رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ فروردین ۱۳۹۹

بام زیبای قشم

اشتراک گذاری

منطقه ‌ی بام زیبای قشم یکی از دیدنی‌ های قشم است که هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشاند . بام قشم در کنار دیگر مجموعه‌های سنگی و کوه‌های قرارگرفته در نیمه‌ی غربی جزیره قشم که اصطلاحاً به محدوده ژئوپارک معروف است قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به بام قشم از روستای طبل شروع می‌شود.
در میان روستای سلخ و طبل منطقه بام زیبای قشم قرار دارد اگر دوست داشتید به این منطقه بروید تا جایی که ماشین رو است پیش بروید بعد از آن باید حدود ۱۵ دقیق پیاده روی کنید . از بازار قدیم قشم تا بام حدود ۱ ساعت با ماشین فاصله است . این بام در فلاتی واقع شده است که گسترده ‌ترین بخش مرتفع جزیره را شکل می‌دهد. این ارتفاعات در نواحی بالاتر از سنگ آهک تشکیل شده‌اند و دامنه‌ها و حاشیه‌های آن‌ها از جنس ماسه سنگ، مارن و سیلت است.

بام زیبای قشم بام زیبای قشم
با صعود به بام قشم می‌توان چشم‌اندازی خارق‌العاده از جنگل‌های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس را که مانند زمردی از دور می ‌درخشد تماشا کرد. بام قشم از داستان‌های تاریخی نیز خالی نیست. به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مردم زیادی به این منطقه به عنوان سکونتگاه موقت در هنگام گرما و شرجی شدن هوا نگاه می‌کردند و به آب‌انباری که در سال‌های خیلی دور در بام قشم وجود داشته است پناه می‌آوردند. علاوه بر آن روستاهایی نیز در این منطقه وجود داشته‌اند که روستای کلات کشتار از معروف‌ترین آن‌ها است.

باستان‌شناسان در این محوطه ابزارهای مختلفی را پیداکرده‌اند که نشان می‌دهد عمر زندگی انسان در بام قشم به بیش از ده‌‌ها هزار سال پیش برمی‌گردد و حتی تا دوران پس از اسلام نیز زندگی در این منطقه جریان داشته است. باستان‌شناسان ابزار سنگی مثل تبر و چاقو در این محدوده پیدا کرده‌اند که بعد از آزمایش فهمیده‌اند برای شکار و تکه کردن گوشت شکار به‌کار می‌رفته است .

هم چنین سفال و خشت پخته هم در بام قشم پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد در دوره‌ پس از اسلام زندگی در اینجا ادامه پیدا کرده است . به‌طور دقیق مشخص نیست که چرا دیگر، کسی در این منطقه به‌صورت دائمی زندگی نمی‌کند، بااین‌حال هنوز باقی‌مانده‌های حضور انسان‌ها در بام قشم و اطراف آن به‌صورت نامحسوس قابل‌مشاهده است. این قسمت قشم، محوطه‌ای باستانی‌ست .

بام زیبای قشم  بام زیبای قشم

تماشای ستارگان در شب یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است که به آنهایی که به ستاره‌شناسی و ستاره‌بینی علاقه دارند لذت بخش خواهد بود زیرا آسمان صاف و تمیز است و ستاره‌ها نیز بسیار پرنور هستند .

از جمله جاهای دیدنی نزدیک به بام قشم میتوان به جنگل حرا در ۷ کیلومتری ، دره تندیس ها که در ۹ کیلومتری آن واقع است ، ژئوپارک در ۱۲ کیلومتری کاسه سلخ در ۶ کیلومتری و سد تاریخی گوران در ۱۶ کیلومتری این بام اشاره کرد . دره ستارگان نیز از پدیده‌ای کاملاً طبیعی نزدیک به آن می باشد که عقیده‌ی بومیان جزیره قشم بر این است که این منطقه به دلیل سقوط برخی اجرام آسمانی نظیر ستارگان بر روی زمین این اشکال خارق العاده را به خود گرفته است و علاوه بر آن افسانه‌هایی از حضور اجنه و ارواح در این منطقه به گوش می رسد .

بام زیبای قشم  بام زیبای قشم

مناسب ترین فصل سفر به جزیره قشم و بازدید از مناطق گردشگری قشم یا دیدنی‌ های قشم در اوایل بهار و یا فصل پاییز و زمستان است. باید توجه داشت که به دلیل این‌ که فصل تابستان فصل مورد علاقه گردشگران برای سیر و سفر است بازدید از جاهای دیدنی قشم از جمله بام قشم را برای اوایل صبح زمان بندی کنید تا با توجه به گرمای شدید هوا دچار مشکل خاصی نشوید .

هم چنین باید بدانید در این منطقه‌ی نیمه بیابانی امکانات گردشگری و خرید وجود ندارد پس حتما لوازم ضروری از جمله عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه مناسب، آب کافی، غذای سبک و دوربین عکاسی برای ثبت تصاویر شگفت انگیز را با خود به همراه بیاورید . و البته پوشیدن کفش های مناسب را نیز فراموش نکنید .

بام زیبای قشم  بام زیبای قشم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *