رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ فروردین ۱۳۹۳

مسئولان بپذیرند، هتل یک ضرورت شهری است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۲۱ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – نشست کارشناسی کمیسیون گردشگری و خدمات با عنوان بررسی راهکارهای توسعه مراکز اقامتی صبح امروز در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

“شبنم بهرامی” رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق ایران با اشاره به تعداد هتلهایی که درسال ۵۷ فعال بودند و آنچه امروز در سال ۹۳ با آن روبه رو هستیم گفت: «در سال ۵۷ شاهد فعالیت ۱۲۳ هتل در تهران بودیم و امروز در سال ۹۳ شاهد فعالیت ۱۲۴ هتل هستیم و در واقع در طول ۴ دهه گذشته تنها یک هتل ۵ ستاره به تعداد هتلهای تهران افزوده شده است.»

او در ادامه به ذکر تعداد مراکز اقامتی تهران پرداخت و گفت: «۵ هتل ۵ ستاره، ۱۰ هتل ۴ ستاره، ۲۳ هتل ۳ ستاره، ۲۹ هتل ۲ ستاره، ۲۳ هتل یک ستاره، ۲۳ هتل آپارتمان و ۱۱ پانسیون در تهران فعال هستند. این درحالی است تنها تعداد هتلهای ۵ ستاره استانبول به ۱۰۰ می رسد و دبی نیز دارای بیش از ۱۰۰ هتل ۵ ستاره است.»

به گفته بهرامی، در پایتخت نه نتها هتل زنجیره ای نداریم بلکه برند نیز در میان هتلها مطرح نیست. گردشگران خارجی نمی توانند از ویزا کارت استفاده کنند و با وجود آنکه تعدادی هتل در دست ساخت داریم اما شاهد به بهره برداری رسیدن آن نیستیم. چراکه هزینه ساخت هتل ۵ ستاره در کلان شهرها حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است.

هتلداری کاری سهل و ممتنع

“رجبعلی خسروآبادی” مدیرکل میراث و گردشگری تهران نیز با اعتقاد برآنکه هتل سازی و هتلداری کاری سهل و ممتنع است تصریح کرد: «هتلسازی و هتلداری سهل است چراکه شاهد آن هستیم در شهرهای جنوبی خلیج فارس بیش از ۱۰۰ هتل ۵ ستاره ساخته شده است. ممتنع است چراکه اگر ساده بود تاکنون باید شاهد ساخت ده ها هتل در تهران می بودیم. نه آنکه بلد نیستیم هتل بسازیم چراکه هر روز شاهد ساخت ساختمان های بزرگ و بلند در سطح شهر هستیم اما هتل ساخته نمی شود.»

او معتقد است: «از آنجا که ساخت هتل خصوصا هتلهای بزرگ در ایران و شهرهای بزگر یک الزام نیست از این رو شاهد ساخته نشدن آن هستیم. این درحالی است که در سایر کشورها، هتل یک الزام شهری است نه آنکه دلم خواست هتل داشته باشم دلم نخواست نداشته باشم. در واقع شهرداری، فرمانداری و استانداری به این نتیجه نرسیده اند که هتل الزام شهری است. چطور می توانیم شاهد ساخته شدن پل های متعدد در سطح شهر باشیم اما هتل ساخته نمی شود.»

خسروآبادی همچنین بر لزوم افزایش امکانات توسعه اشاره کرد و گفت: «هنگامی که هتلی بزرگ ساخته می شود مسئولان می گویند که به دلیل درآمد بالای آن باید مالیات بیشتری پرداخت کند این درحالی است که این امر برای واحدهای کوچکتر کمتر است. تمام این امور توسعه را به سوی کوچک شدن می کشاند چراکه برخی قوانین مانع توسعه هستند.»

مدیرکل میراث و گردشگری تهران همچنین بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: «اگر قوانین و مقررات را به سویی سوق دهیم که افرادی که به سوی توسعه مراکز اقامتی و گردشگری پیش می روند بتوانند از حمایت و تسهیلات دولت بهره مند شوند شاهد رشد و توسعه گردشگری خواهیم بود.»

او همچنین به ظاهر غلط انداز هتلداران اشاره کرد و یادآور شد: «ظاهر افرادی که درحوزه گردشگری و هتلداری فعال هستند بسیار غلط انداز است چراکه همه فکر می کنند ظاهر شیک و تمیز آنها از مرفح بودن و بی نیازی است این درحالی است که هتلداری کاری ۲۴ است و در عین ارزشمند بودن کاری دشوار است.»

خسروآبادی در ادامه از آغاز استانداردسازی هتلهای تهران خبر داد و گفت: «قصد داریم طی ۶ ماه آینده تعداد زیادی از هتلهای پایتخت را وارد سیر استاندارسازی کنیم.»

داشته هایمان را ترمیم کنیم

“ناصر گلدوست” دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز بر لزوم نظارت حمایتی دولت بر فعالیت هتلها تاکید کرد و گفت: «هرچند از کمبود هتل صحبت می شود اما نکته مهمتر آن است که باید داشته هایمان را ترمیم کنیم. اگر نمی توانیم هتل بسازیم حداقل آنچه که داریم را استاندارد کنیم. به طور مثال برخی از هتلهای پاریس حتا ستاره هم ندارند ولی تمیز هستند و خدمات درست ارائه می کنند نه آنه قهوه ای که سفارش داده می شود تا به دست مشتری برسد نیمی از آن درون نلبکی ریخته شود.»

او تاکید کرد: «سود اصلی ورود گردشگر را اصناف می برند چراکه هتلدار تنها هزینه یک شب اقامت را از گردشگر می گیرد اما اصناف هستند که با خریدی که گردشگر می کند سود می برند. این مهم نشان می دهد همه اصناف باید در تعامل با یکدیگر گردشگری را توسعه دهند. این درحالی است که به جای تسهیل ورود گردشگر پروسه ای بوجود می آورند که مانع ورود گردشگر می شود و از آنجمله می توان به دفتر هماهنگی که در سازمان میراث و گردشگری به منظور ورود گردشگران آمریکایی تشکیل شده اشاره کرد.»

توکلی دیگر آژانسدار حاضر در این نشست بود که با تایید صحبتهای گلدوست گفت: «هرچند در زمان ریاست محمد علی نجفی در سازمان میراث و گردشگری قرار بود با تشکیل این دفتر وضعیت حضور گردشگران بهتر شود اما امروزه گردشگران کانادا و انگلیس نیز به لیست گردشگران آمریکا اضافه شده اند و باید پروسه تایید دفتر هماهنگی برای ورود این گردشگران طی شود.»

“محمدرضا کرباسی” دبیر کل اتاق اکو با اشاره به تلاش جهانیان به منظور تولید برای صادرات تاکید کرد: «اگر بخواهیم وارد حوزه ساخت هتل و هتلداری برای ۱۰ سال آینده شویم باید هتل هایی بسازیم که مسافران خارجی از حضور در آن احساس رضایت کنند.»

او در ادامه به توسعه گردشگری سلامت که این رو مورد توجه اتاق اکو قرار گرفته اشاره کرد و گفت: «با توجه به فعالیت های انجام شده در حوزه گردشگری سلامت شاهد ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش ورود گردشگران سلامت به کشور هستیم. چنانکه هر گردشگر سلامت ۳ تا ۵ هزار دلار درآمد برای کشور دارد و در این میان باید همراه نیز داشته باشد که درآمد بیشتری را متوجه گردشگری کشور می کند.»

او با اعلام خبر برگزاری کنفرانس گردشگری سلامت در مرداد ماه سال جاری گفت: «این کنفرانس در مازندران برگزار خواهد شد و باید توجه داشت که سهم کشورهای اسلامی از درآمد ۱۰۰ میلیاردی گردشگران سلامت ناچیز است و بایدبا برگزاری چنین کنفرانس هایی در صدد جذب گردشگر سلامت برآمد.»

فروش اعضای بدن گردشگران سلامت!

در این میان توکلی با اشاره به مسئله گردشگران سلامت گفت: «اینگونه نیست که با برگزاری چند کنفرانس بتوانیم در حوزه گردشگری سلامت موفق عمل کنیم. چراکه دلالان کارشکنی های فراوانی انجام می دهند. به طور مثال یکی از پزشکان می گفت؛ یکی از گردشگران سلامت از عراق به منظور عمل آپاندیس خود به ایران سفر کرد. پس از عمل به کشورش بازگشت و پس از یکسال به دلیل مشکلی به پزشک مراجعه کرد ومتوجه شد در عملی که درایران داشته است کلیه او را درآورده و فروخته اند. تمام این امور مانع توسعه گردشگری سلامت خواهد بود.»

در ادامه این نشست که به منظور بررسی راهکارهای توسعه مراکز اقامتی تشکیل شداه بود، سروری از کانون اتومبیل رانی و جهانگردی به اقامت مسافران نوروزی در کمپ ها و مدارس و خانه های استیجاری اشاره کرد و گفت: «فعالیت این مراکز سبب کمرنگ شدن فعالیت هتلها شده است. از دیگر سو شاهد آن هستیم که ارگان ها در فصول پرمسافر در صدد برگزاری همایش و کنفرانسهای خود در شهرهای پر مسافر برمی آیند اینگونه است که دفاتر خدمات مسافرتی برای آوردن مسافر و اسکان آن با مشکل روبه رو می شوند این درحالی است که در تمام دنیا عرف برآن است تا ارگان ها در فصول کم مسافر کنفرانس یا همایش برگزار می کنند.»

IMAGE635113860236958873 مسئولان بپذیرند، هتل یک ضرورت شهری است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *