جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قنات حسن آباد مهریز

تاریخ بروزرسانی :
۵ مهر ۱۳۹۸

قنات حسن آباد در مهریز یزد در باغ پهلوان‎پور قرار دارد و آسیاب میرزا نصرالله هم در کنار آب این قنات ایجاد شده است؛ قنات حسن آباد از محدوده کوه‌های غربالبیز آغاز می‌شود و پس از گذر از شهرستان مهریز تا روستای دهنو، حسن‌آباد و مریم‌آباد یزد هم امتداد می‌یابد. یکی از ویژگی‎های این قنات، آب با کیفیت آن است، در کانال‎های قنات حسن آباد لایه‌های گچی و نمکی تشکیل نمی‌شود و این باعث شده تا آب قنات حسن آباد بدون هیچ‌گونه املاحی از جمله کلسیم، سدیم، منیزیم به آبادی‌های پایین دست انتقال یابد.
در زمان گذشته کارگران ومقنی ها مشغول به کندن کانال وحفر قنات می شوند . وپس از مد تها تلاش وکوشش همگی مایوس ونا امید شده ومقنی با حالت عصبانیت به صاحب قنات می گوید که این قنات آب ندارد . وصاحب قنات می گوید اگر برا ی من آب ندارد برای تو که نان دارد . .صاحب قنات توکل به خدا می کند وبرای رسیدن به آب نذر می کند که اگر به اب زسید یک پنجم آن را به سادات مختص کند .بعد از این نذر ومتوسل شدن به نوادگان ائمه اطهار است قنات شروع به جوشیدن می کند وآبی از آن بیرون می آید هیچ کئام از این قناتها ی دیگر مانند این قنات نیست .
آب قنات حسن آباد بسته به میزان نزولات جوی وبارندگی مقدار آب دهی آن کم نمی شود .این قنات از کوههای مدوار سرچشمه می گیرد وبه روستای حسن آباد می رسد آب قنات حسن آباد پس از آنکه از وسط کوشک باغ پهلوان پورعبور می نماید، در باغ پهلوان پور جاری می شود. در مسیر این قنات آسیابهایی نیز واقع شده است. این آسیاب ها آسیاب دو سنگی ، آسیاب حاجی ملا ماشاءاله وآسیاب ریگ می باشد.
مادرچاه قنات دهنو – حسن‌آباد با عمق ۴۰ متر در محدوده چشمه غربالبیز مهریز قرار گرفته است و حوضه آبریز قنات، ارتفاعات شیرکوه و سرریز چشمه غربالبیز و تشکیلات آهکی در منطقه، تغذیه‌کننده اصلی آب این قنات است. قنات حسن‌آباد پس از گذر از شهرستان مهریز تا روستای دهنو، حسن‌آباد و مریم‌آباد یزد نیز امتداد می‌یابد. آبدهی قنات حسن‌آباد بر اساس میزان بارندگی سالانه در شیرکوه است. در فصل بهار و سال‌های ترسالی آبدهی قنات به ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسیده و در فصل‌های تابستان و پاییز کاهش یافته و به ۱۱۰ لیتر در ثانیه می‌رسد.

قنات حسن آباد 1 قنات حسن آباد مهریز

در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که ژوئیه ۲۰۱۶ در استانبول برگزار شد، یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. پرونده ۱۱ قنات ایرانی با داشتن تکنولوژی متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه شد و پس از بررسی و تأیید کارشناسان یونسکو این پرونده ثبت و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. یازده قناتی که ثبت جهانی شده‌اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی نظیر هستند. یکی از این قنات‌ها، قنات حسن‌آباد مهریز در استان یزد است که با قدمت هفتصد ساله به دوره میانی اسلامی یعنی قرن هشتم بر می‌گردد و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

قنات حسن آباد 2 قنات حسن آباد مهریز

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد