جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ماهی شکم پر گیلانی

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۴۰۱

ماهی شکم پر گیلانی یکی از غذاهای محبوب ، خوشمزه و پر طرفدار گیلان است که با استفاده از روش های مختلف طبخ می شود. ماهی سفید شکم پر معمولا در لیست شام مهمانی و شام شب عید گیلانی است. علاوه بر آن پای ثابت شام شب یلدا نیز می باشد. برای تهیه این غذا داخل شکم ماهی سفید را با مخلفات و رب انار و سبزی پر می‌کنند. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این غذای پر از فایده آشنا شوید.

ماهی شکم پر 11 ماهی شکم پر گیلانی

مواد لازم :

ماهی سفید یا قزل آلا (هر نوع ماهی به دلخواه یک کیلوگرم)
گردو ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
سبزی معطر (پونه، گشنیز، چوچاق، نعناع، خالواش، برگ سیر) سه قاشق غذاخوری خرد شده
پیاز متوسط یک عدد رنده شده
رب انار به میزان لازم
روغن به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه :

– داخل ماهی را خوب تمیز کرده با نمک و فلفل مزه دار می کنیم و در ضمن روی پوست ماهی را نیز به کمی نمک و فلفل آغشته میکنیم.
– پیاز را رنده کرده، آبش را گرفته با گردو، رب انار، سبزی معطر و نمک و فلفل مخلوط می کنیم.
– مواد مخلوط شده را داخل شکم ماهی قرار داده و با نخ و سوزن یا خلال دندان لبه های شکم ماهی را روی هم می بندیم.

ماهی شکم پر1 ماهی شکم پر گیلانی

طریقه ی پخت ماهی شکم پر گیلانی

۱- اگر بخواهیم ماهی را در تابه سرخ کنیم ابتدا تهِ تابه را با کره یا روغن چرب کرده و یک ردیف پیاز حلقه شده تهِ تابه می چینیم. ماهی را روی آن قرار داده، در تابه را گذاشته تا با حرارت ملایم پخته و سرخ شود.
۲- در صورتی که بخواهیم غذا را در فر آماده کنیم، ماهی را در فویل پیچیده و به مدت یک تا یک ساعت و نیم آن را در فر قرار داده و وقتی ماهی آماده شد. فویل را درآورده پوست ماهی را کاملا جدا نموده و ماهی را به روغن و کره آغشته می کنیم و چند دقیقه دیگر در فر قرار داده تا طلایی شود.

روش های پخت در نقاط مختلف گیلان:

– این غذا در شرق گیلان با سبزی های گشنیز، نعناع، چوچاق(چوشاق)، خالواش(کوت کوتو) طبخ شده و میزان مصرف گردو بیشتر از سبزی می باشد.
– غرب گیلان از سبزی های گشنیز، نعناع، چوچاق(بلش)، برگ سیر یا چند دانه سیر استفاده می شود و مقدار گردو به مانند شرق گیلان بیشتر از سبزی می باشد.
– در رشت سبزی های یاد شده در مواد لازم استفاده می شود اما گردو خیلی کمتر از سبزی می باشد برای طعم دار کردن پوست ماهی از گلپر و سُماق استفاده می کنند.
– در بندر انزلی اشبل ماهی را به مواد شکم پر اضافه کرده و به همراه مواد داخل ماهی شکم پر قرار می دهند.

نکات ماهی شکم پر گیلانی

برای بهتر پخته شدن ماهی چند برش روی ماهی ایجاد نمایید.
ماهی شکم پر شما برای اینکه معطر و خوشمزه شود، می‌توانید زمانی که ماهی را در فر قرار می‌دهید، داخل سینی ماهی، هویج، کرفس، پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ای بگذارید.
برای اینکه ماهی شکم پر شما در فر رنگ طلایی و زیبایی بگیرد، بهتر است در حین پخت چند بار از ترکیب روغن با کمی زردچوبه روی آن استفاده کنید.
در طرز پخت ماهی سفید در توستر ابتدا باید توستر را برای چند دقیقه گرم کنید. سپس می‌توانید ماهی را برای حدود ۳۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در توستر قرار دهید.
طرز تهیه ماهی آزاد شکم پر درست مثل روش پخت ماهی سفید است. شما می‌توانید این ماهی را هم روی گاز سرخ کنید و هم داخل فر قرار دهید. ماهی آزاد شکم پر طعم بسیار لذیذی دارد و بسیاری افراد ترجیح می‌دهند برای درست کردن ماهی شکم پر از این نوع ماهی استفاده کنند.

ماهی شکم پر گیلانی ماهی شکم پر گیلانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 12 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *