جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه گردشگری خائیز اهرم

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

منطقه گردشگری خائیز منطقه‌ای خوش آب و هوای در شهرستان تنگستان در استان بوشهر واقع در جنوب شرق شهر اهرم (مرکز شهرستان تنگستان)، با وسعتی بیش از ۴۲ هزار هکتار، از شمال به جنوب پنج روستای بنیان، گشی، یخ، مخدان و اشی را در بردارد که شغل اصلی مردم منطقه باغداری و دامداری است. چشمه‌های معدنی و آب شیرین کوه بیرمی، گیاهان و درختان متنوع و گونه‌های متنوع جانوری از جاذبه‌های طبیعی گردشگری منطقه گردشگری خائیز می‌باشد.شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان که تا مرکز استان ( بوشهر ) ۵۴ کیلومتر فاصله دارد و در موقعیت ۵۱ درجه و ۱۷ دقیقه طول شرقی و ۲۷ درجه و ۵۳ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۶۵ متر است.
تنگستان یکی از شهرستانهای استان بوشهر می باشد و مرکزیت شهر اهرم هست این شهر افراد نامور و معروفی همچون حاج سید محمدتقی هاشمی، زائرخضرخان اهرمی، آیت الله علم الهدی اهرمی، معتقد اهرمی و آیت الله جمی، میرزا حسین معتقد اهرمی، عباس محمدزاده و محمد سلیمانی در این شهر زیسته است.
از سوغات شهر اهرم، خرما، خارک، رنگینک، گرده، رطب، شیرینی خانگی، شیرینی خانگی، کلوچه خرمایی، ارده، حلوای سنگک، خارک پخته، ماهی و الوا انگشت پیچ می توان نام برد.
مکان گردشگری این شهر قلعه زائرخضر خان اهرمی( قلعه کلات)، چشمه آبگرم اهرم(اوبا)، چشمه آبگرم میراحمد، تفرجگاه ها و منطقه حفاظت شده خاییز، امامزاده ابراهیم(اهرم)، امامزاده جعفر( اهرم)، سد انحرافی اهرم، چشمه آبگرم قوچرک، نخلستان های تنگستان و امامزاده زین الشهدا اهرم می باشد.

منطقه گردشگری خائیز منطقه گردشگری خائیز اهرم

روستای خوش آب و هوای خاییز در جنوب شرق شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان بین دو کوه بیرمی و کوه سرخ قرار دارد. روستای خاییز با ۴۲ هزار و ۶۲۷ هکتار وسعت، یکی از روستاهای خوش آب و هوا و زیبا در استان بوشهر می باشد که در قدیم بعنوان اصلی ترین تامین کننده مرکبات و خرمای بوشهر،فارس و خوزستان بوده است و قرار گرفتن در بین دو کوه بنام بیرمی و کوه سرخ به این روستا نمایی زیبا بخشیده است. این روستا بسیار سرسبز که مرکبات و تولیدات باغی آن از جمله لیمو ترش در منطقه و کشور شهرت خاصی دارد.
این منطقه در دهستان اهرم از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان قرار دارد. از شمال به رودخانه باهوش و ارتفاعات قلعه دختر، از جنوب به ارتفاعات بیرمی، از شرق به کوه سرخ و از غرب به تپه ماهورها وکوه‌های کم ارتفاع مشرف به اهرم ختم می‌شود. این منطقه کوهستانی محدوده‌ای از رشته کوه‌های زاگرس، ارتفاعات بوشکان است. بالاترین ارتفاع منطقه ۱۹۵۰ متر می‌باشد این ارتفاع بام استان بوشهر است.
بارش برف شدید در سال ۴۲ در منطقه و سرمازدگی ناشی از این بارش، همه محصولات کشاورزی را از بین برد و تا مدت‌ها پس از آن دیگر محصولی در زمین‌های منطقه نرویید و مردم گمان کردند زمین آلوده شده و دیگر قابل کشاورزی نیست و از همان زمان بود که مهاجرت از این منطقه به روستاها و شهرهای مجاور آغاز شد. سال‌ها بعد دوباره کشت محصولات باغی و مرکبات در روستاهای منطقه آغاز شد، منطقه رونق گرفت و برخی مردم بازگشتند و زندگی در روستاهای منطقه جریان یافت.
منابع:-ویکیپدیا-شبکه اطلاع رسانی دانا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *