شناسی دره شهر

-باستان-شناسی-دره-شهر موزه باستان شناسی دره شهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *