رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ اسفند ۱۳۹۸

مسجد آخوند گراش

اشتراک گذاری

با سفر به استان فارس و رفتن به شهر زیبای گراش، می توانید از جاذبه های تاریخی این شهر دیدن کنید.یکی از این جاذبه های تاریخی مسجد آخوند شهر گراش است.مسجد آخوند یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای به جامانده در محله ناساگ شهر گراش می باشد.مسجد آخوند گراش در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

مسجد آخوند گراش

قدمت مسجد آخوند:

این مسجد از جمله مسجد های قدیمی گراش به شمار می رود و با توجه به صحبت‌های افراد ساکن در محل و نیز کتیبه ای که بر بالای محراب مسجد موجود است، تاریخ این بنا به زمان نادرشاه افشار می‌رسد.تاریخ بنای مسجد آخوند گراش با توجه به تاریخ مذکور در سنگ نوشته ی موجود در مسجد سال (۱۰۴۵ ه‍.ق) می‌باشد.

این مسجد توسط شیخ عبدالحسین و برادرش شیخ محمد باقر، بنا شده‌است. مسجد آخوند دارای دو سنگ لوح می‌باشد یکی مربوط به بنای مسجد که سال ساخت این بنا با توجه به تاریخ ذکرشده درنوشته سال ۱۰۴۵ ه‍.ق) بوده و توسط حاج زینل آخوند و پسرش ابراهیم بنا شده‌است. سالن این بنا، دارای طاق‌های تیزه دارای است که بر روی چهارستون حمال در چهار بر آن قرار گرفته‌است و در چهار ضلع سالن طاق نماهایی در مقابل هر کدام از طاق‌ها ساخته شده‌است. شبستان مسجد نیز دارای چهارستون دایره‌ای شکل با طاق‌های هلالی در جهت شرقی، غربی و سقفی هلالی شکل است و حیاط آن در جهت شرق بنا ساخته شده‌است.

این بنا شامل: سالن اصلی، حیاط و شبستان است.

مسجد آخوند گراش مسجد آخوند گراش

فضای داخلی مسجد آخوند:

این مسجد به شیوه شبستانی حیاط‌دار و بدون ایوان ساخته شده‌است. تاق های سردر ورودی و نیز تاق های نما از نوع شاه عباسی کار شده‌ است و به خوبی نمایانگر معماری افشاریه می باشد.
ارتفاع آسمانه (سقف) مسجد در شبستان اصلی قبل از مرمت بیشتر بوده‌است که به دلیل خنکی و کوران هوا این امر انجام می‌شده ولی بعد از مرمت ارتفاع آسمانه را پایین‌تر آورده‌اند.

مسجد آخوند گراش مسجد آخوند گراش
بار سقف نیز بر روی چهار عدد ستون انتقال داده می‌شود که مقطع این ستون‌ها قبل از مرمت چهارگوش و بعد از مرمت به صورت دایره تغییر پیدا کرده‌ است.
این مسجد دارای دو محراب، یکی در شبستان اصلی و دیگری در زیرزمین می‌باشد، که بر بالای محراب اصلی کتیبه‌ای سنگی نقش بسته‌ است که ساخت این مسجد را به دوره نادرشاه افشار می‌رساند. تاق‌های فضای شبستان اصلی از نوع تیزه‌دار و شاه عباسی است.
در قسمت شمالی شبستان اصلی نیز دری زیبا و چوبی قرار دارد که به انباری وصل می‌شود. دسترسی به شبستان زمستانه مسجد یا زیرزمین از طریق پله‌هایی با ارتفاع زیاد است که این امر مطمئناً مشکلی در جهت رفت آمد مردم به وجود می‌آورده‌است.
ارتفاع آسمانه (سقف) شبستان زیرزمین یا شبستان زمستانه مسجد به دلیل خنک‌تر بودن در فصول گرم سال و گرم‌تر بودن در فصول سرد سال کمتر از شبستان اصلی است.
آسمانه این شبستان نیز از تاق گهواره‌ای استفاده شده‌است، بر عکس آسمانه شبستان اصلی که تخت بوده‌است.

مرمت مسجد آخوند گراش:

در سال ۱۳۹۴ طی بازدید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس اعلام گردید مرمت این مسجد غیراصولی بوده و نیاز به مرمت اصولی دارد. آسمانه شبستان اصلی بعد از مرمت از تیرچه بلوک استفاده شده ‌است که به گفته هیئت امنا مسجد، قبل از مرمت آسمانه آن از تنه درخت نخل بوده‌ است.بنابراین هم اکنون مسجد آخوند گراش مرمت و بازسازی شده است.

مسجد آخوند گراش مسجد آخوند گراش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *