رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ تیر ۱۳۹۹

محله مفتح شمالی تهران

اشتراک گذاری

محله مفتح شمالی تهران ، واقع در شمال میدان هفت تیر، در محدوده ی شمال مرکز شهر تهران قرار داردو به بورس لباس مجلسی زنانه در تهران به دلیل تعداد زیاد مغازه های آن مشهور است . دسترسی آسان با تنوع گزینه های حمل و نقل عمومی در این محله مثل اتوبوس، مترو و تاکسی؛ به آسانی امکان پذیر بوده و فاقد ترافیک است. محله مفتح شمالی در منطقه ۷ شهرداری واقع شده است و از شرق به خیابان سهروردی ، از غرب به مدرس و میر عماد ،از شمال به بهشتی و از جنوب به میدان هفت تیر محدود می شود .

 محله مفتح شمالی

دسترسی محلی این محله به بزرگراه مدرس‌ ، بزرگراه رسالت-حکیم ، هفت تیر، مطهری، بهارشیراز، بهشتی به آسانی صورت می پذیرد . این محله ایستگاه مترو دارد ولی ایستگاه BRT ندارد .

مفتح شمالی مرز ورود به تپه های عباس آباد است و متروی شهید مفتح در تقاطع این خیابان و مطهری قرار دارد. محله مفتح شمالی از جنوب به هفت تیر و بهار شیراز راه دارد و کوچه های غربی که در انتهای شهید مفتح شمالی قرار دارند از سمت شرق به مفتح و از سمت غرب به مدرس وارد می شوند.

 محله مفتح شمالی

بافت محله مفتح شمالی

قدمت خیابان مفتح شمالی حدود ۵۰ سال و بافت آن ساختمان های چند سال ساخت تا نوساز است. ساختمان های این خیابان هم مسکونی و هم اداری می باشند. به علت قرار داشتن در منطقه ی طرح ترافیک به جز ساعت اولیه ی اتمام طرح، تردد در آن به آسانی صورت می گیرد؛ همچنین محله مفتح شمالی به علت دسترسی های محلی متعدد قادر به تاَمین نیازهای ساکنین خود می باشد.

 محله مفتح شمالی

نام محله مفتح شمالی

نام قدیمی خیابان مفتح، روزولت بوده که به علت ترور دکتر مفتح در آذر سال ۵۸ در محل دانشکده ی الهیات واقع در این خیابان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نام آن به خیابان شهید مفتح تغییر می کند.

دسترسی ها و خیابان های مهم این محله

تردد خیابان مفتح شمالی از شمال به جنوب صورت می گیرد و یکی از ورودی های آن از خیابان شهید بهشتی است. این خیابان از جنوب به هفت تیر منتهی می گردد که به واسطه ی آن به مفتح جنوبی، کریمخان زند ، بهارشیراز و ابتدای بزرگراه مدرس راه می یابد؛ همچنین خیابان مطهری، مفتح شمالی را قطع می کند و ازاین طریق به بخش جنوبی این خیابان راه پیدا می کند. کوچه های غربی که در قسمت جنوبی خیابان مفتح شمالی واقع اند از سمت غرب به بزرگراه مدرس راه دارند.

مراكز آموزشی و فرهنگی مفتح شمالی

سینما پایتخت، سینمایی کوچک و محلی از شاخص ترین مراکز فرهنگی در محله مفتح شمالی است. آموزشگاه های زبان در محدوده ی هفت تیر و نزدیک به این خیابان، همچنین وجود آموزشگاه موسیقی هنر پارسه از دیگر نکات درخشان این محله است. کلاس های آموزشی فصلی نیز در مسجدالجواد برای سنین مختلف برقرار می گردد.

از مدارس این محله می توان به دبستان پسرانه ی دولتی طلوع اسلام، دبیرستان پسرانه ی شهید رجایی، دبیرستان دخترانه ی شهدای هفت تیر، مجتمع آموزشی هوشمند سیمای نور و دبیرستان پسرانه ی غیردولتی بحرالعلوم نام برد. همچنین دانشکده ی الهیات دانشگاه تهران ، مرکز آموزش عالی واقع در خیابان مفتح شمالی است.

 محله مفتح شمالی

مراکز خرید محله مفتح شمالی

اصلی ترین مرکز خرید برای این محله فروشگاه زنجیره ای یاس در میدان هفت تیر است. مغازه های مختلف از ابزارفروشی تا میوه فروشی و سوپر مارکت در خیابان مفتح شمالی و کوچه ها و خیابان های اطراف وجود دارند؛ همچنین یک تره بار در خیابان علی اکبری نزدیک به این محله قرار دارد. از جمله پاساژهای خیابان مفتح شمالی می توان به برج مرجان اشاره کرد.

 محله مفتح شمالی

مساجد و حسینیه های شاخص محله

مسجد الجواد در میدان هفت تیر، مسجد طلاچیان و مسجد الرضا در نزدیکی خیابان مفتح شمالی قرار دارند. حسینیه ثارالله نیز از حسینیه های فعال و شاخص این محل در ایام ماه محرم است.

مسجد الجواد

مراکز درمانی محله مفتح شمالی

داروخانه ی ابن سینا در محله مفتح شمالی، پایین تر از چهار راه زهره قرار دارد و نیاز ساکنین را تاَمین می کند. از مراکز درمانی نزدیک این محله بیمارستان جم، ساختمان پزشکان ۲۵۰ روبروی خیابان میرعماد، مرکز جراحی محدود پویا و… است که خدمات درمانی را به ساکنین این محدوده و محله های مجاور آن ارائه می کند.

مراکز مهم دولتی محله مفتح شمالی

خیابان مفتح شمالی دارای چهار مرکز دولتی شامل مجتمع قضایی ارشاد، صندوق تعاون صنفی، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و اداره پست ۱۵ مفتح است.همچنین تعداد زیادی بانک در فاصله های کوتاه و نزدیک به یکدیگر، در این خیابان قرار دارند همچون بانک سپه، بانک ملی، بانک ملت، بانک صادرات، بانک سینا و بانک قوامین.

 محله مفتح شمالی

اماکن تفریحی ، ورزشی محله مفتح شمالی

خوشبختانه محله مفتح دارای مراکز تفریحی متعددی است که از هر حیث برای تفریحات ساکنین محلی کافی است، از جمله این مراکز تفریحی می توانیم به فضای بازی کودکان واقع در طبقه ی آخر فروشگاه یاس و پارک کوچک افرا و استخر ساحل آرام اشاره کنیم که از نزدیک ترین اماکن تفریحی به این خیابان هستند .

به طور کلی ساکنین محله مفتح شمالی از اماکن تفریحی محله های اطراف نیز بهره می برند، خانه هنرمندان در پارک ایرانشهر، ورزشگاه شیرودی در خیابان مفتح جنوبی و پارک بهار و نیز انواع کافه ها برای دوستداران کافه گردی در این منطقه، نمونه هایی از این مکان های تفریحی هستند.

 محله مفتح شمالی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *