جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد اعظم ارومیه

تاریخ بروزرسانی :
۶ مرداد ۱۳۹۶

مسجد اعظم ارومیه در خیابان عسگرآبادی، جنب بازار و میدان گندم‌فروشان واقع است. این مسجد که قبلاً به نام مسجد بازارباش نیز خوانده می‌شد، ‌ دارای شبستان و صحن داخلی مستطیل شکلی است که در وسط آن، ‌ گنبد اصلی بر روی هشت پایه و ستون که از مرمر سفیدکار شده، ‌ قرار دارد. قسمت پایین گنبد سرتاسر شیشه‌ای و نورگیر است؛ بخش عمدهٔ نور داخل مسجد از این پنجره‌ها تأمین می‌شود. در پایین پنجره‌ها کاشی‌های جالبی به کار رفته است که با آیات قرآنی به صورت نوار با سبک اسلیمی (گل و بوته) تزئین یافته است.
در چهار گوشهٔ سقف مسجد، چهار گنبد کوچک هشت ضلعی تعبیه شده که بدون پایه و ستون است. محراب مسجد نیز با کاشی‌های الوان و آیات قرآن به طرز بسیار بدیع و جالبی تزئین یافته است.
از طرف میدان گندم‌فروشان و بازار، مسجد دارای دو در ورودی است که بر بالای هر کدام مناره‌ای است که با گلدسته و کاشی‌های لعابی سبز و زرد تزئین یافته است. این درهای چوبی بی‌نهایت استادانه ساخته شده‌اند. بر روی یکی از درهای ورودی (در سمت راست) ضمن تزئین با کاشی‌های لعابدار، جملهٔ «اللّه و جل جلاله» و در سمت راست آن جملهٔ «محمد رسول‌اللّه» به کار رفته است و در بالای در دیگر مسجد به ترتیب نام امامان معصوم با زمینهٔ‌ لاجوردی و به رنگ سفید نوشته شده است. در قسمت بالای ده پنجره‌ای که به طرف میدان گندم فروشان باز می‌شود نیز نواری از کاشی تعبیه شده که آیاتی از قرآن مجید بر آن نوشته شده است. همچنین در وسط و بالای این نوار، ‌نوشتهٔ «مسجد اعظم» قرار دارد و در قسمت پایین آن، تاریخ بازسازی مسجد دیده می‌شود: «در تاریخ ۱۳۹۲ هجری قمری برابر با ۱۳۵۱ شمسی این مسجد بازارباش به اهتمام مسلمانان تجدیدبنا و مسمی به مسجد اعظم گردید.»

اعظم 1 مسجد اعظم ارومیه

مسجد اعظم مسجد اعظم ارومیه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    مسجدی با گنبد نقره ای که با داشتن منارهای نقره منظره دیدنی و کم نظیر رو بوجود آورده

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد