رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ فروردین ۱۳۹۹

غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

لینک این مطلب کپی شد!

جزیره‌ی کیش یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که ترکیبی از سنت و مدرنیته را به نمایش گذاشته است. مردم بومی این جزیره غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارند که نشان از قدمت و فرهنگ دیرینه‌ی مردمان این سرزمین دارد.معرفی بهترین غذاهای معروف کیش ،غذاهای سنتی هر منطقه ای یکی از جاذبه های خاص آن خطه می باشند. سرتاسر کشور عزیزمان ایران دارای قومیت های مختلفی است که هر یک از آن ها علاوه بر داشتن رسوم مختص خودشان، غذاهای سنتی نیز در منطقه دارند.

غذاهای سنتی کیش نمادی از موقعیت جغرافیایی و ساحلی بودن این منطقه می باشند. اکثریت این غذاها از انواع ماهی و سایر آبزیان دریایی تهیه می شوند و خوردن این غذاها حتما تجربه لذت انگیزی برای شما خواهد بود.از آنجایی که کیشوندان اصیل جزیره اکثرا عرب زبان هستند و غذاهای عربی هم معمولا تندند، برخی از غذاهای کیش دارای تندی خاصی هستند که حاصل از ادویه های مخصوص این منطقه است.

سمک مشوی

سمک مشوی یکی از غذاهای محلی و سنتی مردم بومی کیش است و در دسته خوشمزه ترین آن ها قرار دارد ، سمک مشوی غذایی است که از ماهی تهیه می شود ، همان طور که می دانید مردم جنوب ایران از ماهی در رژیم غذایی خود بسیار از ماهی استفاده می کنند و مردم کیش نیز از این قضیه مستثنی نیستند ، چرا که ماهی نقش بسزایی در تامین غذای مردمی که در نزدیکی دریا زندگی می ‌کنند ،
اکثر ساکنین بومی جزیره کیش را عرب های جنوب کشورمان تشکیل می دهند، به همین دلیل غذاهای عربی در این جزیره جزو اصیل ترین و پر طرفدارترین غذا ها هستند. سمک مشوی نیز یک غذای عربی پر طرفدار است که مهترین قسمت آن را ماهی های خوشمزه خلیج فارس تشکیل می دهند. ماهی این غذا بسته به نوع سفارش شما می تواند سرخ شده یا کبابی باشد که در ترکیب بی نظیری از ادویه های تند عربی، طعم فوق العاده ای دارد.

-مشوی-1 غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

 

مرگوگ یا مرقوق کیش

مرگوگ یا مرقوق یکی دیگر از غذاهای بسیار مقوی ، خوشمزه و محلی کیش است که در واقع نوعی خورش مخصوص این منطقه است و تنها در کیش می توانید این نوع خورش را میل کنید ، با این خورش می توانید برنج هم سفارش دهید و نوش جان کنید ، مرگوگ یکی از غذاهای محبوب در بین بومی های جزیره کیش است که شما هم با خوردن آن عاشقش می شوید ، در رستوران های کیش می توانید این غذا را سفارش دهید .
در پخت این غذا از انواع سبزیجات به همراه گوشت با استخوان استفاده می شود.
وجود کربوهیدرات در غذا باعث می شود که تا ساعت ها سیر باشید. خمیرهایی که به صورت دایره ای شکل در آمده و در غذا ریخته می شود کربوهیدرات غذا را تامین می کنند.
سبزیجات مرگوگ شامل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز تند، سیب زمینی، پیاز و سیر می باشد. همچنین گوشت غذا به صورت تکه های استخوان دار است. ادویه های مخصوص جنوب نیز در نهایت طعم بسیار خاصی به غذا می دهند که تست کردن آن واقعا برای یک بار هم که شده لازم است.
محتویات مرگوگ
گوشت با استخوان، پیاز، سیر، آرد سنگک، سیب زمینی، هویج، بادمجان، فلفل سبز یا قرمز (فرقی نمی کند مهم این است که تند باشد)، گوجه فرنگی، رب گوجه، ادویه، نمک و روغن موادی هستند که همگی در طبخ و آماده سازی مرگوگ دست دارند.

kish3 غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

 

برنج شکری یا محمر

یکی از بهترین غذاهای محلی کیش ، برنج شکری یا محمر است که نوعی برنج شیرین می باشد و به همراه ماهی سرو می ‌شود ، این غذا با ذائقه افرادی که به غذاهای شیرین مانند شیرین پلو یا خورش های شیرین مانند خورش آلو اسفناج علاقه دارند ، بسیار سازگار است ، در سفر کیش به شما پیشنهاد می کنیم که حتما یک وعده از این غذای خوشمزه میل کنید .

kish1 غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

مضروبه کیش

بسیاری از غذاهای محلی کیش یا با ماهی تهیه و یا با آن سرو می شوند ، مضروبه نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم کیش است از ماهی تهیه می ‌شود ، در طبخ این غذای محلی از ترکیبی از ماهی ، نوعی سبزی مخصوص و سیر استفاده می شود و طعم و بوی بسیار دلنشینی دارد ، این غذا نیز از جمله غذاهای بسیار خوشمزه محلی کیش محسوب می شود که باید آن را امتحان کنید .

kish2 غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

هریسه کیش

اگر از دوستداران حلیم هستید ، هریسه را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم ، هریسه نوعی حلیم مخصوص مردم بومی جزیره کیش است که با روش خاص خودشان تهیه می شود و به اندازه های حلیم های دیگری که تا به حال میل کرده اید طعم و رنگ و بوی خوب دارد ، خوب است که در سفری که به کیش دارید این حلیم را نیز تست کنید و با دیگر حلیم ها مقایسه نمایید .

harise غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

مجبوس لحم

اصلی ترین غذای محلی جزیره کیش را می توان مجبوس لحم دانست. این غذای خوشمزه از پخته شدن برنج با ادویه های عربی، نخود و کشمش درست می شود و همرا با گوشت، مرغ و یا ماهی سرو می شود. جالب است بدانید که مجبوس لحم یکی از مهمترین غذاهای مجالس و مهمانی های بومیان جزیره کیش محسوب می شود.

mahbos غذاهای محلی کیش ، نمادی از سنت جنوب

گر به غذاهای سنتی علاقه دارید و سفر بعدی شما به کیش خواهد بود ، حتما از امتحان کردن غذاهای محلی کیش دریغ نکنید و در رستوران های کیش به جای غذاهای تکراری کبابی ، غذاهای سنتی کیش را سفارش دهید و تجربه ای نو برای خود رقم بزنید .

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *