جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

مرکز تئاتر حرفه ای خاوران که در جنوب شرق تهران احداث شده، یکی از مراکز اصلی و مهم تئاتر کشور است که قابلیت اجرایی چندین نمایش همزمان در آن وجود دارد. مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران که در کنار فرهنگسرای خاوران واقع در جنوب شرق تهران احداث شده، دارای امکانات و ویژگی‌های گوناگون و خاصی است که آن را از سایر مراکز تئاتر کشور متمایز می‌کند. مجموعه پردیس تئاتر تهران در بزرگراه امام علی، اتوبان شهید محلاتی شرق، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان بقایی واقع است.
تئاتر خاوران بزرگترین مجموعه سالن تئاتر ایران است که در منطقه ۱۵ تهران قرار دارد. ساختمان تئاتر خاوران در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع و با زیر بنایی حدود ۱۶۰۰۰ مترمربع بنا شده‌است. تئاتر خاوران مرکز تخصصی برای تئاتر است. این مرکز در همسایگی فرهنگسرای خاوران ساخته شده‌است. شهرداری تهران گزارش داده که در نیمه خرداد ۱۳۹۲ این مرکز نمایشی آغاز به کار می‌کند. این مرکز هنری و فرهنگی قرار است به عنوان میزبان جشنواره‌های بین‌المللی نمایشی مورد استفاده قرار گیرد. تئاتر خاوران گنجایش ۱۰۰۰ نفر را داشته و ظرفیت برگزاری تئاتر موزیکال، تئاتر سنتی، اجرای ارکستر سمفونیک و کنسرت موسیقی را نیز دارد. این مرکز دارای ۴ سالن نمایش تجربی با گنجایش ۱۵۰ نفر و یک سالن ویژه نمایش‌های عروسکی است. مدیریت ساخت بنای تئاتر خاوران را شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بر عهده گرفته‌است. تئاتر خاوران دارای کارگاه‌های ساخت دکور، کارگاه خیاطی، سالن‌های تمرین، اتاق گریم و دیگر امکانات جانبی و فضاهای پشت صحنه است. سالن نمایش تئاتر عروسکی مرکز تئاتر حرفه‌ای تهران این ظرفیت را دارد که در هر اجرا میزبان ۱۲۰ نفر از علاقه‌مندان به تئاتر عروسکی باشد. مرکز تئاتر خاوران دارای فضای آمفی تئاتر روباز به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع است که برای نمایش‌های آیینی و سنتی تعبیه شده‌است. سالن مجموعه تئاتر خاوران دارای امکان تغییر زاویه کف برای ساخت دکورهای با کف صحنه شیب دار می‌باشد. ظرفیت قرارگیری گروه‌های بسیار بزرگ موسیقی تا بیش از ۲۰۰ نفراز ویژگی‌های سالن تئاتر خاوران است. شروع ساخت این مرکز از سال ۱۳۸۶ بوده‌است.
در پردیس تئاتر تهران به منظور بزرگداشت و ادای احترام به پیشکسوتان هنرهای نمایشی، پنج سالن این مرکز با نام هنرمندان شناخته شده؛ علی نصیریان، داوود رشیدی، محمود محمد و جمشید مشایخی، و محمد علی کشاورز نامگذاری شده‌است.
مرکز تئاتر حرفه‌ای تهران قابلیت میزبانی جشنواره‌های بین‌المللی را نیز دارد. این مجموعه دارای یک لابی اصلی است که در طبقه بالا و ضلع غربی آن یک قرائت‌خانه وغرفه‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شده است. همچنین در ضلع شرقی این لابی یک سالن کنفرانس مطبوعاتی قرار گرفته است
کتابخانه تخصصی، سایت اینترنت، گالری‌ها و ایجاد فضاهای کارگاهی و آموزشی با مساحتی نزدیک به ۴ هزار مترمربع و مکان‌هایی تفریحی چون رستوران، فروشگاه، سالن بازی کودکان و غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌شوند.
مسیر دسترسی:
مسیر اتوبوس
خط دو سامانه اتوبوس های تندرو ( بی آر تی) درست در مقابل فرهنگسرای خاوران ایستگاه دارد
مسیر خودروی شخصی
امکان دسترسی آن از طریق بزرگراه امام علی(ع)، خروجی بزرگراه شهید محلاتی یا صاحب الزمان وجود دارد.

مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران 1 مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران 2 مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران 3 مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران 4 مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران 5 مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران
مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران 6 مرکز تئاتر حرفه ای خاوران تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *