بلیط هواپیما سوئیت تبریز

منشور حقوق گردشگر ابلاغ شد

زمان مطالعه : 3 دقیقه - تاریخ بروزرسانی :
۹ مهر ۱۳۹۴

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۷/۰۹- منشور حقوق گردشگر در راستای صیانت از حقوق شهروندی و با هدف ارتقای مسوولیت‌پذیری و بسترسازی برای اجرایی شدن اصول مرتبط کد اخلاق گردشگری و نهادینه شدن موازین اخلاقی در ارائه خدمات گردشگری از سوی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی، به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این در پانزده محور برای ابلاغ به تمامی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش استان‌ها ارسال شد. از تاریخ ابلاغ این منشور، تمامی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری مکلف خواهند بود نسبت به نصب این منشور با خط خوش و در منظر دید مشتریان در محل فعالیت دفتر یا شرکت و همچنین در صفحه اول سایت مربوط به دفاتر اقدام کنند.

گفته می‌شود منشور حقوق گردشگر با استناد به ماده ۷ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۷/ ۷/ ۱۳۷۰ و اصلاحات بعدی و در راستای اجرایی شدن مصوبه ۴۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال ۱۳۸۴ و همچنین در جهت گسترش و ترویج فرهنگ صیانت از حقوق شهروندی، برخورد کریمانه با مردم و در چارچوب بند ۷ کد اخلاق گردشگری مصوب ۱۹۹ سازمان جهانی گردشگری، مفاد منشور حقوق گردشگر به‌منظور تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات متناسب با شأن و منزلت بالای گردشگران در جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ محور تهیه و ابلاغ شده است.

محورهای ۱۵گانه آن به شرح زیر است:
۱- دریافت مطلوب خدمات گردشگری، حق گردشگر است.
۲- به‌منظور اطمینان از مجاز بودن فعالیت دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری، امکان رویت پروانه بهره‌برداری فعالیت و گواهینامه مدیر فنی در محل دفتر یا شرکت برای گردشگر فراهم باشد.
۳- اطلاعات سفر باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار گردشگر قرار گیرد. اطلاعاتی اعم از مدت سفر و تاریخ دقیق رفت و برگشت؛ شهرهای مورد اقامت در طول سفر؛ نوع و درجه وسیله سفر و هتل محل اقامت و نشانی دقیق آن؛ سطح پوشش بیمه‌ای اختیاری و اجباری؛ مقصد عبوری و نهایی؛ فاصله زمانی استاندارد بین پروازهای چند مرحله‌ای برای رسیدن به مقصد؛ مشخصات راهنمای تور و آدرس و شماره تماس وی، شرایط تغییر احتمالی در تاریخ و برنامه سفر، قبل از انجام سفر.
۴- حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه گردشگر در دریافت خدمات گردشگری باید محترم شمرده شود.
۵- رعایت شئونات اخلاقی و همچنین حسن رفتار حرفه‌ای را از کارکنان دفتر‌ یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری و مسوولان اجرای تور مطالبه کنند.
۶- کنترل مدارک سفر نظیر گذرنامه خود را از هر حیث از دفتر یا شرکت مطالبه کنند.
۷- گردشگر بداند در قبال مبلغ پرداختی چه خدماتی را دریافت خواهد کرد.
۸- یک نسخه از قرارداد امضا شده را که کلیه خدمات مورد تعهد و مبالغ دریافتی به تفکیک نوع خدمت در آن قید شده و ممهور به مهر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است و همچنین یک نسخه از برنامه کامل سفر را در اختیار داشته باشد.
۹- بابت کلیه مبالغ پرداختی از دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری رسید صندوق را مطالبه کند.
۱۰- رسید تحویل تمامی مدارک ارائه شده را از مدیریت دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری مطالبه کند.
۱۱- در صورت بروز هرگونه اشکال در ارائه خدمات در اولین فرصت ممکن با مدیران دفتر یا شرکت ملاقات و مذاکره کند.
۱۲- در صورت افزایش نرخ خدمات، مستندات رسمی افزایش نرخ را از دفتر یا شرکت مطالبه کند.
۱۳- کلیه مدارک سفر خود را حداقل ۲۴ ساعت قبل از زمان اجرا از دفتر یا شرکت اخذ کند.
۱۴- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق گردشگر است.
۱۵- مسافران و گردشگران در صورت مشاهده تخلف از مفاد این منشور به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه مراجعه و به صورت کتبی گزارش کنند.

dsfr_1_1443614779 منشور حقوق گردشگر ابلاغ شد

           
چاپ

لینک های مرتبط :

 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حداکثر سایز عکس : 2 مگابایت.