جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار  در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.  از جمله مناطق زیستگاهی حیات وحش جنوب کشور است. منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود. منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگا های حیات وحش کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود.پیوندهای عمیقی بین گردشگری و محیط زیست وجود دارد ،طبیعت زیبا و زندگی انواع گونه های جانوری و پرندگان وحشی ، زمینه مناسبی را برای استفاده از این موهبت های خداوند برای بشر خسته از زندگی ماشینی فراهم کرده است. گردشگری طبیعی گونه ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای بازدید از مناطق طبیعی نامسکون و دست نخورده سفر و به تماشای گیاهان، پرندگان و دیگر جانوران می پردازند.

محیط زیست جزئی از زندگی و بی توجهی به آن از سوی انسان خسارت جبران ناپذیری را برای جامعه بشری در پی خواهد داشت. جهان خلقت مملو از ناشناخته های بسیاری که روند نابخردانه توسعه و تخریب باعث شده بسیاری از مواهب طبیعی از دسترس بشر خارج شود. حفاظت مطلوب محیط بانان، خائیز را مامنی امن برای حیات وحش منطقه و کهگیلویه و بویراحمد قرار داده است.منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله ۱۵ کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود.
این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگا های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود. آب دریاچه سد مارون، قلعه های متعدد، پوشش گیاهی مناسب، گونه های متفاوت درختان با گونه غالب بلوط ، جلوه زیبا و توریستی به این منطقه بکر داده است. وجود گونه هایی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گلهای زرد و سرخ بهاری چشم اندازهای دلنشینی برای حضور گردشگران در فصلهای مختلف سال در این منطقه ایجاد می کند.
عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشم اندازهای طبیعی تنوع خاصی را برای حضور طبیعت دوستان و علاقه مندان به حیات وحش بوجود آورده است. این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره ای با برخورداری از ریزش های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه های نادر حیات وحش را نیز فراهم کرده است. شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز کل و بز است به طوری که براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست ، این منطقه از مطلوب ترین زیستگاه های کل و بز در کشور است.

وجود گونه های مهم گیاهی و جانوری بویژه کل و بز زیبا با جنب و جوش خاص خود در کنار طبیعت رویایی می تواند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

منطقه حفاظت شده خائیز منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

در سال های اخیر با اجرای طرح های فرهنگی نقش مردم در حمایت از محیط زیست و همکاری با محیط بانان رشد چشمگیری در جمعیت حیات وحش این منطقه بکر صورت گرفته است. علاوه بر طبیعت زیبای و وجود کل و بز گردشگران می توانند در منطقه حفاظت شده از چشمه تنگه خائیز، وجود آثار باستانی و قلعه های تاریخی در روستای خائیز و غار آبکنارو نیز دیدن کنند. گردشگران می تواند از ضلع شمالی منطقه حفاظت شده در حوزه کهگیلویه، طوف شیرین و دریاچه سد مارون و در حوزه جنوب واقع در حوزه جفرافیایی شهرستان بهبهان ورودی تنگ تکباب از منطقه حفاظت شده بازدید کنند. بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار ۵۰۰ راس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه افزوده است.

تنگ خائیز 1 منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

تنگ خائیز 2 منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

تنگ خائیز 3 منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

تنگ خائیز 4 منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

تنگ خائیز منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-خبرگزاری جمهوری اسلامی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *