جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مراسم محرم در برغان

تاریخ بروزرسانی :
۲ خرداد ۱۳۹۹

مراسم محرم در برغان بسیار دیدنی ست .برغان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان البرز است که در شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته و هرساله گردشگران زیادی از این روستا بازدید می کنند، گردشگری مذهبی در این روستا همچنان در محرم هم رونق دارد.برگزاری مراسم حجره‌داران در اشتهارد، اعطای شال عزا به مداحان، برپایی مراسم تعزیه در روستا بَرغان و نخل گردانی یزدی‌ها در کرج ازجمله آداب‌ورسوم البرزی‌ها در ایام محرم است. هنر تعزیه در ایران برای انتقال پیام و مفهوم عاشورا به نسل‌های بعد، از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

ریشه تعزیه هنوز مشخص نشده است، اما گروهی در این خصوص می‌گویند؛ زمانی که ایرانی‌ها دین شیعه را پذیرفتند برای زنده نگه‌داشتن آداب‌ورسوم و برای مقابله با تحریکات عثمانی‌ها، برگزاری مراسمی با اسم‌هایی شبیه‌خوانی، پرده‌خوانی و محله خوانی آغازشده است.

محرم در برغان01 مراسم محرم در برغان

برگزاری مراسم تعزیه و نمایش واقعه عاشورا از دیگر مراسم‌هایی است که اغلب در شهرستان‌های البرز به ویژه روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ برگزار می‌شود.منطقه جغرافیایی البرز به بخش‌های شرقی، غربی و مرکزی تقسیم‌شده، استان البرز در بخش مرکزی و جنوبی این منطقه جغرافیایی واقع‌شده است به همین دلیل و به‌طور تقریبی آداب‌ورسوم بین ما و دیگر استان‌های واقع در این منطقه مشترک است. وجود اقوام مختلف در البرز آن را به نماد کوچکی از ایران، برای نمایش آداب و رسوم مختلف مردم سراسر کشور تبدیل کرده است. عاشورا در برغان رنگ و بوی دیگر دارد و خشت خشت این آبادی شاهد برگزاری مراسم مختلف برای زنده نگه داشتن واقعه کربلا است.

هر ساله مردم مراسم محرم در برغان را برگزار می‌کنند، اما از همه زنده‌تر برگزاری تعزیه درحسینیه اعظم است زیرا تعزیه به‌عنوان بخشی از مراسم سوگواری ماه محرم بیانگر وجهی از تاریخ دینی شیعیان و نشان‌دهنده رخدادی واقعی در جهان تشییع است، تعزیه از گذشته‌های دور وجود داشته و تاکنون ادامه دارد. مرحوم ناظم، مرحوم ملا محمد بکائی و ملا قاسم بکائی از تعزیه‌خوانان مشهور برغانی هستند که خود به‌نوعی صاحب سبک بودند.از جمله بزرگان تعزیه کشور در عصر معاصر می‌توان به مرحوم میرزا ابوالقاسم بکایی و علی اصغر برغانی اشاره کرد که هر ۲ ساوجبلاغی بودند.

محرم در برغان1 مراسم محرم در برغان

حسینیه اعظم برغان مربوط به دوره صفوی در روستای برغان بخش چندار استان البرز از جمله مکان‌های مشهور تاریخی مذهبی کشور بوده که بسیاری بر این باورند که پس از تکیه دولت در تهران، پذیرای بیشترین گروه‌های تعزیه در ایام محرم است. حسینیه اعظم برغان یکی از تکیه‌های مشهور ایران است، ماه محرم که فرا می‌رسد در و دیوار روستا سیاه پوش می‌شود، اینجا عاشورا رنگ و بوی دیگر دارد، خشت خشت این آبادی شاهد برگزاری مراسم‌های مختلف برای زنده نگاه داشتن واقعه عاشورا است. دست اندرکاران حسینیه اعظم برغان همه ساله چند روز قبل از محرم با تلاشی وصف ناپذیر این مکان را برای پذیرایی از خیل عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آماده می کنند. سر در حسینیه اعظم برغان سال ۱۳۶۷ شمسی بازسازی‌ شد و زمان ساخت حسینیه به حدود سال‌ ۸۶۰ هجری قمری (زمان فرمانروایی آخرین شاه رستمدار) نسبت داده می‌شود و محتمل است پایه‌گذاری این بنا به‌ عنوان تکیه مربوط به همان سال‌ها باشد، زیرا ایجاد هر بنایی در یک مکان آن‌ هم با این وسعت و دقت اغلب بدون سابقه و علت نیست هرچند که در سرستون شرقی بخش شاه‌نشین این حسینیه سال ساخت آن ۹۳۱ هجری قمری قد شده و معمار آن استاد اسماعیل بنا میدانند.

حسینیه اعظم بَرغان در ضلع شمالی میدان روستا واقع‌ شده و دارای ۲ طبقه است، طبقه همکف یا اول، دارای ۱۰ حجره بوده و مخصوص عزاداران است، شاه‌نشین (ضلع شمالی بنا نقطه مقابل در) فضای ورودی مردانه و زنانه، اتاق تعزیه‌خوان‌ها، رخت‌کن، انبار، راه‌پله‌ها، تخت تعزیه‌خوان‌ها و کف بنا نیز از دیگر فضاهای موجود در این بنای تاریخی است.

محرم در برغان3 مراسم محرم در برغان
طبقه اول ویژه مردان است و همچنین در طبقه دوم معجر‌ها و راهرو‌هایی وجود دارد که زنان در آن مکان‌ها به مراسمات مذهبی می‌پردازند. ساختمان حسینیه از غیرچوبی و دیوار‌ها همه از خشت خام و کاه‌گل هستند، این مکان در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۲۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
تاکنون شش اثر ناملموس مربوط به آئین‌های عاشورایی در البرز به فهرست آثار ملی اضافه‌شده است. مراسم تعزیه روستای برغان، مراسم آماده‌سازی حسینیه اعظم برغان برای محرم، مراسم نذر ریشه در روستای برغان، مراسم عاشورای قدیم در روستای مهران، مراسم سینه‌زنی «شیلنگه» روستای گلینک طالقان و مراسم آش حلیم ۲۸ صفر شهر کرج در سال‌های گذشته به ثبت آثار ملی رسیده است.
در روزهای ماه محرم، آئین تعزیه در سراسر ایران اجرا می‌شود، در شب اول محرم مردم در تکیه‌ها، حسینیه‌ها یا خانه بزرگان محله، گرد هم جمع می‌شدند و کدورت‌ها را کنار می‌گذاشتند، آن‌ها همچنین اولین شب سال قمری تعزیه برگزار می‌کردند. مراسم سیاه پوشان و اهدای شال عزای حسینی به مداحان، پیر غلامان و هیئت‌های مذهبی هم یکی از مراسم‌های ویژه است که در ایام محرم در استان البرز برگزار می‌شود.
در استان البرز دو پایگاه تعزیه یکی در برغان و دیگری در کلاک وجود دارد، موزه تعزیه تکیه اعظم کلاک ۴۰۰ نوع لباس و تجهیزات تعزیه دارد که در ایران بی‌نظیر است و البته شهرستان طالقان هم در رشد تعزیه نقش بسزایی داشته است.
یکی از آیین‌هایی که از اهمیت معنوی بالایی در بین مردم استان البرز ازجمله آذری‌زبان ها برخوردار است.

مراسم محرم در برغان 4 مراسم محرم در برغان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *