رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ شهریور ۱۳۹۶

قیمه نثار قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

استان زیبای قزوین یکی از قدیمی‌ترین استان های کشور می‌باشد. شهری واقع در شمال‌غربی ایران که در نوشته‌های باستانی با نام‌های مختلفی همچون آرساسپا، آرساس، راژیا، اردپا، کشوین و قسوین خوانده شده است. این استان به خاطر واقع شدن در میان رشته کوه خرقان، رامند و البرز مرکزی آب و هوای خاصی دارد. همین موضوع در تنوع غذایی این منطقه تأثیر چشمگیری داشته است. غذاهایی که با عطر‌و‌طعم فوق العاده‌شان جایگاه خاصی در میان مردم این استان و گردشگران سراسر جهان دارند. با سفر به این خطه از کشور، می‌توانید از عطر و طعم دلچسب غذاهای محلی آن نهایت لذت را ببرید. غذاهایی که شاید عطر‌و‌طعم آن‌ها را هرگز فراموش نکنید. یکی از این غذاهای خوشمزه « قیمه‌نثار » می‌باشد. به جرأت می‌توان گفت که این غذا جزء محبوب‌‌ترین و پرطرفدارترین غذای قزوین است. مردم قزوین قیمه‌نثار را در مهمانی‌‌ها و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، مراسم عروسی و ایام عید برای مهمان‌‌های عزیزشان به همراه ماست و سبزی‌خوردن سرو می‌کنند. در این مقاله طرز پخت این غذای خوشمزه و خوش‌عطر را برای شما ذکر می‌کنیم تا آن را در منزل تهیه کرده و در کنار خانواده نوش‌جان فرمایید.
مواد لازم:
برنج: ۵ پیمانه.
گوشت قیمه‌ای: ۵۰۰ گرم ( مغز ران یا سردست).
پیاز نگینی ریز شده: ۱ عدد.
رب گوجه‌فرنگی: ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری.
زعفران غلیظ: ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری.
زردچوبه: ۵/۱ قاشق مربا‌خوری.
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم.
دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری.
هل ساییده: ۱ قاشق چای‌خوری.
گرد لیمو‌عمانی: ۱ قاشق چای‌خوری.
پیاز داغ: ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری.
گلاب: ۲/۱ پیمانه.
زرشک: ۱۰۰ گرم.
شکر: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
خلال بادام: ۵۰ گرم.
خلال پسته: ۵۰ گرم.
خلال نارنج یا پرتقال: ۳۰ گرم.
روغن مایع: به میزان لازم.
برنج زعفرانی:
برنج دم‌کشیده: ۵/۱ پیمانه.
گلاب: ۲/۱ پیمانه.
کره: ۳۰ گرم.
روغن مایع: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
زعفران غلیظ: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
دستورالعمل:
برای شروع کار ابتدا خلال بادام و پسته را شسته و بعد از رفتن آب آن‌ها، هر کدام را جداگانه در روغن تفت می‌دهیم. سپس خلال پرتقال را ۴ بار می‌جوشانیم و هر بار آبش را عوض می‌کنیم تا تلخی آن از بین برود. بعد از گرفته شدن آب آن به همراه ۲ تا ۳ قاشق شکر تفت می‌دهیم تا شکر آب شده و به خرد خلال‌ها برود. در انتها کمی زعفران به خلال پرتقال اضافه می‌کنیم. سپس، زرشک را شسته و بعد از کشیده شدن آب آن به همراه ۲ قاشق شکر در کمی روغن مایع تفتش می‌دهیم. وقتی شکر کاملاٌ آب شد آن را از روی شعله برمی‌داریم.
در مرحله بعد، گوشت‌ها را در اندازه‌های ۵/۲ در ۵/۲ سانتی‌متر خرد می‌کنیم. سپس، درون ماهی‌تابه کمی روغن ریخته و بعد از داغ شدن، گوشت‌ها را به همراه پیاز نگینی در آن کمی تفت می‌دهیم تا آب گوشت کاملاٌ کشیده شود. بعد، زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه‌‌فرنگی را به مواد اضافه کرده و تفت می‌دهیم.سپس، مقداری زعفران آب کرده و آب بر روی مواد ریخته و اجازه می‌دهیم تا مواد با حرارت ملایم نیم‌پز شود. برنجی را که از شب قبل خیس کرده‌ایم در آب می‌پزیم و دم می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که حتماٌ برنج را به صورت زنده‌تر آبکش کنید. زمانی که گوشت نیم‌پز شد، نمک، پیاز داغ، دارچین و کمی از خلال‌ها و زرشک را به غذا اضافه کرده و می‌گذاریم تا خورشت کاملاٌ پخته و به اصطلاح جا بیفتد. اواخر پخت، گلاب و هل را اضافه می‌کنیم. زمان سرو خورشت را لابه‌لای برنج ریخته و با برنج زعفرانی، خلال‌ها و زرشک تزیین کرده و سرو می‌کنیم.

 قیمه نثار قزوین

 قیمه نثار قزوین

 قیمه نثار قزوین

 قیمه نثار قزوین

 قیمه نثار قزوین

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    طعم خیلی خوبی داره من میپسندم این غذارو شما هم می تونید از این غذا درست کنید و کاملا از طعم و مزه ی اون لذت ببرید

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    بسيار خوشمزه است و بيشتر در روز عاشورا به عنوان نذري پخته مي شود و وقتي با بوي هيزم مخلوط مي شود واقعا لذيذ و خوشمزه است

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    یک غذای خوشمزه و عالی از قزوین که در بیشتر مراسم ها ( عزاداری و عروسی ) و در رستورانهای شهر تهیه و سرو میشه .

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *