جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مقبره حیات الغیب پلدختر

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ شهریور ۱۴۰۱

مقبره حیات الغیب در کنار رودخانه کشکان و جاده خرم آباد -اندیمشک در بخش معمولان شهرستان پلدختر واقع شده است. بناهای مذکور در جوار هم و برروی تپه ای مشرف به روستا ی قالبی قرار دارند که یکی بزرگتر (‌حیات الغیب:محمد بن احمدرضی الدین از اعقاب امام موسی کاظم(ع) ) و دیگری کوچکتر ( گنبد الیاس:شهاب الدین الیاس لنبکی از حکمرانان لرکوچک ) است . پلان مقبره حیات الغیب بصورت مستطیل و معماری آن از یک ورودی ( کفش کن ) و مقبره با پلان مربع که گنبدی به سبک نار دو پوسته بر پایه ای مدور کوتاه بر روی آن قرار گرفته است . سطح مقبره ۲۵* ۶ × ۶و۵/۴ ×۵/۴ متر است . در دیوار جنوبی محرابی به بلندای ۲×۱ متر با گچبری ساده بر حاشیه آن ساخته شده است گنبد مقبره قدیمی تر از دیگر قسمتهاست . بر بالای فضای داخلی مقبره نقاشیهایی با نقش کبوتر وچند گچبری دیگربه شکل گل دیده میشود. این بناها مربوط به دوره قاجاریه و به شماره ۱۹۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

مقبره حیات الغیب مقبره حیات الغیب پلدختر

ویژگیهای معماری

معماری این مقبره به صورت مستطیل شکل بوده که از یک ورودی کفش کن تشکیل شده است. گنبد این بنا از سایر قسمت های آن قدیمی تر است و به روش نار دو پوسته و بر روی پایه کوتاهی قرار گرفته است. دیوار جنوبی این آرامگاه از گچبری ساده و محرابی به ابعاد ۲*۱ و به بلندی دو متر در حاشیه آن تشکیل شده است. مقبره ۲۵ در ۶ متر و ۴/۵ در ۴/۵ متر می باشد، که در فضای خالی بالای این مقبره نقاشی هایی به نقش کبوتر و گچبری هایی صورت گرفته است. در ورودی مقبره حیات الغیب در قسمت شمالی و کفش کن آن ۵ پله بالاتر از کف مقبره تعبیه شده است. در قسمت جنوبی محراب، چهار دیوار آن تا پنج متر با گچ سفیده شده و بعد از آن دیوار به هشت ضلع تقسیم گردیده، که تاق اول بر مبنای هشت ضلع می باشد. گنبد مقبره حیات الغیب دارای تاقی دو جداره می باشد که توسط دریچه ای می توان به فضای این دو جدار رفت، در سمت شرقی مقبره، پله هایی برای رفتن به پشت بام وجود دارد. سطح مقبره حیات الغیب از آجر ساخته شده است. به گفته اهالی این بنا یکبار به دستور محمود میرزای قاجار تعمیر شده و بر روی قطعه سنگ آن این چنین حک شده است: کل فعاله محمود بالله حب الحکم.

مقبره حیات الغیب1 مقبره حیات الغیب پلدختر

گنبد الیاس

گنبد الیاس یکی از مکان های متبرک و قدیمی این منطقه است، گنبد الیاس برخلاف حیات الغیب فاقد کتیبه های تاریخی می باشد. شکل ظاهری این بنا چهار ضلعی بوده و گنبد مخروطی شکل دارد که به دو طریق می توان وارد این گنبد شد. تاریخ، وفات و مشخصات آن بر روی تابلوی جلوی مقبره امامزاده در سال ۸۷۵ هجری قمری نوشته شده است. حیات الغیب ۵۶۳ سال پیش فوت کرده و همچنین تاریخ فوت شهاب الدین الیاسی لنبکی در سال ۶۹۴ هجری قمری یعنی ۷۴۴ سال پیش بوده است.

معضلات

فضا و بنای این مقبره باید به صورت مناسبی بازسازی شود و همینطور در این مکان هنوز آب آشامیدنی و حتی سرویس های بهداشتی مناسب وجود ندارد.

 حیات الغیب2 e1662614026208 مقبره حیات الغیب پلدختر

نحوه دسترسی

مقبره حیات الغیب در کنار رودخانه کشکان و جاده خرم‌آباد-پلدختر در ویسیان چگنی واقع شده‌ است.

 حیات الغیب3 e1662613999988 مقبره حیات الغیب پلدختر

 حیات الغیب4 e1662613965994 مقبره حیات الغیب پلدختر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *