جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فرهنگسرای شفق تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ بهمن ۱۳۹۷

فرهنگ‌سرای شفق تهران ، یکی از بزرگترین فرهنگ سراهای تهران است که در پارک شفق احداث شده است. ساختمان های داخلی آن طی سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ توسط شهرداری تهران احداث شد. ابنیه داخل پارک محل استقرار واحدهای اداری و اجرائیات راهنمایی و رانندگی بوده تا اینکه شهرداری منطقه ۶ به منظور استفاده بهینه از این فضا، تصمیم به تغییر کاربری این مجموعه بعنوان فرهنگ‌سرا گرفت. به منظور عملی ساختن این تصمیم بازسازی ساختمان موجود از اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ آغاز و پس از تکمیل عملیات آن، که ۱۸ ماه به طول انجامید، سر انجام در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۷۳ مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) با عنوان فرهنگ سرای شفق تهران توسط جمعی از مسئولین وقت گشایش یافت.
فرهنگ سرای شفق تهران در پی هویتی شدن فرهنگ سراهای تهران در سال ۱۳۸۰ با هویت دانشجو به ” فرهنگ سرای دانشجو” تغییر نام داد و تا تیر ماه ۱۳۸۸ با این نام به فعالیت خود ادامه داد. از این تاریخ و در پی محلی شدن دوباره فرهنگ سراها این مجموعه به “فرهنگ سرای شفق” تغییر نام داد و هم اکنون با این نام مشغول به ارائه خدمات به شهروندان است.
فرهنگ سرای شفق تهران دارای فضاهای فیزیکی متنوعی به شرح زیر است:
نگارخانه:
نگارخانه شفق با ۱۱۰ متر مساحت بعنوان یکی از نگارخانه های درجه یک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هر هفته میزبان یکی از هنرمندان شهر تهران است.
برگزاری برنامه های جنبی چون نمایشگاه های حراج آثار دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته هنر، کارگاه های آموزشی چون کاریکاتور، تصویرسازی و برپایی بازارچه های مختلف از فعالیت های این واحد است.
سرای کتاب:
سرای کتاب فرهنگسرای شفق تهران با یک معماری زیبا همه روزه پذیرایی پژوهشگران و کتابخوانان شهر تهران است. تجهیز سرای کتاب به نشریات و نشرهای روز کشور و ارائه خدماتی چون استفاده رایگان از اینترنت و پذیرایی از اعضاء از ویژگی های این مجموعه می باشد.
سالن آمفی تئاتر:
سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرای شفق با گنجایش ۲۱۰ نفر و مجهز به سیستم های نور و صدا آماده ی برگزاری برنامه های مختلف می باشد.
اتاق آبی:
اتاق آبی فرهنگ سرای شفق بعنوان یک سالن اجتماعات کوچک گنجایش ۸۰ نفر را دارد. برگزاری نشست های کانونها و کلاس های آموزشی از کارکردهای این فضا است.
واحد آموزش:
این واحد بعنوان متولی برگزاری کلاس های آموزشی فرهنگ سرا، هر فصل کلاس‌های متنوعی برای شهروندان برگزار می کند. دوره‌های آموزش قرآنی، کامپیوتر، ورزشی، مهارتهای زندگی، تجسمی، زبان های خارجه، هنری و ادبی از جمله برنامه های این واحد می باشد. استفاده از اساتید مجرب، استفاده ار وسایل کمک آموزشی، هزینه مناسب و برگزاری کلاسها در ساعات مختلف روز جهت استفاده بهینه شهروندان از ویژگی های دوره های آموزشی فرهنگ سرای شفق می باشند.
واحد کانونها:
واحد کانونهای فرهنگ سرای شفق بعنوان محلی برای مشارکتهای اجتماعی شهروندان و داشتن بیش از ۱۰ کانون از واحدهای فعال فرهنگ سرای شفق می‌باشد. کانونهایی چون کانون طب سنتی، کانون تاریخ و ایرانشناسی، کانون ورزش، کانون نجوم، کانون ادبی، کانون رباتیک، کانون تئاتر و کانون فرزانگان از جمله کانون های فعال فرهنگ سرای شفق می باشند. این کانونها به صورت دوره ای جلسات خود را در اتاق آبی یا سالن اجتماعات فرهنگ سرای شفق برگزار می کنند. برگزاری برنامه های جانبی چون سفرهای و جشنواره های علمی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی از دیگر برنامه های این واحد است.
آدرس: تهران – خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی – خیابان ۲۱ – بوستان شفق
تلفن : ۸۸۷۱۷۱۹۵

 

 

1 1 فرهنگسرای شفق تهران
2 1 فرهنگسرای شفق تهران
3 1 فرهنگسرای شفق تهران
4 فرهنگسرای شفق تهران

 

منابع : کی کجاست , ویکی پدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • بهارقاسمی

    نام معمار این بنا ذکر نشده.برای اطلاع عرض میکنم.جناب کامران دیبا.

    ۱۰ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد