رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آذر ۱۳۹۸

محله دردشت اصفهان

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از جاذبه های گردشگری شهرهای بزرگ رفتن به کوچه پس کوچه ها و محله های قدیمی و تاریخی این شهرهاست . اصفهان هم چندین محله تاریخی دارد که یکی از آنها محله دردشت اصفهان است که بسیار قدیمی است . در کوچه پس کوچه های شهری به بزرگی اصفهان می توان به محله‌هایی که علی‌رغم تمامی فراز و نشیب‌های تاریخی، همچنان هویت خویش را حفظ کرده‌ و قصد دارند همه آن تجربه‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل کنند می توان رفت . در گذشته سیستم تقسیم‌بندی اصفهان بر پایه محله‌های مسکونی استوار بود. شیوه‌ای که همچنان ادامه دارد. پس از محله دردشت، سه محله بزرگ در اصفهان به بزرگی و قدمت شناخته شده‌اند که یکی محله جوباره و دیگری محله کران و سومین محل قدیمی در اصفهان، محله کوشک است. البته ناگفته نماند که تعداد محله‌های بزرگ و قدیمی در این شهر متمدن بیشتر از این‌ها است.

محله دردشت اصفهان  محله دردشت اصفهان

محور گردشگری در محله دردشت از «مدرس ابن سینا» و «منار گلدسته» آغاز می‌شود، از «بازارچه دردشت» می‌گذرد، و پس از «کاروان‌سرای دردشت» و «سقاخانه»، به «حمام دردشت» می‌رسد. بعد مسجد آقانور را پشت سر می‌گذارد، به دو مناره بلند به‌نام «مناره‌های دردشت» می‌رسد، کنار «آرامگاه سلطان بخت آغا» توقفی کوتاه می‌کند، «خانه تاریخی جواهری» را تماشا می‌کند، و به میدان عتیق (امام علی(ع)) ختم می‌شود. البته دیدنی‌ها بسیار بیشتر از این مواردی است که ذکر شد.محله قدیمی دردشت در جنوب خیابان عبدالرزاق که از خیابان‌های بنام اصفهان است قرار دارد. یکی از موارد دیدنی و بسیار جالب در این گردش «مدرس ابن سینا» است. این مدرس در کوچه پاگل‌دسته محله دردشت، بالاتر از مدرسه شفیعیه، واقع است.

بازارچه دردشت  محله دردشت اصفهان

حمام تاریخی دردشت که به حمام بازارچه نیز معروف است بخش دیگری از جذابیت‌های این محل و بازار قدیمی‌اش است. این حمام در نزدیکی مسجد آقانور در محله دردشت واقع شده است.اینجا محل تدریس شیخ الرییس در زمان آل بویه است که وی در اصفهان زندگی می‌کرد. متاسفانه داخل آن در حال تخریب و فرسوده‌شدن در گذر زمان است و قفل محکم در چوبی آن نشان می‌دهد که امکان ورود به آن هم وجود ندارد. اما بنایی جذاب است و گنبد آجری، با قدمت بسیارش، تماشایی است؛ خصوصا این که فکر کنیم در گذشته چه افراد بزرگی در این مکان مشغول درس و بحث می‌شدند. عده‌ای معتقدند این مکان مقبره ابن سینا هم هست و او در این محل دفن شده است.

کمی آن‌سوتر، درست سمت مخالف مدرس ابن سینا، منار پاگل‌دسته به چشم می‌خورد. بخشی از آن در اثر گذشت زمان از بین رفته، اما بخشی از آن هم باقی مانده است. این منار بنایی به‌جامانده از دوران حکومت سلجوقیان در ایران و اصفهان است. مناری آجری با گلدسته قدیمی‌اش که بسیار تماشایی است.

بازارچه دردشت  محله دردشت اصفهان

در این محله بازاری از دوران صفوی به جای مانده که جذابیت های بی شماری دارد . در ابتدا نگاهمان به کاروان‌سرای متروک و قدیمی آن می‌افتد که متاسفانه فرسوده شده است، اما آثار آن همچنان پابرجا است.از دیگر آثار جالب‌توجه در این بازار سقاخانه‌ای بسیار زیبا است. این سقاخانه نقشی از حضرت عباس (ع) را در‌حالی‌که دارد مشکی از آب را از دست زنی با لباس آبی می‌گیرد تصویر کرده است. بر بالای نقاشی، در پیشانی تصویر، نام امام حسین (ع) بر لوحی بزرگ به چشم می‌خورد. زمینه اطراف این لوح را کاشی‌های هفت‌رنگ و گل‌های اسلیمی تزیین کرده‌اند.

تزیینات کاشی‌کاری فیروزه‌ای‌رنگ نیز به این سقاخانه زیبایی خاصی بخشیده است. اشعاری در مورد حضرت عباس (ع) هم در کناره‌های اثر دیده می‌شود. در قسمت پایین، در دو سمت کاشی‌ها نوشته شده: به لعنت خدا گرفتار شود کسی که به کاشی‌ها خیانت کند. این سقاخانه در زمان صفویان بسیار پررونق بود. سقاخانه‌ای که تنها سقاخانه آیینه‌کاری در اصفهان به شمار می‌آید.

حمام بازارچه

حمام تاریخی دردشت که به حمام بازارچه نیز معروف است بخش دیگری از جذابیت‌های این محل و بازار قدیمی‌اش است. این حمام در نزدیکی مسجد آقانور در محله دردشت واقع شده است. این حمام را در زمان سلطنت شاه صفی و شاه عباس دوم فردی به‌نام آقا مومن بنا کرد. این حمام ۷۶۰ متر مربع مساحت دارد و جاذبه‌هایی دارد که بسیار گفتنی و تماشایی است و خود جایگاهی جداگانه می‌طلبد.

حمام تاریخی دردشت  محله دردشت اصفهان

آرامگاه سلطان بخت آغا

دیگر اثر ارزشمند این ناحیه و این محل قدیمی آرامگاه سلطان بخت آغا است. وی برادرزاده شاه شیخ ابو‌اسحاق، پادشاه سده هشتم شمسی بود. پس از قتل عمویش به‌دست آل مظفر، تصمیم به انتقام از آن‌ها می‌گیرد. لذا با سلطان محمود آل مظفر (مظفری) ازدواج می‌کند تا به دربار راه یابد و به‌موقع انتقام خون عمویش را بگیرد اما سلطان محمود از توطیه او آگاه می‌شود و او را به قتل می‌رساند. سلطان بخت آغا اکنون گنبدی از آجر و آرامگاهی کوچک در اصفهان و در محله دردشت دارد.مناره‌های بلند دردشت در همسایگی آرامگاه سلطان بخت آغا بخش دیگری از جاذبه‌های این محل است. مناره‌هایی بلند که بازمانده از دوران ایلخانان مغول و حکومت آن‌ها در اصفهان است. بنایی به‌جامانده از سده‌های هفت و هشت قمری با ارتفاع حدود پانزده متر.

خانه تاریخی جواهری، خانه‌ای به‌جامانده از دوران حکومت قاجار در اصفهان، نقطه پایان این سفر است. اما حکایت همچنان باقی است. این محله و این منطقه دیدنی‌هایی بی‌شمار دارد که هریک نوشته‌ای جداگانه می‌طلبد.

آرامگاه سلطان بخت آغا محله دردشت اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *