رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۹

مسجد جامع خورزوق

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد جامع خورزوق حدود ۷۰۰ (هفتصد سال) قدمت دارد و در مرکز شهر خورزوق واقع شده است. ساختمان سلطان حضرت خورزوق که حدود۲۰۰ سال قبل احداث گردیده و بر روی فراری قرار دارد که یکی از اولیا در آن دفن گردیده است. مسجد جامع آقا و مسجد سبزعلی از مساجد قدیمی شهر خورزوق می باشد.

-مسجد مسجد جامع خورزوق

مسجد جامع قدیمی ترخورزوق که گویا به هزارسال قبل بر می گردد. در پشت محراب ایوان جنوبی مسجد قراردارد وفضایی بسیار کوچک در حد اتاقی کوچک است با تاق وچمشمه هم ساخته شده و خشت پخته وبه صورت ضربی می باشد .

مسجد دارای دوایوان در قسمت شمال وجنوب مسجد می باشد که ایوان جنوبی خود سه بخش می با شد وسقف زیبای آن گچ بری شده است وارتفاع بلندی دارد شبستان مسجد در کنار حیاط آن وتاق وچشمه است اما ستونهای آن سنگی نیست .واز خشت وگل درست شده که بر روی آن با گچ سفید اندود شده است در حیاط مسجد دوطرف غرفه بندی شده است در کنار ورودی مسجد سقاخانه ای با یک سنگ قدیمی وجود دارد

           
 

نظر کاربران :

  • محمد اورنگی خورزوقی

    سلام آقای میر حسینی این مطالب بی ریشه و فرهنگ را خود سرانه ننویسید ۳۵۰ سال پیش از آمدن میر شمس به خورزوق مسجد جامع این محل وجود داشته محمد اورنگی

    ۲ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • جعفری

    سلام
    جناب آقای اورنگی عزیز لطفا در خصوص نسب ، فرزندان و نوادگان حاج میر شمس الدین محمد اگر مطالبی دارید در گروه خورزوق سیتی اطلاع رسانی کنید همچنین در مورد وابستگی فامیلهای میر علائی بدری میر شمسی شهشهانی و … به حاج میر شمس الدین محمد نیز اطلاعاتی ارائه نمائید ضمنا ظاهرا ایشان در اواخر دوره صفوی در این مکان(حاج میر شمس خورزوق )مدفون شده اند.

    ۲ خرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سیدمحسن میرحسینی

    باسلام خدمت جناب اورنگی
    اظهرمن الشمس است کافیست از نظر ظاهری نکاهی به حفره هائیکه بر روی سنگ مزار ایشان هست بفرمایید چقد طول می کشد که با انگشتان دست چنین حفره هائی ایجاد شود؟
    آقای دکتر کمال موسوی متولد۱۳۰۵ استادادبیات و تاریخ دانشگاه اصفهان و اولین سفیر ایران در لبنان بعدازانقلاب در نشریه جاویدان متعلق به دانشگاه اصفهان مقاله ای در این خصوص دارند.

    ۲۸ مهر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • سیدمحسن میرحسینی

    بد نیست از عارف بالله و عبد صالح حاج میرشمس الدین محمد از نوادگان امام سجاد علیه السلام که در خورزوق مدفون هستند یادیک کنیم. ایشان یکی از بانیان ساخت مسجد جامع خورزوق بوده است و خورزوق نیز از اسم ایشان یعنی شمس گرفته شده است. و حق بزرگی به گردن مردم خورزوق دارد لیکن قبر ایشان در تکیه ای بنام خودشان غریبانه و بدون سرپناه در باران و آفتاب قرار دارد امید است مردم ان دیار همت کنند و سرپناهی و مرقدی درخور و شایسته ایشان درست کنند سنگ قبر ایشان هم سابقه ۶۰۰الی۷۰۰ساله درد و از لحاظ فرهنگی و باستانی حائز اهمیت است.

    ۱۱ اسفند, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • محمد اورنگی

      سلام آقای میرحسینی طبق چه سند و مدرکی میفرمایید قبر میرالشمس الدین مدفون در خورزوق ۶۰۰ یا ۷۰۰ سال قدمت دارند

      ۲۷ فروردین, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *