جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معرفی ۱۰ شهر برتر گردشگری ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مهر ۱۴۰۰

ایران نه از نظر ما ایرانیان بلکه از نظر بسیاری از مردم جهان کشوری زیبا می باشد . سرزمینی چهار فصل که با دو ساعت رانندگی می توان از مرتفع ترین کوه یعنی دماوند به کویر خشک مرنجاب رفت . برای هر سلیقه و طبعی شهری دارد . در گوشه ای از ایران که گندم بریان است بیشترین دمای جهان راداریم ، همزمان خنکای مشگین شهر بسیار لذت بخش است . از شهر شلوغ و پر جمعیتی مثل تهران تا جنگلی سرسبز و طبیعتی بی نظیر تنها یک ساعت فاصله است . روستاهای بکر و شهرهای تاریخی که بسیارند . در این مطلب به معرفی ۱۰ شهر برتر گردشگری ایران پرداخته ایم تا بیشتر با ایران آشنا شویم و برای سفری خوب برنامه ریزی کنیم .

مشهد ( پایتخت معنوی ایران )

جاذبه های گردشگری مشهد به قدری متنوع و خاص هستند که اکثر مردم ایران می دانند این مقصد در رتبه نخست گردشگری ایران جای دارد، بالغ بر دو سوم از هتل های ایران در این شهر دایر شده و با ایجاد سه خط متروی درون شهری امکانات رفاهی خوبی در اختیار زوارین و گردشگران قرار می دهد، شهرداری مشهد از نمونه ترین شهرداری های ایرانه که بسیار به امر توریستی اهمیت می دهد، جاذبه های این شهر برای هر چهار فصل سال مناسب هستند. وجود حرم مطهر امام رضا (ع) همواره باعث جذب زوار از اقصی نقاط کشور و شیعیان بسیاری از سراسر جهان شده است، بسیاری جاذبه‌های گردشگری نیز در این شهر وجود دارد که علاوه بر بعد مذهبی به این شهر بعد گردشگری نیز می‌دهند و چه به قصد زیارت، چه به قصد لذت از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری می‌توان به این شهر سفر کرد.

مشهد 1 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

از میان برترین جاذبه‌های گردشگری مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرم امام رضا (ع)، دریاچه چشمه سبز، مقبره فردوسی، مجموعه کوهسنگی ،‌ آرامگاه نادر شاه افشار، پارک طبیعی هفت حوض. پارک وکیل آباد، باغ گیاه شناسی مشهد، بند گلستان، غار مغان، باغ ملی مشهد، شاندیز. طرقبه، بازار رضا مشهد، غار بیمار آب، خانه تاریخی ملک، چالیدره، آرامگاه شیخ بهایی. مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو، گنبد سبز، آرامگاه پیر یالاندوز، مسجد گوهرشاد، حمام مهدی قلی بیک، کلیسای مسروپ قدس. موزه نان، خواجه ربیع مشهد، خواجه مراد مشهد، بنای هارونیه مشهد، سرزمین موج‌های آبی، جاغرق، سد طرق مشهد، شاهان گرماب مشهد، زشک مشهد.

مشهد معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

شهر شیراز ( مرکز علم و ادب ایران )

شیراز شهر عشق، ادبیات، تاریخ و باغ‌های ایرانی است. شیراز زادگاه دو شاعر بلند آوازه و نامدار ایرانی حافظ و سعدی و مرکز فرمانروایی امپراطوری هخامنشی است. شیراز پایتخت کهن ایران و بیش از دو هزار سال قلب کشور در فرهنگ ایرانی بوده است. شیراز شهری است که ویرانه‌های تخت جمشید (پرسپولیس) گویای قدمت و اصالت آن است. از میان جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیراز 1 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

تخت جمشید، آرامگاه کوروش، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، آرامگاه شاه شجاع، آرامگاه خواجوی کرمانی. باغ هفت تنان شیراز، آرامگاه شاه چراغ، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، سرای مشیر، باغ جهان نما. باغ ارم شیراز، مسجد عتیق شیراز، مسجد نصیرالملک شیراز، دروازه قرآن شیراز، عمارت دیوانخانه شیراز. عمارت کلاه فرنگی شیراز، ارگ کریمخانی، باغ نارنجستان قوام، خانه زینت الملک، باغ دلگشا.

سفر به شیراز به هیچ عنوان برای شما تکراری نخواهد شد و به قدری جاذبه های گردشگری شیراز متنوع هستند که برای همه رده های سنی ایده آل می باشد.

شهر شیراز 800x429 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

جزیره کیش ( مقصدی لاکچری و خاص )

جزیره کیش شاید نیازی به معرفی نداشته باشد، تفریحات دریایی لاکچری در کنار هتل های لوکس ساحلی و نخستین هتل روی آب ایران تنها بخشی از جاذبه های گردشگری کیش می باشند، در سالهای اخیر اولین پارک ابی روباز ایران در این جزیره احداث شده که در کنار شهر زیرزمینی کاریز و مراکز خرید ایده آل، یک مقصد تفریحی خارق العاده در خلیج فارس را تشکیل داده است.منطقه آزاد کیش واقع در خلیج فارس همواره از لحاظ گردشگری یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. جزیره کیش با جاذبه‌های گردشگری و طبیعی خود و امکانات خاص و مراکز خریدی که دارد، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران است. از بازدید از جاذبه‌های تاریخی و خرید در مراکز خرید این شهر گرفته تا قدم زدن و شنا در سواحل مرجانی و دل انگیز آن و تفریحات مهیج و منحصر به فرد آن می‌توانید در سفر به کیش نهایت لذت را از اوقات خود ببرید.

کیش معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

از میان برترین جاذبه‌های گردشگری کیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشتی یونانی، باغ پرندگان و پارک دلفین‌ها، شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، اسکله تفریحی کیش، خانه مردم شناسی بومیان کیش. آب انبار دوقلو، بوستان آهوان، جزیره هندورابی، ساحل مرجانی، پارک ساحلی میرمهنا، تور سافاری کیش، درخت سبز کیش، روستای باغو کیش. کشتی‌های تفریحی کیش، غواصی در کیش، شاتل و بنانا، جت اسکی در کیش، پاراسل کیش، اسکی روی آب کیش، پارک آبی اوشن، پلاژ بانوان کیش.

کیش یکی از شهرهای توریستی ایران است که گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان به سمت خود جذب می‌کند. اما به دلیل آب و هوای بسیار گرم این منطقه اگر می‌خواهید که به این شهر سفر کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید، بهترین زمان سفر به جزیره زیبای کیش اوایل دی ماه تا اواخر فرودین ماه است. چون در فصل تابستان رطوبت هوا در این جزیره به حدی می‌رسد که تحمل هوای کیش طاقت فرسا می‌شود، هرچند که در این فصل هم به دلیل برگزاری جشنواره‌های تابستانی مهیج در کیش، این جزیره میزبان بسیاری از گردشگران است.

کیش 1 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

اصفهان ( نصف جهان )

اصفهان ، نصف جهان از قدیم الایام سهم مهمی در گردشگری ایران داشته است، علاوه بر لیست بی نظیر جاذبه های گردشگری اصفهان در بخش تاریخی و مذهبی، شهربازی شهر رویاها و شهر واژگون هم بخش آدرنالینی این منطقه را ایده آل تر از قبل کرده اند. اصفهان سومین شهر بزرگ ایران است که در زمان صفویه پایتخت ایران بود و به همین بسیاری از بناهای منحصر به فرد، از این دوران در اصفهان بر جای مانده است. معماری خارق‌العاده اصفهان، پل‌ها، مساجد و مناره‌های تاریخی آن و مهم‌تر از همه این‌ها میدان نقش جهان که همانند جواهری در این شهر می‌درخشد، همگی باعث شهرت اصفهان شده‌اند. از میان برترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اصفهان معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

کاخ چهلستون اصفهان، میدان نقش جهان( میدان امام) اصفهان، بازار قیصریه اصفهان، عمارت عالی قاپو اصفهان، مسجد امام اصفهان. مسجد شیخ لطف‌ اله اصفهان، مسجد جامع اصفهان، کاخ هشت بهشت اصفهان، پل خواجو اصفهان، سی و سه پل اصفهان. کلیسا و موزه وانک اصفهان، آتشگاه اصفهان، منارجنبان اصفهان، مسجد حکیم اصفهان. مسجد سید اصفهان، کاروانسرای عباسی، محله جلفا اصفهان، بازار قیصریه اصفهان، زاینده رود، مدرسه چهار باغ اصفهان، آکواریوم اصفهان. کوه صفه، چهار باغ عباسی، پارک جنگلی ناژوان، باغ پرندگان اصفهان، باغ گل‌ها اصفهان.

اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است که می‌توانید هر فصلی را جذاب‌ترین فصل برای بازدید از آن به حساب آورید. اما برگ‌‌ریزان پاییز که جلوه‌ای تماشایی به این شهر می‌بخشد و خنکی هوا در این فصل، پاییز را به یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از اصفهان تبدیل کرده است.

اصفهان 1 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

تبریز ( شهری خنک )

تقریبا در تبریز همه نوع جاذبه های گردشگری قرار دارد. تبریز با تاریخی در حدود ۵۰۰۰ سال، مانند جواهری در شمال غرب ایران خودنمایی می‌کند. تبریز قطب علمی و فرهنگی و پایتخت فرش ایران است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بی‌نظیر شهر تبریز، بازار بزرگ این شهر که بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا محسوب می‌شود و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، همگی باعث تحسین این شهر می‌شوند. زیبایی‌های این شهر به قدری شهره است که مردم تبریز اصفهان را نیمی از جهان و تبریز را نیمی دیگر از جهان می‌دانند و معتقدند اگر تبریز نبود اصفهان کل جهان بود. از میان برترین جاذبه‌های گردشگری تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تبریز معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

بازار تبریز، موزه قاجار، مسجد کبود (مسجد جهانشاه)، ارگ علیشاه (ارگ تبریز)، مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری). موزه آذربایجان، مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب)، پارک ائل گلی (شاه گلی)، میدان ساعت، روستای کندوان، کلیسای استفانوس مقدس. پارک کوهستانی عون بن علی (عینالی)، کویر قوم تپه تبریز، قبرستان تاریخی پینه شلوار. پارک ملی کنتال، جنگل ارسباران، بازار فرش تبریز، خانه علی موسیو، خانه مشروطه، کلیسای کاتولیک‌ها.

تبریز یکی از شهرهای توریستی ایران است که به دلیل آب و هوای سردی که دارد بهترین زمان سفر به آن فصل تابستان است.

تبریز 1 800x434 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

یزد ( ثبت جهانی یونسکو )

نیمی از شهر یزد که در واقع همان بافت تاریخی شهر می باشد به ثبت میراث جهانی یونسکو در آمده است. بیشترین تعداد اثار ملی پس از قزوین در یزد قرار دارند. دسترسی ایده آل به زیباترین کویرهای ایران و نزدیکی به شهر تاریخی اردکان تنها بخشی از جاذبه های این مقصد هستند. هتل های سنتی واقع در سازه های قدیمی روح نواز در کنار سوغات و شیرینی های با کیفیت یزدی محبوبیت این شهر را جهانی کرده است!یزد شهر بادگیرها و اولین شهر خشتی جهان، با تاریخ کهن، غذاهای لذیذ و مردم خونگرم و مهربانی که دارد یکی از پرترددترین شهرها در میان گردشگران ایرانی و خارجی است.

قدمت شهر یزد به زمان ساسانیان برمی‌گردد و مرکز ‌آتشکده‌ها و آیین زرتشتی است. معماری منحصر به فرد شهر یزد در محاصره زیبایی‌های کویر در آمده است. مارکوپولو هم از یزد که روزگاری گذرگاهی در جاده ابریشم بوده، دیدن کرده است. در سفر به یزد به یاد داشته باشید که ابتدا بادگیرهای باستانی این شهر را تحسین کنید و بعد، از خوردن شیرینی های بی‌نظیر این شهر سراسر لذت شوید.

یزد 800x533 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

از میان برترین جاذبه‌های گردشگری یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، میدان امیر چخماق، باغ دولت‌ آباد، خانه لاری‌ها، تنها آب انبار شش بادگیر جهان، مدرسه ضیائیه(زندان اسکندر). ساباط و بادگیر، نخل امیر چخماق، آتشکده ورهرام، برج خاموشان، برج و باروی قدیم شهر، بقعه دوازده امام، موزه آب یزد، عمارت بوستان ناجی. عمارت قصر آینه خانه تهرانی‌ها، بازار و حمام خان، خانه ملک التجار، میدان مارکار.

یزد یکی از شهرهای توریستی ایران و یکی از گرمترین شهرهای آن است. تابستان‌های یزد طولانی است و معمولا از اوایل خرداد تا اوایل مهر ادامه دارد. بنابراین اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید بهترین زمان سفر به یزد فصل زمستان و از اوایل زمستان تا اوایل اردیبهشت است.

یزد 1 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

کرمان ( دیار کریمان )

باور کنید القابی که در طول قرن ها به شهرهای ایران داده اند الکی نبوده اند! دیار کریمان با مردمانی مهربان از بهترین مقاصد گردشگری ایران زمین است، نزدیکی این شهر به ماهان و باغ مشهور شازده ماهان که ثبت یونسکو شده در یک سو، مجموعه تاریخی گنجعلی خان از آثار ملی و هتل های سنتی و لوکس در کنار تمهیدات ویژه شهرداری این شهر برای مسافران از دلایل قرار گیری کرمان در بین بهترین شهرهای توریستی ایران است.

کرمان معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

جزیره قشم ( تنها ژئوپارک طبیعی خاورمیانه)

هر چه از زیبایی های جزیره قشم برای شما بگوئیم تا وقتیکه آنها را از نزدیک تماشا نکنید بی فایدست. قشم جزیره شگفتی‌ها و عجایب طبیعی، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس و منطقه آزاد تجاری در استان هرمزگان است. در جزیره زیبای قشم می‌توانید شاهد بسیاری از عجایب طبیعت مثل دره ستارگان، غار نمکدان، جنگل‌های حرا و مکانی دوست‌ داشتنی برای پرندگان مهاجر باشید. قشم علاوه بر داشتن روستاهای دیدنی مثل لافت و میراث فرهنگی غنی خود مثل لنج سازی، با داشتن فرهنگ بومی و لباس‌های محلی منحصر به فرد خود شهر بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود. در دنیای زیبایی‌های ایران و در میان انبوده شهرهای توریست پذیر ایران، بدون شک جزیره قشم یکی از برترین‌ها محسوب می‌شود. از میان برترین جاذبه‌های گردشگری قشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

%name معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

غار خربس( پلاژ سیمین)، دره ستاره‌ها، جزیره ناز، جزیره هنگام، جنگل حرا، تنگه چاهکوه، غار نمکدان، بندر لافت، سد و روستای گوران، دره تندیس‌ها، جزیره هرمز.

قشم یکی از شهرهای توریستی ایران است که با توجه به هوای بسیار گرمی که دارد بهتر است در فصل زمستان به آن سفر کنید. اما اگر می‌خواهید رویدادهای زیبای این جزیره مانند جشن نوروز صیاد، جشن نخل و خرما، و جشن میگو قشم را از دست ندهید بهتر است که به ترتیب در ماه‌های فروردین، دهه آخر شهریور و اواخر آبان ماه به قشم سفر کنید.

قشم 1 800x501 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

اردبیل ( پایتخت کوهستانی ایران)

البته وقتی می گوئیم اردبیل در بین ده شهر برتر گردشگری ایران قرار دارد منظرومان شهرهای توریستی دیگر این استان همچون سرعین و مشگین شهر هم می باشند، خود اردبیل که با بازار تاریخی دیدنی، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی در بین مسافران زبانزد است و سرعین با چشمه آب گرم و مجموعه های آبدرمانی در کنار طولانی ترین پل معلق ایران در مشگین اینجا را به بهترین منطقه سفرهای شما در نیمه اول سال تبدیل خواهد کرد، پیشنهاد می کنیم بخش جاذبه های گردشگری اردبیل را مطالعه فرمایید.

اردبیل 1 800x533 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

تهران ( پایتخت همه چیز تمام ایران)

تهران را خارجی ها با کاخ گلستان ( ثبت یونسکو ) می شناسند، ایرانی ها با کاخ سعد آباد، خود پایتخت نشینان با تفریحات لاکچری توچال، دربند و ولنجک از آن خاطره دارند.  هر چند تهران به عنوان شهری شلوغ و پرترافیک شناخته می‌شود اما همواره از لحاظ توریستی یکی از شلوغ‌ترین شهرهای ایران است. جدا از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی تهران، به دلیل امکانات بالایی که این شهر دارد همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. پس شما هم به ترافیک و دود تهران اهمیت ندهید و حتما به این شهر سفر کنید تا اوقات خوشی را در سفر به تهران سپری کنید. تهران علاوه بر داشتن موزه‌ها و کاخ‌های فراوان که نیازهای تاریخی شما را برطرف می‌کنند، گالری‌های هنری و کافه‌های بسیاری نیز دارد که می‌توانید حسابی در آن‌ها وقت بگذرانید. از میان برترین جاذبه های گردشگری تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهران 2 800x316 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

روستاهای اطراف تهران مثل روستای زرین دشت، روستای ابنیک، روستای افجه، روستای امامه، آبشار کلوگان تهران، دربند، تله سیژ دربند، پیست اسکی دیزین، پیست اسکی شمشک، کاخ موزه گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، موزه آبگینه، موزه تماشاگه زمان، باغ موزه نگارستان، موزه ملی، موزه دفاع مقدس، عمارت مسعودیه، پارک آب وآتش، پل طبیعت، برج میلاد، میدان آزادی، باغ پرندگان تهران، سافاری پارک وحشت چیتگر، دریاچه چیتگر( خلیج فارس)، مجموعه تفریحی توچال، تله کابین توچال، بام تهران، کوشک احمدشاهی تهران، بازار بزرگ تهران، باغ موزه هنر ایرانی، باغ فردوس.

تهران 1 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران
کلان شهر تهران، قلب تپنده ایران و یکی از شهرهای توریستی ایران است که همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی نیز قرار می‌گیرد. تهران شهری است که در تمامی فصول سال شلوغ است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به تهران عید نوروز است که این شهر خلوت می‌شود و میزان آلودگی آن به حداقل می‌رسد. در نتیجه می‌توانید شاهد آسمان آبی و زیبای تهران باشید و از تخفیفات عمده‌ای که برای هتل‌های تهران و تفریحات این شهر در نظر گرفته می‌شود نهایت استفاده را ببرید.

اهواز ( شهر پلهای ایران )

اهواز با داشتن پل‌های بسیار بر فراز رود کارون به «شهر پل‌ها» معروف است. حتی جنگ ایران و عراق هم که خسارت‌های جبران ناپذیری بر اهواز وارد کرد نتوانسته است آرامش مردم این شهر را از بین ببرد و از زیبایی‌های آن کم کند. شهرهای نزدیک اهواز مثل خرمشهر، شوش، شوشتر و دزفول هم همگی با داشتن جاذبه‌های طبیعی نفس گیر و میراث‌های جهانی یونسکو از لحاظ گردشگری شهرهای با ارزشی محسوب می‌شوند. از میان برترین جاذبه‌های گردشگری اهواز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهواز معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

رود کارون، بازار عبدالحمید، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر اهواز، بنای معین‌التجار، پل سفید اهواز، پل سیاه اهواز، دانشگاه سه گوش (دانشکده ادبیات) اهواز، کلیسای سورت مسروپ، آرامگاه علی بن مهزیار، طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه، پل طبیعت کیانپارس، بازار فلافل اهواز (لشکرآباد)، خانه ماپار.

اهواز یکی از شهرهای توریستی ایران است که گردشگران بسیاری با اهداف مختلف به آن سفر می کنند. اما با توجه به آب وهوای گرم و طاقت فرسایی که این شهر دارد، بهترین زمان سفر به اهواز اوایل بهار و آغاز سال نو ایرانی است.

اهواز 1 800x424 معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

و اما رامسر ( عروس شهرهای ایران )

در میان شهرهای شمال کشور و استان مازندران، به رامسر لقب عروس شهرهای ایران داده اند. شهری که دریا، جنگل، طبیعتی سرسبز، آبشارها و دریاچه ها و خلاصه هر آنچه که زیباست دارد. زیباترین روستاهای ایران و سرسبز ترین شهر های ایران را در این شهرستان پیدا می کنید. مکان هایی مانند جواهرده، جنگل های دالخانی، صفارود و بسیاری دیگر را اینجا خواهید یافت. بزرگترین تله کابین ایران را در این شهر خواهید یافت. تله کابینی که از بالای جنگل های سرسبز مازندران می گذرد. تماشای گله های اسب رها شده در دشت های سبز جواهر ده در هوایی مه آلود، می تواند زیباترین منطقه ایران باشد.

رامسر معرفی 10 شهر برتر گردشگری ایران

در رتبه بندی شهرهای توریستی ایران چند استاندارد لحاظ شده است، میزان جذب گردشگر در طول سال، شرایط حمل و نقل عمومی درون و برون شهری، مراکز اقامتی استاندارد، تعداد آثار ثبت شده در میراث ملی و میراث جهانی یونسکو که طبق این عوامل شهرهایی همچون اصفهان، کرمان، تهران، اردبیل، قشم و رشت در رده های بعدی قرار می گیرند، در قسمت زیر نظرات، سوالات و تجربیات خود را برای ما و سایر گردشگران کامنت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *