رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ فروردین ۱۴۰۲

کاروانسرای شاه عباسی دامغان

اشتراک گذاری

کاروانسرای شاه عباسی دامغان با سازه آجری مربوط به دوره صفوی است و در مرکز شهر در نزدیکی چند اثر از جمله امامزادگان جعفرومحمد(ع)، چهل دختر، خانقاه شاهرخ تیموری و بازار سنتی دامغان واقع شده است. این کاروانسرا به شماره ۱۹۶۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. معماری زیبای کاروانسرای مذکور و در کل خود این کاروانسرا، از معدود کاروانسراهای درون شهری است. کاروانسرای دامغان از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که دارای ۲۰ حجره و شاه نشین است.
نما سازی این کاروانسرا ساده و بی پیرایه است و در هر چهار ایوان چهار حجره قرار دارد که به صورت قرینه رو به روی یکدیگر قرار دارند. این شهرستان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده اند. شهرستان دامغان در فاصله ۱۱۵ کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و بیش از ۹۴ هزار نفر جمعیت دارد.

 کاروانسرای شاه عباسی دامغان

کاروانسراهای دامغان

شهرستان دامغان دارای بیش از ۱۰۰ قلعه و کاروانسرا است. این ظرفیت بی نظیر نیازمند توجه بیشتر مردم و سرمایه گذاران به منظور تقویت و احیای این بناهای تاریخی است. کاروانسرا یا «تیم» که بزرگ‌ترین نوع ساختمان‌های اسلامی است. ترکیبی است از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گروهی سفر می‌کنند. سرای، به معنی خانه و مکان.پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود. یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست. یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی همین موضوع است.

برای آشنایی بیشتر با شهر دامغان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در دامغان را مطالعه بفرمایید.

نحوه دسترسی به کاروانسرای شاه عباسی دامغان

کاروانسرای شاه عباسی دامغان با توجه به مساحت بالا، قرار گرفتن در مرکز شهر و نزدیکی به بنای تاریخی چهل دختران و امامزادگان جعفر (ع) و محمد (ع) دارای ارزش تاریخی بالایی است. کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر دامغان ، مجاور مهمانسرای جهانگردی واقع شده است.

کاروانسرای شاه عباسی دامغان

کاروانسرای شاه عباسی دامغان کاروانسرای شاه عباسی دامغان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *