جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذاهای محلی تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ فروردین ۱۳۹۹

تبریز شهر غذاهای خوشمزه است، غذاهایی که آنقدر متنوع اند که همه سلیقه های غذایی را راضی می کنند. وقتی حرف از غذاهای محلی تبریز می شود احتمالا بیشتر ما اول از همه یاد کوفته تبریزی می افتیم اما شاید با دیگر غذاهای این شهر چندان آشنا نباشید. تبریز از شهر های بزرگ و صنعتی ایران است . شهری که علاوه بر جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری به شهر خوشمزه ها نیز معروف است . در تبریز از صبحانه های کامل و دل انگیز تا غذاهای خوشمزه همه چیز برای داشتن سفری خاطره انگیز به این شهر فراهم است . در این مطلب می خواهیم چند تا از این غذاهای خوشمزه را برای آشنایی شما بازگو کنیم.

کوفته تبریزی

بدون شک معروف ترین غذای تبریز، کوفته های خوشمزه اش است. در زمان های قدیم پخت این غذا کمی متفاوت از امروز بود؛ در آن زمان برای این غذا از گوشت چرخ کرده استفاده نمی شد برای همین گوشت باید آنقدر کوبیده می شد تا له شود و در حین کوبیدن، لپه و سبزیجات هم با آن ترکیب می شد. سبزیجات عطر خوشایندی را به این کوفته ها می دهند و کاری می کنند که حتما به سراغ کوفته ی دوم و سوم هم بروید!

در داخل کوفته ها مواد دیگری مثل گردو، آلو، زرشک، پیاز سرخ شده و گاهی تخم مرغ آب پز هم ترکیب می شود و در آخر در سس گوجه فرنگی و زعفران می پزند. پیشنهاد می کنیم اگر گذرتان به شهر دوست داشتنی تبریز افتاد حتما به یک رستوران محلی بروید و طعم خوشایند این کوفته ها را امتحان کنید.

کوفته غذاهای محلی تبریز

کوکوی لوبیا سبز

این کوکو از غذاهای سنتی شهر است که معمولا در مراسم خاص مثال افطار درست می شود. مواد لازم برای این کوکو، گوشت چرخ کرده، هویج، پیاز، تخم مرغ، زعفران و البته لوبیا سبز است. معمولا برای اینکه این کوکو ظاهر بهتر و همینطور کمی طعم ترشی پیدا کند روی آن را با زرشک تزئین می کنند. در سفر به تبریز حتما کوکوی لوبیا سبز را امتحان کنید تا با طعم متفاوتش غافلگیر شوید!

کوکوی لوبیا سبز غذاهای محلی تبریز

آش میوه

آش میوه به نظر آش خوشمزه و متفاوتی می آید این طور نیست؟ در سراسر شهر تبریز آش های متنوعی می بینید که شما را وسوسه می کنند طعم آن ها را امتحان کنید. تهیه ی آش میوه در هر محله سبک خاص خودش را دارد اما معمولا مواد لازم برای تهیه ی آن حبوبات (نخود، لوبیا)، میوه (آلو، زغال اخته ، زردآلو، آلوچه، آلبالو)، سبزی آش (تره و جعفری)، هویج، پیاز، رشته‌، رب، کلم ‌برگ و گوجه‌ است. در آخر به این آش، سرکه اضافه می شود تا طعم ترش و ملسی پیدا کند.

آش میوه غذاهای محلی تبریز

آش ماست

آش ها پای ثابت غذاهای سنتی تبریزند و طرفداران خاص خودشان را هم دارند. مواد لازم برای آماده کردن این آش حبوبات (عدس، نخود، لوبیا)، سبزی آش، سیب ‌زمینی، برنج، پیاز، آب گوشت، ماست، و هویج و کلم برگ است. البته می توانید در این غذا به جای ماست از کشک استفاده کنید که در این صورت نام آن از آش ماست به آش کشک تغییر می کند! فقط یادتان باشد که آش کشک، رشته هم لازم دارد!

آش ماست غذاهای محلی تبریز

آبگوشت دیزی سنگی

اگر از دیگر غذاهای تبریز ساده بگذرید مطمئنا در مقابل آبگوشت تبریز نمی توانید مقابله کنید! غذایی پر پروتئین و خوش عطر و طعم که می تواند شما را حسابی ر انرژی و سرحال کند. برای درست کردن آبگوشت تبریز از گوشت گوسفند، دنبه، رب گوجه، گوجه، سیب زمینی و لپه استفاده می شود، هر چند که این روزها بیشتر تبریزی ها به جای لپه از نخود استفاده می کند.

دیزی غذاهای محلی تبریز

دویماج

این غذا در شهرهای دیگر هم تهیه می شود اما طعمی که دویماج های تبریز دارد خاص است و متفاوت! از آنجایی که این غذا چندان کامل نیست معمولا خانواده های تبریزی آن را در هنگام عصرانه و یا صبحانه آماده می کنند. مواد لازم برای این غذا پنیر محلی، گردو، سبزی خوردن (ترکیبی از ترخون، جعفری، تره و البته پونه)، نان خشک تبریزی و کره است و خیلی هم راحت درست می شود پس می توانید به راحتی آن را درست کنید.

دویماج غذاهای محلی تبریز

آش گوجه ‌فرنگی

این آش هم خوشمزه هست و هم خوشرنگ پس می تواند اشتهایتان را حسابی باز کند. مواد لازم برای درست کردن این آش سبزی آش (تره و جعفری)، حبوبات (لوبیا چیتی یا لوبیا چشم ‌بلبلی) پیاز داغ ، بلغور، برنج و گوجه است. همانطور که از اسم این آش معلومه برای پخت آن باید از گوجه فرنگی زیادی استفاده شود از طرفی مسئول طعم ترش آن هم آبغوره است!

آش گوجه غذاهای محلی تبریز

دلمه برگ مو
دلمه برگ مو یک پیش غذای مجلسیه که می تواند حسابی سفره را رنگین و اشتها را باز کند. مواد لازم برای این غذا برنج، لپه، پیاز سرخ کرده، بلغور، برگ مو، روغن حیوانی و سبزی دلمه یعنی تره، مرزه و شوید است. سبزی دلمه نقشش مهمی در طعم این غذا دارند و مزه ی خاص و منحصربفردی به آن می دهد.

دلمه غذاهای محلی تبریز

خورش هویج

خورش هویج از محبوب ترین غذاهای تبریز است ولی عده ای هم هستند که چندان از طعم آن خوششان نمی آید. همانطور که از اسم خورش معلومه ماده ی اصلی آن هویج است که باید به صورت خلالی خورد شود و حسابی در روغن سرخ شود. حالا نوبت اضافه کردن گوشت، پیاز و رب گوجه فرنگی است. اگر می خواهید خورش عطر و رنگ بهتری پیدا کند کمی هم از زعفران استفاده کنید. در این خورش از آلو هم استفاده می شود که مزه ی آن را خیلی بهتر از قبل می کند. برای اینکه ترشی و شیرینی در کنار هم در این غذا وجود داشته باشد در آخر آبلیموی تازه را به روی خورش اضافه کنید.

خورش هویج غذاهای محلی تبریز

آش اوماج

آش اوماج بیشتر مخصوص زمستان های سرد تبریز است و خوردن آن می تواند سرما خوردگی را خیلی زود خوب کند! اوماج همان رشته است و برای درست کردن آن آرد، خمیر و بعد رنده می شود. تنها حبوباتی که در این آش به کار می رود عدس است که باید چند ساعت زودتر آن را خیس کنید. مواد لازم برای درست کردن این آش عدس، رشته یا اوماج، سبزی ( ریحان، مرزه، تره)، پیاز، فلفل و زردچوبه است.

اوماج غذاهای محلی تبریز

شوربای تره (سوزی شورباسی)

شوربا یکی از قدیمی‌ترین غذاهای تبریز است و امروزه کمتر در سفره‌های اهالی این شهر دیده می‌شود. در گذشته اهل تبریز و حتی شهرهای دیگر شوربا را به شکل‌های مختلف می‌پختند و شاید بتوان گفت دستور مشخصی برای درست کردن آن وجود ندارد و هر کسی با توجه به آنچه که در خانه داشت، این غذا را درست می‌کرد. یکی از مشهورترین شورباها شوربای تره است. برای درست کردن این شوربا به تره، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، روغن (ترجیحا روغن حیوانی یا به زبان ترکی ساری یاغ)، تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی و ادویه نیاز دارید.

شوربای تره غذاهای محلی تبریز

آش شیله عدس

شیله هم مثل شوربا از غذاهای قدیمی تبریز است که امروزه کمتر کسی می‌پزد. بلغور، برنج، پیاز، عدس، رب گوجه‌فرنگی و نوعی سبزی محلی به نام «کالش» مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذای خوشمزه است.

شیله عدس غذاهای محلی تبریز

قیقاناخ یا خاگینه

خاگینه نیز مانند آبگوشت یکی از غذاهای سنتی ایران محسوب می‌شود و در هر شهر و روستا روش طبخ منحصر به فرد خود را دارد. در منطقه آذربایجان خاگینه به عنوان دسر سرو می‌شود. اصلی‌ترین ماده یا به عبارتی پایه تهیه خاگینه تخم‌مرغ و سبزی است، در واقع خاگ یعنی همان تخم‌مرغ. ترکیب تخم مرغ با تره ی کوهی (یا سبزی های معطر دیگر) خاگینه معروف تبریز را تشکیل می‌دهد. در این میان محبوب ترین خاگینه، خاگینه ی نعنا است.

%name غذاهای محلی تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 2.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    معروف ترین غذایی که خوردم کوفته تبریزی که کلی لپه و سبزیجات خوش عطر و عالی داره اصل این غذارو فقط داخل تبریز میتونین بخورین

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    درست كردن كوفته تبريزي خيلي مهارت و تبحر مي خواهد، چون اگر تخم مرغ وسطش باشه خيلي بزرگ ميشه و امكان وا رفتنش هست.

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    معمولاً توریست های داخلی و حتی توریست های خارجی علاقه مند به سرو و امتحان غذاهای محلی تبریز، طی سفر خود به این شهر زیبا و تاریخی می باشند.

    ۷ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    تبریزیا خوشمزه خور و خوشمزه پسند هستن.و واقعا غذاهاشون خوشمزه هست.من که عاشق کوفته تبریزی هستم.یه چیز جالب که من تو تبریز دیدم بعضی از کباب فروشی ها زرده تخم مرغ خام رو میریختن رو برنج میخوردن که به نظر من حال به هم زن هست

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد