رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ آذر ۱۴۰۲

غذاها و شیرینی های مخصوص کریسمس در نقاط مختلف دنیا

اشتراک گذاری

در روزهای پایانی سال میلادی قرار گرفته ایم و دوست داریم در این مطلب به غذاها و شیرینی های مخصوص کریسمس در نقاط مختلف دنیا بپردازیم . مردم کشورهای مختلف در حال تدارک و آماده سازی خود برای برگزاری جشن کریسمس و آغاز سال نو هستند . در کشورهای مختلف آداب و رسوم مختلفی وجود دارد و مردم سعی دارند به بهترین شکل کریسمس را جشن بگیرند. تزئین درخت کاج و هدیه دادن به همدیگر از جمله رسوم قشنگ کریسمس هستند، اما نمی توان از یک جشن بزرگ صحبت کرد و به غذا اشاره نکرد! غذاها و شیرینی های مخصوص کریسمس بخشی جذاب و خوشمزه از این جشن هستند و مردم هر کشور با توجه به فرهنگشان غذاهای و شیرینی های مختلفی را مخصوص کریسمس تهیه می کنند.

غذاها و شیرینی‌های سنتی کریسمس متنوع هستند. مردم کشورهای مختلف جهان هر کدام غذاها و شیرینی‌های ویژه‌ای برای شب کریسمس دارند.

کریسمس

غذای ارامنه ایرانی در شب کریسمس

بسیاری از ایرانیان بر این تصور هستند که ارمنی های ایران هم مانند دیگر مسیحیان جهان و به خصوص آمریکایی ها، در شب سال نو و کریسمس و یا عید پاک گوشت بوقلمون می خورند. اما اغلب ایرانیان در شب کریسمس سبزی پلو با ماهی می خورند.شام کریسمسی ارامنه یک خوراکی سبزی محور دیگر هم دارد و آن کوکو سبزی است. برخی مواقع ارمنی ها به جای سبزی پلو ، برنج، کوکوسبزی و ماهی سرو می کنند. شیرینی های مرسوم شب کریسمس «پیروک» و «گاتا» است.گاتا شیرینی لایه ای و یکی از انواع شیرینی های خشک است که خمیر آن از طریق فشار بر روی لایه های متناوبی که کره یا مارگارین در بین آن قرار داده شده تهیه می شود.

بر اساس یک باور قدیمی داخل خمیر برخی گاتاها قبل از پخت سکه می گذاشتند و هر کسی در بُرش گاتای خود سکه پیدا کند شانس و خوشبختی به او روی خواهد آورد.پیروک، نوعی شیرینی مغزدار است که مغز آن را انواع مارمالاد تشکیل می دهد. استفاده از شکلات ها و بیسکویت های طراحی شده با شکل و شمایل بابانوئل و درخت کاج نیز در کریسمس رایج است.

پیروک

فرانسه

بوش دو نوئل که یول لوگ هم نامیده می شود. یکی از شیرینی های مخصوص کریسمس است که در شهرهای مختلف کشور فرانسه تهیه می شود. علاوه بر فرانسه، این کیک خوشمزه به کشورهای فرانسوی زبان دیگر مثل بلژیک، سوئیس و کبک و سایر مستعمره های فرانسه هم راه پیدا کرده است. کیک بوش دو نوئل یک کیک اسفنجی است که آن را به شکل تنه درخت تزئین می کنند. این کیک تاریخچه ای دور و دراز دارد و نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که در اروپا تهیه می شود. یول لوگ (Yule log) به معنای کنده درخت کریسمس است و برگرفته از یکی از رسوم مخصوص کریسمس است.

خانواده دور شومینه جمع می شوند و بلندترین شاخه و کنده ای را که بتوانند پیدا کنند در آتش می سوزانند و معتقدند که این کار در سال جدید شانس و اقبال به همراه خواهد آورد. بوش دو نوئل هم به همین دلیل به شکل کنده درخت تهیه می شود با تزئینات دیگر مثل تمشک تازه، پودر قند که نماد برف زمستان است و قارچ و برگ های تهیه شده از مرنگ آن را کاملا به شکل صحنه ای از یک جنگل زمستانی در می آورند.

فرانسه

ایسلند

در ایسلند، غذای اصلی کریسمس، گوشت بره‌ی سرخ شده است. یک نوع نان سنتی هم به نام Laufabrauð در کریسمس از لایه‌های نازک خمیر تهیه می‌شود. این خمیر با شکل‌های زیبا بریده و قبل از سرو سرخ می‌شود.این نان‌ها هم به شکل آماده به فروش می‌رسند هم در خانه تهیه می‌شوند. سنت درست کردن و تزیین این نان در منزل، یکی از مراحل آماده شدن برای کریسمس است که همه‌ی اعضای خانواده از نسل‌های مختلف را دور هم جمع می‌کند.

ایسلند

کانادا

در کانادا یکی از سنت‌هایی که در روزهای نزدیک به کریسمس اجرا می‌شود، مهمانی‌های درست کردن کوکی است. هرکسی دستور تهیه‌ی خاص خودش را دارد و در انتهای مهمانی، هر کس با جعبه‌ای پر از کوکی‌، با شکل‌ها و طعم‌های مختلف به خانه برمی‌گردد.

کانادا

پورتو ریکو

برای تدارکات شب سال نو، ساکنین پرتوریکو در حال پختن خوک برشته، آرزو می‌کنند کاش در مکانی دیگر بودند تا بوقلمونی را در فر گذاشته و چند ساعت بعد، غذایی لذیذ و بی‌دردسر بر سر سفره باشد زیرا پختن این غذا نیاز به مراقبت مداوم دارد. اما با میل کردن آن، خستگی پخت غذا از تن‌شان خارج می‌شود. گرچه در باورهای مسلمانان، خوردن گوشت خوک، حرام است، اما در پورتوریکو، از آغاز سال جدید با میل کردن چنین گوشتی استقبال می‌کنند.

پورتوریکو

استرالیا

در استرالیا معمولا غذاهای کبابی در روز کریسمس سرو می‌شود. البته بسیاری از استرالیایی‌ها غذاهای کلاسیک اروپایی را برای کریسمس ترجیح می‌دهند.

دانمارک

یکی از دسرهای مخصوص کریسمس در دانمارک، پودینگ برنج است که به آن «Ris á la mande» می‌گویند. این پودینگ ویژه به شکل سنتی از شیر، برنج، بادام، وانیل و خامه‌ی فرم گرفته تهیه می‌شود. نکته‌ی جالبی که در مورد این دسر وجود دارد این است که موقع درست کردن آن، یک مغز بادام کامل را در آن پنهان می‌کنند. هر کس که آن را پیدا کند، جایزه می‌گیرد.

آمریکا

سس کرنبری (Cranberry) یک بخش جدانشدنی از میز کریسمس و روز شکرگذاری آمریکایی‌ها است. فرقی نمی‌کند که خانگی باشد یا آماده از فروشگاه‌ها تهیه شود، این سس یکی از اجزای اصلی میز است به خصوص وقتی غذا بوقلمون باشد.

آمریکا

چین

یکی از سنت‌هایی که امروزه در سراسر چین رواج دارد، هدیه دادن یک سیب در شب کریسمس است. بیشتر فروشگاه‌ها در چین برای کریسمس، سیب‌های پیچیده و تزیین شده در کاغذکادوهای رنگارنگ را می‌فروشند. اما چرا این سنت رواج پیدا کرده است؟ تلفظ کلمه‌ی شب کریسمس (Ping An Ye) و سیب (Ping Guo) در زبان چینی، مشابه است.

چین

آلمان

در آلمان شیرینی ها و کیک های مختلفی برای جشن کریسمس تهیه می شود، اما مشهورترین آن ها بدون شک کیک کریسمس اشتولن است. اشتولن یک نوع کیک میوه ای است که از مغزیجات مثل گردو و میوه های خشک شده مثل کشمش، برگه زردآلو و ادویه های مختلف تهیه می شود. یکی از خوشمزه ترین کیک ها و شیرینی های مخصوص کریسمس در آلمان به حساب می آید.آلمانی‌ها به این کیک Christstollen می‌گویند. قدمت این شیرینی به قرن پانزدهم برمی‌گردد. در آن زمان این دسر را به هم هدیه می‌دادند. آلمانی ها طبق سنت های دیرینه این کیک خوش طعم و خوشمزه را برای جشن کریسمس آماده می کنند و شب کریسمس می خورند.

اشتولن

مکزیک

در مکزیک، جشن‌های کریسمس از ششم ژانویه که Epiphany نام دارد شروع می‌شود. این روز، روز سه پادشاه مقدس هم نامیده می‌شود. در این روز، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و کیکی مخصوصی به نام کیک سه پادشاه درست می‌کنند. یک مجسمه‌ی مینیاتوری از نوزادی حضرت عیسی (ع) هم در آن پنهان می‌کنند.

پرتغال

اگر عاشق شیرینی هستید، سال نوی میلادی را ، در این کشور بگذرانید. گرچه وعده‌ی غذای اصلی در این شب، «ماهی روغن» و سیب زمینی آبپز شده است، اما آنچه شب کریسمس را برای پرتغالی‌ها جذاب می‌کند، شیرینی‌‌هایی است که کنار آن سرو می‌شود. به عنوان مثال، شیرینی‌ای دارند که ترکیبی شیرین از مغزهای خوراکی، عسل و کشمش است. شیرینی اصلی آن‌ها، کیکی به نام «بولو رِی» (Bolo Rei) است، کیکی شاهانه که لذت غذایی که نوش جان کرده‌اید، دو چندان می‌کند.

پرتغال

انگلیس و ایرلند

پودینگ کریسمس یا پودینگ یکی از معروف ترین شیرینی های کریسمس در انگلیس و ایرلند است. شاید باورتان نشود اما در تهیه پودینگ آلو اصلا از میوه آلو استفاده نمی شود! در واقع، در قرن ۱۷ و زمانی که این کیک کریسمسی ابداع شد به کشمش و سایر میوه های خشک شده به طور کلی آلو می گفتند و به همین خاطر هم اسم این کیک پودینگ آلو است. با این حال در سال ۱۸۵۸ و در رمانی به قلم آنتونی ترولوپ برای اولین بار از اصطلاح پودینگ کریسمسی استفاده شد و این نام روی آن باقی ماند. پودینگ کریسمس یک نوع پودینگ بخارپز شده است که از میوه های خشک شده مثل کشمش، تخم مرغ و ادویه های مختلف مثل دارچین، میخک و زنجبیل تهیه می شود.

جالب است بدانید که این پودینگ را هفته ها و حتی ماه ها قبل از کریسمس تهیه می کنند و آن را مثل ماست چکیده داخل پارچه قرار می دهند و آویزان می کنند تا کاملا خشک شود و طعم آن بیشتر شود.

انگلیس و ایرلند

نیوزیلند

علاوه بر کباب شام کریسمس، دسر مخصوص هم یکی از اجزای اصلی میز کریسمس در نیوزیلند است. پودینگ میوه‌ای، سالاد میوه و بستنی تنها چند نمونه از دسرهای مخصوص کریسمس در دورهمی‌های خانوادگی هستند. یکی از این دسرهای سنتی، پاولووا (pavlova) نام دارد که با مرنگ تهیه می‌شود و با انواع توت و خامه تزیین می‌شود.

نیوزلند

اسپانیا

تورون که به نام شیرینی نوقای جنوب اروپا هم شناخته می شود یکی دیگر از شیرینی های مخصوص کریسمس است که در اسپانیا تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه از عسل، شکر و سفیده تخم مرغ تهیه می شود و گاهی آن را با بادام بو داده یا سایر مغزیجات تزئین می کنند و به شکل یک کیک مکعب مستطیل یا گرد در می آورند. تورون قرن ها قبل و در شهری کوچک به نام جیجونا ابداع شده است و به سرعت به یکی از شیرینی های مخصوص کریسمس در اسپانیا تبدیل شد. اگر در ایام کریسمس به اسپانیا و به ویژه شهرهایی مثل مادرید سفر کردید پیشنهاد می کنیم این شیرینی خوشمزه و کریسمسی را حتما امتحان کنید.یکی دیگر از غذاهای سنتی مرسوم در اسپانیا که برای شب کریسمس تهیه می‌شود، نوعی ژامبون است.

نوقا

روسیه

در روسیه بسیاری از افراد روز کریسمس تا ظهور اولین ستاره در آسمان، روزه می‌گیرند. سپس، نوعی پوره به نام Sochivo می‌خورند. این پوره از آرد یا برنج تهیه می‌شود و با عسل، میوه، آجیل و دانه‌های خوراکی سرو می‌شود.

روسیه

لهستان

یک پیش‌غذای سنتی در لهستان به نام سوپ برش (Borscht) در کریسمس سرو می‌شود. این سوپ را هم سرد هم گرم مصرف می‌کنند. ماده اصلی آن لبو است و همین باعث قرمزرنگ بودن سوپ می‌شود. برای طعم بهتر، برش را معمولا با ماست یا خامه سرو می‌کنند. این غذا از روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی به ایران راه پیدا کرده و در برخی از مناطق شمال ایران کاملا شناخته‌شده است. اقلیت ارمنی مقیم ایران در وارد کردن این غذا به سفره ایرانی سهم عمده‌ای داشتند.

لهستان

ایتالیا

کریسمس ایتالیایی‌ها با سرو نوعی نان حجیم به نام پانتون (Panettone) همراه است. در پخت این نان شیرین، از کشمش و خلال شیرین‌ شده‌ی پوست پرتقال یا لیمو هم استفاده می‌شود. فرآیند تهیه‌ی این نان طولانی است. گرچه این نان اصالتا ایتالیایی است، در سایر کشورهای اروپایی هم پختن و خوردن آن در جشن کریسمس، رواج دارد.

یکی از خوشمزه ترین شیرینی های مخصوص کریسمس در کشور ایتالیا و به ویژه شهر میلان تهیه می شود. پانه تونه نوعی نان شیرینی بزرگ که ابتدا در شهر میلان تهیه شده است. این کیک اسفنجی و بزرگ به شکل یک کیک یزدی بزرگ تهیه می شود و با مواد شیرین مثل رنده پوست پرتقال، لیمو و کشکش و گردو و … تزئین می شود. بسیار خوش طعم و خوشمزه است. در شهرهای مختلف ایتالیا پانه تونه را در اندازه های مختلف، از کیک کوچک یک نفره تا کیک بزرگ یک کیلوگرمی تهیه می شود. همراه با نوشیدنی های مخصوص کریسمس میل می شود.

ایتالیا

جاماییکا

پخت کیک‌های میوه‌ای که در آنها از میوه‌های خشک هم استفاده می‌شود، یکی از سنت‌های قدیمی کریسمس در جاماییکا است. خوارک کاری و گوشت بز، خوراک دم گاو و نوشیدنی‌های محلی از دیگر خوراکی‌های خوشمزه در کریسمس جاماییکا هستند.

جاماییکا

نروژ

در روزهای کریسمس در نروژ، نان‌ها و کیک‌های بسیار متنوعی تهیه می‌شوند. یکی از مشهورترین آنها، نان مخصوصی است که Julekake نام دارد. در تهیه‌ی این نان شیرین از کشمش، خلال پوست پرتقال شیرین‌شده و هل استفاده می‌شود. پودینگ برنج و کباب دنده‌ی گوسفند از دیگر غذاهای سنتی کریسمس در نروژ هستند.

نروژ

سوئد

یکی از غذاهای اصلی جشن کریسمس در سوئد، نوعی ژامبون به نام Julskinka است که در روغن سرخ شده و سرد سرو می‌شود.

سوئد

یونان

بره‌ی بریان یکی از غذاهای اصلی کریسمس در یونان است که معمولا با دسری شیرین به نام باقلوا همراه می‌شود. این شیرینی با مغزهای خرد شده و شربت سرو می‌شود.

گرینلند

اگر بانویی هستید که سال نوی خود را در گرینلند می‌گذرانید، هرگز در شب سال نوی میلادی، نباید شما غذا را سرو کنید! بر سر سفره‌ی کریسمس، این مردان هستند که غذا را برای بانوان سرو می‌کنند. این رسم جالب، سبب می‌شود به آن بی‌اندیشید که مگر در دیگر روزهای سرتاسر سال، زحمت کارها بر دوش کیست که سرو غذا توسط مردان در این شب چنان پررنگ شده که آن را یک رسم می‌دانند!
البته خوردن غذاهای کریسمس در گرینلند، کار چندان ساده‌ای نیست: «ماتاک» (Mattak)، لایه‌های چربی نهنگ است که زیر پوست او قرار دارد. ساکنان گرینلند این غذا را با ولع می‌خورند. گرچه در رسم‌ها، مسئولیت سرو این غذا در شب سال نو به عهده‌ی آقایان است، اما بانوان زحمت تهیه آن را بر عهده دارند.

گرینلند

آفریقای جنوبی

یک موضوع جالب در مورد کریسمس وجود دارد: در حالی که جشن کریسمس در اکثر کشورهای دنیا در فصل زمستان برگزار می شود، در کشورهای نیمکره جنوبی مثل آفریقای جنوبی این جشن درست وسط فصل تابستان اتفاق می افتد! به همین دلیل غذاها و شیرینی های مخصوص کریسمس در این کشورها حال و هوایی تابستانی دارد و با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی متفاوت است. دسر تریفل یکی از محبوب ترین شیرینی های مخصوص کریسمس در کشور آفریقای جنوبی است که با استفاده از میوه های تابستانی تهیه می شود.

از آن جا که روز کریسمس هوا گرم و تابستانی است، برخلاف بسیاری از کشورها که این جشن را دور شومینه برگزار می کنند در آفریقا مردم به پارک ها و فضای باز می روند! آب تنی، پیک نیک و تفریحات و سرگرمی های فضای باز هم از جمله تفریحات مردم آفریقای جنوبی در جشن کریسمس و سال نو به حساب می آیند. تریفل که اصالتا متعلق به کشور انگلیس است یک نوع دسر است که از لایه های کیک، ژله، خامه و میوه های تازه و فصل تهیه می شود.

آفریقای جنوبی

ژاپن

کشور ژاپن یکی از زیباترین و خوشمزه ترین شیرینی های مخصوص کریسمس را تهیه می کند که در شهرهای مختلف این کشور محبوبیت زیادی دارد. کشور ژاپن با آن که کشوری مسیحی نیست اما این جشن را وارد فرهنگ خود کرده و با سنت ها و رسم و رسوم ژاپنی ترکیب کرده است. به این ترتیب، مراسم جشن کریسمس در ژاپن با بسیاری از کشورهای غربی متفاوت است. البته ژاپنی ها هم به تبعیت از کشورهای غربی تزئین درخت کاج و سایر آداب و رسوم مثل هدیه دادن را انجام می دهند.

کیک کریسمس یکی از معروف ترین شیرینی های مخصوص کریسمس در ژاپن است و در تمام شهرهای ژاپن به مناسب کریسمس تهیه می شود. هرچند در برخی نقاط این کیک به طریقه سنتی تهیه می شود، اما امروزه اگر در حوالی کریمسس به ژاپن سفر کنید و این کیک را امتحان کنید می بینید که کیک کریسمس در حقیقت یک کیک اسفنجی که خامه همزده و میوه های تازه به زیبایی تزئین شده است.

ژاپن
مرغ سوخاری

مرغ سوخاری کنتاکی در اکثر کشورها طرفداران بسیاری دارد و آن‌ها نیز از مشتریان خود استقبال می‌کنند. در سال ۱۹۷۴، کی اف سی کمپینی به نام «مرغ کریسمس» در ژاپن راه انداخت و ایده‌ی آن از اینجا آمد که عده‌ای که قادر به تهیه‌ی بوقلمون نبودند، درخواست ظرف‌های مرغ داشتند. اکنون کی اف سی به قدری در دوران کریسمس شلوغ‌تر از حالت عادی می‌شود که باید سفارش خود را از چندین هفته پیش از کریسمس ثبت کنید. اگر با در حال گذراندن اوقات فراغت خود در کریسمس هستید، مرغ کریسمس در کی اف سی، بهترین انتخاب شب سال نو خواهد بود.

ژاپن

جمهوری چک

در جمهوری چک، بسیاری از افراد روز کریسمس را روزه می گیرند و فقط کمی در طول روز نان های شیرین می خورند. چون که می دانند قرار است شب کریسمس یک شام مفصل بخورند. معمولا شام خود را با سوپ ماهی یا سوپ قارچ آغاز می کنند و بعد وعده اصلی خود را با ماهی سرخ شده و بعد سالاد سیب زمینی به پایان می رسانند.

چک

شیلی

جشن کریسمس مثل کشورهای دیگر، در شیلی هم جشنی است که خانواده ها و اعضای فامیل برای سرو یک شام بزرگ دور هم جمع می شوند. بوقلمون سوخاری در بین مردم شیلی رایج است اما ممکن است وعده های غذایی دیگر هم استفاده شود.

آن ها معمولاً از سبزیجات و سیب زمینی برای شام کریسمس استفاده می کنند. هرکدام رسپی شخصی خودشان را دارند اما معمولا شیر، قهوه و شکر جزء مواد ضروری است که در غذاها و دسرهای خود در شب کریسمس استفاده می کنند.

کوبا

کوبا مانند دیگر کشورهای آمریکای لاتین هم جشن کریسمس را برگزار می کند و به شدت به شام کریسمس اهمیت می دهد. وعده اصلی مردم کوبا در کریسمس ماده غذایی به نام نوچه بوئنا است که از لوبیا سیاه و برنج تهیه شده است و از پودینگ و کیک هم برای دسر استفاده می کنند.

کلمبیا

مردم کلمبیا از پنیر سفید سرخ شده در این شب همراه با آرد نشاسته استفاده می کنند. غذاهایی به نام نوتیلا و هجولاس در بین آن ها معروف است که در آن کلوچه های کوچکی را سرخ می کنند و آن را با آب پرتقال مزه دار می کنند.

کلمبیا

فیلیپین

شام کریسمس در فیلیپین ژامبون همراه با عسل و همچنین گوشت سوخاری و برشته خوک است که روی آن از کرم کارامل استفاده می کنند. همچنین یک اسپاگتی شیرین فیلیپینی هم داریم که آن را با سس گوجه فرنگی شیرین سرو می کنند. از گوشت قرمز و پیاز و بادام زمینی هم در این وعده غذایی استفاده می شود.

فیلیپین

لیتوانی

شام کریسمس در این کشور ۱۲ بشقاب غذایی را شامل می شود که همه این وعده ها بدون گوشت هستند و در آن ها از لبو یا چغندر، هویج، سیب و قارچ استفاده می کنند. بیسکوییت های تهیه شده از شیر هم در این وعده غذایی استفاده می شود.

هند

در هند جشن مفصلی برای شام کریسمس می گیرند. از کلوچه ها و کیک های میوه ای استفاده می کنند. دونات ها نیز مخصوصاً در ایام کریسمس طرفداران بسیار زیادی دارند و ایده اصلی آن ها یک غذا به نام بریانی است که در آن گوشت قرمز و برنج و گاهی اوقات گوشت بره استفاده می شود. آلو گوبی نیز یکی دیگر از غذای هندی هاست که در آن سیب زمینی و گل کلم ادویه دار به کار رفته است.

بلغارستان

گروه های مختلف بلغارستان سنت های متفاوتی دارند اما بیشتر شام های کریسمس در بلغارستان شامل سوپ ماهی، سوپ کلم، ماهی سرخ شده و دسرهای سنتی فندق می باشد. درخت کریسمس نیز در این کشور توسط فرزندان کوچک خانواده تزیین می شود.

فنلاند

در فنلاند معمولاً کاسرول همراه با سالاد لبو و ژامبون سرو می شود. مصرف غذا های حاوی ماهی هم برای وعده شام در فنلاند رایج است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *